خبر فوری: تحلیل بازار بعد از اعلام آمار اشتغال آمریکا (NFP)

امروز در شرایطی که بازار انتظار ۱۷۵ هزار افزایش شغل آمریکا در ماه نوامبر را داشت ۱۷۸ هزار واحد شغل خبر نهایی بود و عدد ماه قبل از ۱۶۱ هزار به ۱۴۲ هزار تجدید نظر شد. آمار نرخ بیکاری با ثبت %۴٫۶ به پایین ترین سطح ۹ ساله گذشته کاهش یافت و تقریبا این آمار، افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه بعدی (۱۴ دسامبر) را قطعی کرد و در واقع آمار فوق منعکس کننده افزایش اعتماد به نفس در اقتصاد آمریکا است.

با این حال داده های مربوط به سپتامبر و اکتبر دو هزار شغل کمتر از آنچه که قبلا بود، اعلام شدند ولی سه دهم کاهش در آمار نرخ بیکاری، پایین ترین رقم از ماه اوت ۲۰۰۷ به این سو است که نشان دهنده تعداد بیشتری از مردم آمریکا برای یافتن کار است. این گزارش در راستای آمارهای اخیر مثبت اقتصادی از بخش های مصرف، تورم و مسکن و تولیدی در اوایل سه ماهه چهارم سال بوده است.

اقتصاددانان انتظار افزایش ۱۷۵ هزار و نرخ بیکاری %۴٫۹ را داشتند و تنها خبر بد آنکه رشد چشمگیر دستمزدهای آمریکا در ماه نوامبر بعد از دو ماهه متوالی متوقف شد و میانگین درآمدهای ساعتی آمریکا در ماه نوامبر عمدتا به خاطر تغییر ناگهانی تقویم سه سنت کاهش یا %۰٫۱- اعلام شد که کمتر از حد پیش بینی بازار (%۰٫۲) و رقم قبلی (%۰٫۴) بود.

این آمار نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان داد که رشد دستمزدهای آمریکا در ماه نوامبر از رقم قبلی %۲٫۸ به %۲٫۵ کاهش یافته است. رقم %۲٫۸ بیشترین رشد در ۷٫۵ ساله گذشته بوده است و بسیاری از فعالان بازار اعتقاد دارند بانک مرکزی آمریکا در جلسه ۱۴ دسامبر این آمار ضعیف را نادیده بگیرد و اقدام به افزایش یک پله (۰٫۲۵%) نرخ بهره کند.

از آنجایی که بازار کار آمریکا به اشتغال کامل نزدیک شده است باید توجه داشت متوسط رشد ماهیانه اشتغال آمریکا که در سال ۲۰۱۵ در حدود ۲۲۹ هزار بود امسال مقداری کاهش یافته است و به حدود ۱۸۰ هزار رسیده است. با این حال هنوز رشد ماهیانه اشتغال به اندازه ی کافی خوب است که تازه‌کاران را به بازار کار جذب کند و طبق اظهارات یلن رئیس بانک فدرال رزرو، اقتصاد آمریکا بر طبق رشد جمعیت باید حداقل ۱۰۰ هزار شغل در ماه ایجاد کند.

از سوی دیگر برنامه ی دونالد ترامپ در خصوص افزایش هزینه های زیر ساخت و کاهش مالیات ها باعث تشویق شرکتهای آمریکایی به افزایش آمار استخدام شده که این موضوع می تواند به رشد سریع اقتصادی آمریکا کمک کند. نرخ مشارکت یا سهم افرادی که استخدام شده اند یا حداقل به دنبال کار هستند با %۰٫۱ کاهش به %۶۲٫۷ رسید که فاصله چندانی با پایین ترین رقم چند دهه گذشته خود ندارد که بیشتر منعکس کننده تغییرات جمعیتی می باشد.

در سایر تحولات آمار اشتغال در بخش کارخانه ای و تولیدی در ماه نوامبر ۴ هزار کاهش یافت که برای چهارمین ماه متوالی کاهش را نشان می دهد اما آمار اشتغال در بخش ساخت و ساز در ماه نوامبر ۱۹ هزار رشد یافت در حالیکه در ماه اکتبر ۱۴ هزار افزایش یافته است. آمار اشتغال در بخش خرده فروشی ۸۳۰۰ نفر کاهش یافت که دومین کاهش متوالی در ماه می باشد.

در نمودار پایین برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) پیش بینی می کنیم تلاش ناموفق قیمت برای شکست سطح مقاومت ۱۰۲٫۱۰ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) به خاطر کسب سود معامله گران از حرکت افزایشی اخیر مقداری باعث اصلاح گردد اما حمایت شاخص دلار آمریکا به ترتیب در نزدیکی سطوح ۱۰۰٫۵۱ و ۱۰۰٫۳۹ قرار دارند.

در حرکت نزولی تنها شکست کامل سطح ۱۰۰٫۳۹ منجر به کاهش شاخص دلار آمریکا به سطح ۹۹٫۷۰ خواهد شد. در حرکت صعودی نیز شکست سطح مقاومت ۱۰۲٫۱۰ موجب تقویت به سوی سطح ۱۰۲٫۵۵ (خط فیبوناچی ۱۸۶٫۶ درصدی) می شود.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا قیمت آن می بایست از سطوح مقاومت ۱٫۰۶۹۰ و ۱٫۰۷۰۰ با قدرت عبور کند تا بتواند مقداری اصلاح کند اما اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان با آمریکا همچنان بالا است و این موضوع فعلا مانع از شکست مقاومت ۱٫۰۶۹۰ و ۱٫۰۷۰۰ شده است.

لازم به ذکر است هفته آینده روز ۸ دسامبر بانک مرکزی اروپا (ECB) تشکیل جلسه خواهد داد و قویا پیش‌بینی می شود برنامه خرید اوراق قرضه شش ماه دیگر (برنامه فعلی خرید ماهیانه ۸۰ میلیارد یورو اوراق قرضه تا مارس ۲۰۱۷ است) تمدید شود.

این حرکت بانک مرکزی اروپا بر نرخ یورو تاثیر چند برابر خواهد داشت مخصوصا آنکه انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا در روز ۱۴ دسامبر نرخ بهره را افزایش دهد و از این رو در صورت گسترش سیاست های انبساطی کمّی (QE) و تمدید برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا انتظار کاهش ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا از نزدیکی سطوح مقاومت وجود دارد.

از نظر فاندامنتال هر چند داده های اقتصادی اروپا به تازگی بهبود یافته اند اما خطرات مربوط به ثبات مالی منطقه اتحادیه اروپا افزایش یافته است و عمده توجهات بازار به برگزاری همه پرسی در اصلاحات قانون اساسی ایتالیا در روز یکشنبه (۴ دسامبر) معطوف شده است که ممکن است آینده سیاسی ماتئو رنزی نخست وزیر ایتالیا را مشخص کند. رنزی اعلام کرده که اگر مردم ایتالیا روز یکشنبه هفته پیش رو به اصلاحات مدنظرشان نه بگویند، استعفا خواهد داد، امری که می تواند موجب بی ثباتی ایتالیا و کل اروپا شود.

 اگر رای “نه” پیروز شود و آقای رنزی استعفا دهد به احتمال زیاد ایتالیا به سمت انتخابات زودهنگام خواهد کرد، انتخاباتی که احتمال می رود پیروزش پوپولیست ها، ملی گراها و مخالفان اروپای واحد باشند. در واقع رای منفی را می توان در چارچوب رشد دیدگاه ملی گرایانه، پوپولیسم و حمایت گرایانه تحلیل کرد، دیدگاهی که در دمکراسی ها غربی در حال گسترش است و قربانیان جهانی شدن در حال رای دادن به احزاب افراطی و ملی گرا هستند.

در جفت ارز پوند – دلار آمریکا قیمت آن با قدرت به بالای سقف ابر ایچیموکوی روزانه (۱٫۲۴۶۸) و خط میانگین متحرک ۵۵ روزه ( ۱٫۲۵۰۹) افزایش یافته است و تا زمانیکه بالای این ابر قرار دارد، خطوط تنکان و کیجون سن در اندیکاتور ایچیموکوی سیگنال خرید پوند صادر کرده است و از نظر تحلیل تکنیکال دیر یا زود انتظار افزایش به بالای سطح ۱٫۲۶۹۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۳۴۴۵ به ۱٫۱۴۹۱) با هدف های ۱٫۲۷۷۱ (بالاترین سطح ۵ اکتبر) و ۱٫۲۸۰۴ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) وجود دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا