تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

همانطور که روز جمعه اشاره کردیم قیمت اونس طلا قبل از اینکه بخواهد کاهش یابد می بایست مقداری به نزدیکی سطح مقاومت ۱۱۸۴ یا نزدیکی ۱۱۹۴ اصلاح کند که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و اندیکاتور RSI و سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار پایین نشان داده بود و این اتفاق امروز بعد از شکست نخست وزیر ایتالیا در همه پرسی اصلاحات قانون اساسی ایتالیا افتاد و قیمت اونس طلا پس از افزایش به سطح ۱۱۸۸ دوباره تحت فشارهای نزولی به پایین سطح ۱۱۸۴ قرار گرفت.

باید توجه داشت که هر چقدر قیمت به نزدیکی سطح مقاومت ۱۱۹۴ نزدیک تر می شود فروشندگان وارد بازار می شوند. از این رو نباید فراموش کرد که قیمت اونس طلا همچنان تحت فشارهای نزولی در موج C قرار دارد و نیروهایی که آنرا به سمت پایین یعنی به سوی سطوح ۱۱۵۲ و ۱۱۲۱ سوق می دهند قوی تر می باشند.

از این رو برای امروز با توجه به تکمیل شدن موج اصلاحی در سطح ۱۱۸۸ و کاهش مجدد قیمت اگر قیمت در زیر نرخ ۱۱۶۶ قرار گیرد هدفهای ۱۱۶۰ و ۱۱۵۲ را نمایان می سازد. بنابراین فعلا هر افزایش قیمت اونس طلا موقتی است و روند کلی همچنان نزولی پیش بینی می شود.

طبق انتظار قیمت هر اونس طلا بعد از شکست نخست وزیر ایتالیا در اصلاحات همه پرسی این کشور ابتدا تا سطح ۱۱۸۸ بالا آمد ولی همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم هر چقدر قیمت به سطح مقاومت ۱۱۹۴ نزدیک تر می شود به خاطر انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه روز ۱۴  دسامبر، ترمزی است در برابر رشد قیمت اونس طلا.

از سوی دیگر هر چند صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) چند روزی کار و اقدام خاصی نکرده است اما همچنان ذخایر خود را پایین یعنی در همان عدد ۸۷۰٫۲۲۰ تن ثابت نگه داشته است و به نظر می رسد که سقف اونس طلا قیمت در منطقه مقاومت ۱۱۸۸ و ۱۱۹۴ بوده است و بعید است فعلا از این محدوده به بالا عبور کند.

در حال حاضر فروشندگان قصد دارند جلوی افزایش قیمت را بگیرند و بتوانند تا جای ممکن در حرکات اصلاحی وارد پوزیشن فروش شوند. از این رو جدای از رفتار امروز قیمت تا سطح ۱۱۸۸ نباید فراموش کرد که قیمت اونس طلا هر چقدر به جلسه روز ۱۴ دسامبر بانک مرکزی آمریکا (FOMC) نزدیک تر می شویم همچنان تحت فشارهای نزولی برای شکست سطح ۱۱۶۰ قرار دارد و نیروهایی که آنرا به پایین این سطح سوق می دهند قوی تر می باشند.

این جریان به دنبال فرصتی برای فروش مجدد اونس طلا می گشت و امروز نیز پس از اعلام نتیجه همه پرسی ایتالیا از پشت سطح مقاومت ۱۱۹۴ وارد بازار شدند و قیمت اونس طلا را به شدت تضعیف کردند. آمارهای کمیسیون معاملات سلف آمریکا (CFTC) نیز نشان می دهد، معامله گران همچنان به کاهش پوزیشن های معاملات خرید طلا ادامه می دهند و تمایلات منفی نسبت به اونس طلا نیز رو به افزایش است و براساس این گزارش تعداد پوزیشن های خرید معاملات آتی و آپشن طلا با ۱۷۸۴۳ لات کاهش به ۱۰۳۳۹۲ لات کاهش یافته که کمترین میزان از ماه فوریه به این سو محسوب می شود.

در سایر تحولات روز جمعه آمارهای اشتغال بخش غیر کشاورزی و نرخ بیکاری هر دو بهتر از حد پیش بینی ها اعلام شدند و تنها خبر بد آنکه رشد چشمگیر دستمزدهای آمریکا در ماه نوامبر بعد از دو ماهه متوالی متوقف شد و میانگین درآمدهای ساعتی آمریکا در ماه نوامبر عمدتا به خاطر تغییر ناگهانی تقویم سه سنت کاهش یا %۰٫۱- اعلام شد که کمتر از حد پیش بینی بازار (%۰٫۲) و رقم قبلی (%۰٫۴) بود.

این آمار نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان داد که رشد دستمزدهای آمریکا در ماه نوامبر از رقم قبلی %۲٫۸ به %۲٫۵ کاهش یافته است. رقم %۲٫۸ بیشترین رشد در ۷٫۵ ساله گذشته بوده است و بسیاری از فعالان بازار اعتقاد دارند بانک مرکزی آمریکا در جلسه ۱۴ دسامبر این آمار ضعیف را نادیده بگیرد و طبق انتظارات بازار اقدام به افزایش یک پله (۰٫۲۵%) نرخ بهره کند.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا، در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تنها سخنرانی آقای ویلیام دادلی ریس بانک نیویورک آمریکا و ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران آمار موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات ISM آمریکا در ماه نوامبر (پیش بینی بازار ۵۵٫۳ ، رقم قبلی ۵۴٫۸) دیده می شود. آقای جیمز بولارد ریس بانک فدرال سنت لوئیس آمریکا نیز ساعت ۲۲:۳۵ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا