تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت جهانی اونس طلا در محدوده ۱۱۵۶ و ۱۱۵۲ با حمایت روبرو شده است و فعلا زیر ۱۱۵۲ نرفته زیرا هرچه به این سطح نزدیکتر می شود، مقداری تقاضای فیزیکی خریداران بیشتر می شوند و از بالا نیز هرچه به محدوده مقاومت های ۱۱۸۴ و ۱۱۹۴ نزدیکتر می شود بر میزان فروشندگان افزوده می شود. فعلا تحول خاصی در بازار اونس طلا مشاهده نمی شود و بازار راکد و خلوت است تا روز پنجشنبه جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) برگزار شود.

هفته آینده (۱۴ دسامبر) نیز با اعلام تصمیم FOMC – کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا – نوسانات مهم بازار آغاز خواهد شد و این خبر، توجه عمده معامله گران را به خود جلب خواهد کرد. از این رو نکته قابل توجهی در خصوص اونس طلا وجود ندارد و باید منتظر تحولات بنیادی بود تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

کاهش به زیر سطح ۱۱۶۰ می تواند منجر به سقوط تا نرخهای ۱۱۵۶ و ۱۱۵۲ گردد و در صورت شروع حرکت صعودی، سطوح مقاومت قیمت جهانی اونس طلا به ترتیب بر روی نرخهای ۱۱۸۱ ، ۱۱۸۴ و پس از آن سطوح ۱۱۸۸ و ۱۱۹۴ تشکیل شده اند.

همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم هر چقدر قیمت به سطوح مقاومت ۱۱۸۴ و ۱۱۹۴ نزدیک تر می شود به خاطر انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه روز ۱۴ دسامبر، ترمزی است در برابر رشد قیمت اونس طلا و از سوی دیگر امروز صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) موجودی ذخایر طلای خود را از ۸۷۰٫۲۲۰ تن به ۸۶۹٫۸۹۷ تن کاهش داد و به نظر می رسد که سقف اونس طلا قیمت در منطقه مقاومت ۱۱۸۸ و ۱۱۹۴ بوده است و بعید است قبل از اخبار مهم این هفته و مخصوصا خبر هفته آینده بانک مرکزی آمریکا فعلا از این محدوده به بالا عبور کند.

در حال حاضر فروشندگان قصد دارند جلوی افزایش قیمت را بگیرند و بتوانند تا جای ممکن در حرکات اصلاحی وارد پوزیشن فروش شوند و از این رو جدای از رفتار قیمت در طی ۴۸ ساعته گذشته نباید فراموش کرد که قیمت اونس طلا هر چقدر به جلسه روز ۱۴ دسامبر بانک مرکزی آمریکا (FOMC) نزدیک تر می شویم همچنان تحت فشارهای نزولی برای شکست سطح ۱۱۵۶ قرار دارد و نیروهایی که آنرا به پایین این سطح سوق می دهند قوی تر می باشند.

دیروز قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به سطح حمایت حدود ۱۱۵۶ رسید و بعد از لمس آن دوباره کمی بالا آمده است و محدوده ۱۱۵۶ و ۱۱۵۲حمایت قیمت محسوب می شود و ممکن است دوباره این سطوح حمایت دیده شوند. این جریان به دنبال فرصتی برای فروش مجدد اونس طلا می گشت و دیروز نیز پس از اعلام نتیجه همه پرسی ایتالیا از پشت سطح مقاومت ۱۱۹۴ وارد بازار شدند و قیمت اونس طلا را تا سطح ۱۱۵۶ تضعیف کردند.

آمارهای کمیسیون معاملات سلف آمریکا (CFTC) نیز نشان می دهد، معامله گران همچنان به کاهش پوزیشن های معاملات خرید طلا ادامه می دهند و تمایلات منفی نسبت به اونس طلا نیز رو به افزایش است و براساس این گزارش تعداد پوزیشن های خرید معاملات آتی و آپشن طلا با ۱۷۸۴۳ لات کاهش به ۱۰۳۳۹۲ لات کاهش یافته که کمترین میزان خرید از ماه فوریه به این سو محسوب می شود.

از آنجاییکه امروز به غیر از آمار تراز تجاری و سفارشات کارخانه ای آمریکا خبر خاصی در تقویم اقتصادی دیده نمی شود، بار دیگر توجه اصلی معامله گران به تحولات بازارهای سهام، اوراق قرضه و اخبار منتشره در خصوص سیاست های پولی بانک فدرال رزرو در دولت بعدی ترامپ خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا