تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF17) قیمت آن هر چند دیروز توانست از منطقه مقاومت ۵۱٫۷۳ و ۵۱٫۹۳ دلار در هر بشکه عبور کند و سیگنال خرید تا سطح ۵۲٫۴۰ صادر کند اما برای تجمیع انرژی و نفس گیری مقداری به پایین منطقه ۵۱٫۹۳ و ۵۱٫۷۳ یعنی تا سطح ۵۰٫۹۴ اصلاح کرد و هم اکنون دوباره در تلاش برای شکست این منطقه مقاومت است تا مجدد به سوی سطح ۵۲٫۴۰ (بالاترین سطح دیروز) افزایش یابد.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این منطقه مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی c از سطح ۴۴٫۸۲ (پایین ترین سطح ۲۹ نوامبر) و خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی بزرگ C از سطح ۴۲٫۲۰ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر) تشکیل شده اند که به نظر می رسد دوباره شکسته شوند و این منطقه در نزدیکی سطح مقاومت ۵۱٫۹۳ (بالاترین سطح ۱۹ اکتبر) قرار دارد.

قبلا اشاره کردیم که این منطقه را برای قیمت نفت خام سبک آمریکا تبدیل به مقاومت مهم کرده بود و برای عبور از آن و با توجه به رالی شارپی قیمت از سطح ۴۴٫۸۲ لازم بود که قیمت برای تجمیع انرژی و نفس گیری مقداری به سطوح حمایت اشاره شده اصلاح کند تا بعد از آن با افزایش روبرو شود.

برای امروز نیز تثبیت قیمت بالای ۵۱٫۹۳ خریداران را دوباره با هدف های به ترتیب ۵۲٫۴۰ ، ۵۲٫۷۵ (بالاترین سطح ۱۰ اکتبر) و ۵۳٫۲۱ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) وارد بازار خواهد کرد که در چارت پایین مشاهده می فرمایید. باید توجه داشت حمایت های مستحکم قیمت نفت آمریکا به ترتیب بر روی نرخ ۵۰٫۹۴  و در ادامه بر روی سطوح ۵۰٫۱۹ (پایین ترین سطح ۲ دسامبر)، ۵۰٫۱۰ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) و ۵۰٫۰۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) تشکیل شده اند و تنها کاهش قیمت به پایین سطح روانی ۵۰٫۰۰ موقتا سناریوی افزایشی را با چالش مواجه خواهد ساخت.

در سایر تحولات امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRNG17) دلیلی برای تغییر تحلیل دیروز وجود ندارد و پیش بینی می شود با توجه به توانایی در تثبیت قیمت بالای سطح مقاومت ۵۴٫۱۳  به سوی سطوح مقاومت بعدی ۵۵٫۷۹ و ۵۶٫۴۵ افزایش یابد و بتواند از سطح ۵۵٫۳۳ (بالاترین سطح دیروز) عبور کند.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۵۴٫۱۳ بر روی خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۴۱٫۵۱ (پایین ترین سطح ۲ اوت) قرار داشت که همچنان بالای این سطح تثبیت شده است.

در این موج قادر است تا سطح مقاومت بعدی ۵۵٫۷۹ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) افزایش یابد و حرکت اصلاحی که دیروز تا سطح حمایت ۵۴٫۱۳ شاهد بودیم صرفا به خاطر نزدیک شدن قیمت به سطح مقاومت ۵۵٫۷۹ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) بود و برای امروز دوباره خریداران با هدفهای بالای ۵۵٫۳۳ (بالاترین سطح دیروز) وارد بازار شده اند.

از نظر تحلیل تکنیکال بلند مدت قیمت نفت برنت در موج بزرگ (C) قرار گرفته است که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه) محسوب می شود و در نمودار روزانه این موج با قدرت به بالای سطوح مقاومت ۵۳٫۴۱ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲  درصدی) و ۵۴٫۱۳ رسیده است و هدف افزایشی بعدی بر روی سطح مقاومت ۵۶٫۴۵ دلار در هر بشکه (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می باشد که در نمودارهای پایین مشخص شده اند.

همانطور که دیروز گفتیم حرکت اخیر افزایشی قیمت نفت برنت پس از توافق هفته ی گذشته اوپک بر سر کاهش سطح تولیدات نفت نشان می دهد که این روند صعودی برای قیمت نفت برنت بسیار پرقدرت ادامه دارد. بنابراین از نظر بنیادی چشم انداز نفت برنت همچنان افزایشی است و امواج اصلاحی شبیه حرکت روز گذشته را به امواج کوتاه و مقطعی در درون یک موج بزرگ افزایشی می توان تشبیه کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت