تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت جهانی اونس طلا همچنان در محدوده حمایت ۱۱۶۵ و مقاومت ۱۱۸۱ در نوسان است و هر چقدر به سطوح حمایت نزدیک می شود مقداری تقاضای فیزیکی خریداران بیشتر می شود و از بالا نیز هرچه به محدوده مقاومت های ۱۱۸۴ و ۱۱۹۴ نزدیکتر می شود بر میزان فروشندگان افزوده می شود.

همانطور که قبلا گفتیم هم اکنون چند روزی است که اونس طلا در نوار بسیار باریکی در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از اونس طلا دیده می شود و این مسئله احتمال شکست (Break out) را بیشتر می کند. انتظار بازار برای دو جلسه بسیار حیاتی بانک مرکزی اروپا و مخصوصا بانک مرکزی آمریکا نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است.

از این رو فعلا تحول خاصی در بازار اونس طلا مشاهده نمی شود و بازار راکد و خلوت است تا جلسه امروز بانک مرکزی اروپا (ECB) ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران برگزار شود. هفته آینده (۱۴ دسامبر) نیز با اعلام تصمیم FOMC-  کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا- نوسانات مهم بازار آغاز خواهد شد و این خبر، توجه عمده معامله گران را به خود جلب خواهد کرد.

از این رو نکته قابل توجهی در خصوص اونس طلا وجود ندارد و باید منتظر تحولات بنیادی بود تا جهت حرکت بازار مشخص شود. کاهش به زیر سطح ۱۱۶۵ می تواند منجر به سقوط تا نرخهای ۱۱۶۰ ، ۱۱۵۶ و ۱۱۵۲ گردد و در صورت شروع حرکت صعودی، سطوح مقاومت قیمت جهانی اونس طلا به ترتیب بر روی نرخهای ۱۱۸۱ ، ۱۱۸۴ و پس از آن سطوح ۱۱۸۸ و ۱۱۹۴ تشکیل شده اند.

دلیلی برای تغییر تحلیل دیروز وجود ندارد و همانطور که گفته شد هر چقدر قیمت اونس طلا به سطوح مقاومت ۱۱۸۴ و ۱۱۹۴ نزدیک تر می شود به خاطر انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه روز ۱۴  دسامبر، ترمزی است در برابر رشد قیمت اونس طلا و از سوی دیگر امروز صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) موجودی ذخایر طلای خود را از رقم قبلی ۸۶۹٫۸۹۷ تن به ۸۶۳٫۶۷۱ تن کاهش داد و به نظر می رسد که سقف اونس طلا قیمت در منطقه مقاومت ۱۱۸۸ و ۱۱۹۴ بوده است و بعید است قبل از اخبار مهم فردا و مخصوصا خبر هفته آینده بانک مرکزی آمریکا فعلا از این محدوده به بالا عبور کند.

در حال حاضر فروشندگان قصد دارند جلوی افزایش قیمت را بگیرند و بتوانند تا جای ممکن در حرکات اصلاحی وارد پوزیشن فروش شوند و از این رو جدای از رفتار قیمت در طی چند ساعته گذشته نباید فراموش کرد که قیمت اونس طلا هر چقدر به جلسه روز ۱۴ دسامبر بانک مرکزی آمریکا (FOMC) نزدیک تر می شویم همچنان تحت فشارهای نزولی برای شکست سطح ۱۱۵۶ قرار دارد و نیروهایی که آنرا به پایین این سطح سوق می دهند قوی تر می باشند.

فعلا برای امروز تا قبل از اخبار ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران سطح ۱۱۶۵ و پس از آن محدوده ۱۱۵۶ و ۱۱۵۲ حمایت قیمت محسوب می شود و ممکن است دوباره این سطوح حمایت دیده شوند. مهمترین خبر هفته آینده نیز اعلام تصمیم کمیته FOMC در خصوص نرخ بهره بانکی آمریکا است.

به نظر می رسد اکنون بانک فدرال رزرو ایالات متحده، دستاویز مناسبی را برای افزایش نرخ بهره بانکی و افزایش این میزان به محدوده %۰٫۵۰ – %۰٫۷۵ بدست آورده است، بطوریکه در حال حاضر کمتر کسی را می توان یافت که انتظار داشته باشد، هفته آینده نرخ بهره بانکی آمریکا افزایش نیابد.

طلا به افزایش نرخ‌ بهره بانک مرکزی آمریکا فوق‌العاده حساس است زیرا افزایش نرخ‌ بهره بانک مرکزی آمریکا هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را افزایش داده و از سوی دیگر با حمایت از افزایش ارزش دلار، قیمت جهانی اونس طلا را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

از سوی دیگر نیز چند تن از سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا ضمن ابراز اعتماد به نفس در اقتصاد آمریکا به افزایش نرخ بهره بانک فدرال نیز اشاراتی داشتند. همچنین روز سه شنبه آمار سفارشات جدید محصولات کارخانه ای آمریکا بیشترین رشد خود را در ماه اکتبر در طی ۱٫۵ ساله گذشته تجربه کرد که نشانه ی قوی از بهبود بخش تولید در آمریکا بعد از یک رکود طولانی مدت می باشد.

بنابراین در حال حاضر قیمت در روندی خنثی به حرکت خود ادامه می دهد و هرچند در ساعت ۱۶:۱۵ به وقت تهران انتظار تغییری در میزان نرخ بهره اروپا از عدد صفر درصد را نداریم اما کنفرانس مطبوعاتی ماریو دراقی که چهل و پنج دقیقه پس از جلسه اصلی بر گزار می شود همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. ارزش دلار آمریکا نیز به خاطر افت بازدهی اوراق قرضه مقداری کاهش یافته است که این مساله امروز مقداری موجب تقویت ارزهای اصلی در مقابل دلار آمریکا شده است.

جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) که امروز بعد از ظهر برگزار خواهد شد می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای اونس طلا فراهم آورد. در این میان، بی شک، سخنرانی ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران دراقی ریس بانک مرکزی اروپا در مورد تمدید برنامه خرید اوراق قرضه یا کاهش سیاست های انبساطی (Tapering) توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

قویا پیش بینی می شود بانک مرکزی اروپا شرایط مدت زمان برنامه خرید اوراق قرضه خود را گسترش دهد و خریدهای خود را فراتر از ماه مارس ۲۰۱۷ تمدید کند. این موضوع که مواضع بانک مرکزی اروپا تا چه حد می تواند ملایم یا تند باشد حداقل تا قبل از جلسه بانک مرکزی آمریکا می تواند بر قیمت جهانی اونس طلا تاثیرگذار باشد.

امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۵۸۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۶۸۰۰۰) اعلام می شود و آقای ماریو دراقی ریس بانک مرکزی اروپا کنفرانس خبری خواهد داشت. باید دید آیا اخبار ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران می توانند کمکی به قیمت جهانی اونس طلا بکنند و یا باید انتظار ضربتی دیگر بر قیمت اونس طلا را داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا