تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF17) پیش بینی می کنیم در صورت شکست سطح ۴۹٫۶۰ دلار در هر بشکه قیمت آن به ترتیب تا سطوح ۴۹٫۰۷ ، ۴۸٫۸۰ و ۴۸٫۵۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) کاهش یابد که این موضوع را حرکت نزولی روز گذشته به پایین سطوح حمایت ۵۰٫۱۰ و ۵۰٫۰۷ (خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی) نشان داده است.

دیروز هر چند آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا ۲٫۳۸۹- میلیون بشکه کاهش یافت (پیش بینی بازار ۱٫۰۳۲- میلیون بشکه بود) اما موجودی ذخایر نفتی مرکز ذخیره سازی کوشینگ اوکلاهما که نقطه ی تحویل قراردادهای نفتی WTI می باشد هفته گذشته به میزان ۳٫۷۸۳+ میلیون بشکه افزایش یافت که بیشترین افزایش از سال ۲۰۰۹ به این سو بود و این خبر از روز گذشته تاثیر کاهشی بر قیمت نفت خام گذاشته است.

گزارش موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا نادیده گرفته شد و به همین خاطر قیمت نفت افزایش نیافت زیرا نتیجه آمار آن مشابه همان نتیجه آمار موسسه گروه صنعتی نفت آمریکا (API) بود که اواخر روز سه شنبه اعلام شد و به میزان ۲٫۲۱۰-  میلیون بشکه کاهش یافته بود.

از سوی دیگر شک و تردید ها در خصوص اینکه آیا واقعا کاهش تولیدات نفت که توسط اوپک وعده داده شده به اندازه کافی می تواند به عرضه فراوان نفت در بازارها پایان دهد یا اینکه اعضای غیر عضو اوپک قادر به اجرای کاهش ۶۰۰ هزار بشکه خواهند بود یا خیر، فشارهای نزولی را بر قیمت نفت کمی زیاد است.

اوپک امیدوار است که کشورهای غیر عضو اوپک ۶۰۰ هزار بشکه از سطح تولیدات روزانه خود را کاهش دهند اما روسیه گفته است تنها ۳۰۰ هزار بشکه از میزان تولیدات روزانه را کاهش می دهد. علاوه بر این نیجریه که از کاهش تولیدات نفت خود معاف شده بود اخیرا اعلام کرده است که سطح تولیدات روزانه خود را از ۱٫۹ میلیون بشکه در روز به ۲٫۱ میلیون بشکه افزایش می دهد.

از این رو با توجه به تحولات فعلی در کوتاه مدت احتمال قرار گرفتن قیمت نفت آمریکا در موج اصلاحی وجود دارد و ظهور کندل نزولی دو ساعت پایین سطح ۴۹٫۶۰ خریداران نفت را به حاشیه خواهد برد. سطوح حمایت روزانه به ترتیب بر روی نرخهای ۵۰٫۶۰ و ۵۱٫۱۰ تشکیل شده اند و در حرکت صعودی تنها افزایش قیمت نفت آمریکا به بالای سطوح مقاومت ۵۱٫۲۰ (بالاترین سطح ۷ دیروز) و ۵۱٫۶۱ (بالاترین سطح روز سه شنبه) می تواند امیدهای تازه ای را برای خریداران به ارمغان بیاورد.

در نمودار بعدی امروز برای نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRNG17) بینی می کنیم در صورت شکست سطح ۵۲٫۷۰ قیمت آن به ترتیب تا سطوح ۵۱٫۲۵ و ۵۱٫۱۲  (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) کاهش یابد که این موضوع را حرکت نزولی روز گذشته به پایین سطح حمایت ۵۴٫۱۳ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) نشان داده است.

همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم دیروز هر چند آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا ۲٫۳۸۹- میلیون بشکه کاهش یافت (پیش بینی بازار ۱٫۰۳۲- میلیون بشکه بود) اما موجودی ذخایر نفتی مرکز ذخیره سازی کوشینگ اوکلاهما که نقطه ی تحویل قراردادهای نفتی WTI می باشد هفته گذشته به میزان ۳٫۷۸۳+ میلیون بشکه افزایش یافت که بیشترین افزایش از سال ۲۰۰۹ به این سو بود و این خبر از روز گذشته تاثیر کاهشی بر قیمت برنت نیز گذاشته است.

گزارش موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا نادیده گرفته شد و به همین خاطر قیمت نفت افزایش نیافت زیرا نتیجه آمار آن مشابه همان نتیجه آمار موسسه گروه صنعتی نفت آمریکا (API) بود که اواخر روز سه شنبه اعلام شد و به میزان ۲٫۲۱۰-  میلیون بشکه کاهش یافته بود.

از سوی دیگر شک و تردید ها در خصوص اینکه آیا واقعا کاهش تولیدات نفت که توسط اوپک وعده داده شده به اندازه کافی می تواند به عرضه فراوان نفت در بازارها پایان دهد یا اینکه اعضای غیر عضو اوپک قادر به اجرای کاهش ۶۰۰ هزار بشکه خواهند بود یا خیر، فشارهای نزولی را بر قیمت نفت کمی زیاد است. اوپک امیدوار است که کشورهای غیر عضو اوپک ۶۰۰ هزار بشکه از سطح تولیدات روزانه خود را کاهش دهند اما روسیه گفته است تنها ۳۰۰ هزار بشکه از میزان تولیدات روزانه را کاهش می دهد.

علاوه بر این،  نیجریه که از کاهش تولیدات نفت خود معاف شده بود اخیرا اعلام کرده است که سطح تولیدات روزانه خود را از ۱٫۹ میلیون بشکه در روز به ۲٫۱ میلیون بشکه افزایش می دهد. از این رو با توجه به تحولات فعلی در کوتاه مدت احتمال قرار گرفتن قیمت نفت برنت در موج اصلاحی وجود دارد و ظهور کندل نزولی دو ساعت پایین سطح ۵۲٫۷۰ خریداران نفت برنت را به حاشیه خواهد برد.

سطوح مقاومت روزانه به ترتیب بر روی نرخهای ۵۳٫۴۱ ، ۵۴٫۱۳ و ۵۴٫۲۳ تشکیل شده اند و در حرکت صعودی تنها افزایش قیمت نفت برنت به بالای سطوح مقاومت ۵۴٫۱۳ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) و ۵۴٫۲۳ دلار در هر بشکه (بالاترین سطح دیروز) می تواند امیدهای تازه ای را برای خریداران به ارمغان بیاورد.

نمودار روند تغییرات تایم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نمودار روند تغییرات تایم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن