تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

با نزدیک شدن به جلسه FOMC گمانه زنیها در رابطه با نتایج این نشست به اوج خود می رسد و اصولا از دسامبر سال گذشته که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در محدوده %۰٫۲۵ – %۰٫۵۰ ثابت نگاه داشت دیگر تغییری نداده است و برای جلسه هفته ی آینده قویا پیش بینی می شود که نرخ بهره آمریکا بعد از گذشت یک سال افزایش یابد و به همین خاطر نشست هفته آتی شاید مهمترین این جلسات برای بانک مرکزی آمریکا باشد.

در سایر تحولات همانطور که پیشتر گفته شد دیروز رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) مباحثی را مطرح نمود که فروشندگان یورو را خشنود کرد و مارکت مترسد فرصتی برای وارد کردن ضربه سخت دیگری به یورو بود که این اتفاق دیروز بعد از جلسه بانک مرکزی اروپا افتاد. صحبتهای دراقی در جلسه روز پنجشنبه چشم انداز یورو را مجدد تضعیف کرد و وی همچنان بر تسهیل سیاست های کمّی (QE) تکیه کرد.

جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) روز پنجشنبه برگزار شد و همانطور که انتظار می رفت نرخ بهره در عدد صفر درصد باقی ماند اما همانطور که دیروز گفته شد مسئله ای که باعث شد تا یورو پس از این جلسه در برابر ارزهای اصلی به شدت ضعیف شود سخنان ماریو دراقی رئیس ECB در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست بود.

طبق بیانیه نشست دیروز ، بانک مرکزی اروپا (ECB) در مورد سیاست های پولی نامتعارف تصمیم گرفت به خرید اوراق قرضه ماهیانه خود با حجم ۸۰ میلیارد یورو تا اواخر مارس ۲۰۱۷ ادامه دهد و از ماه آوریل سال آینده تا ماه دسامبر ۲۰۱۷ (یا فراتر از آن در صورت لزوم) حجم خرید اوراق قرضه به ۶۰ میلیارد یورو در ماه کاهش خواهد یافت.

طبق سخنان دراقی اگر چشم انداز اقتصادی اروپا نامطلوب باشد و یا اگر شرایط بازارهای مالی در مسیر رسیدن به تنظیم هدف تورم بانک مرکزی اروپا مغایرتی ایجاد کند، بانک مرکزی اروپا برنامه خرید اوراق قرضه خود را از نظر حجمی و زمانی افزایش خواهد داد. بانک مرکزی اروپا شاخص ها و پارامترهای منطقه اروپا را از ماه ژانویه ۲۰۱۷ تنظیم خواهد کرد و می تواند دارایی های زیر نرخ سود سپرده را خریداری کند.

بانک مرکزی اروپا می تواند در صورت لزوم برنامه خرید اوراق قرضه یا سیاست های تسهیل کمّی (Quantitative Easing) را گسترش یا تمدید کند. این شورای سیاست گذاری با استفاده از تمام ابزار در اختیار خود عمل خواهد کرد و دراقی اعلام کرد در جلسه دیروز در مورد کاهش سیاست های انبساطی (Tapering) و کاهش سیاست های تسهیل کمّی (QE) به صفر صحبتی نشده بود.

تمدید برنامه خرید اوراق قرضه و سیاست های تسهیل کمّی به حضور بانک مرکزی اروپا در بازار بیشتر اجازه می دهد و این نهاد از نزدیک بر تورم نظارت خواهد کرد و ادامه رشد اقتصادی (با سرعت متوسط اما قوی) در سه ماهه چهارم سال جاری مشاهده می شود. پیش بینی ها هنوز ریسک های نزولی را نشان می دهند و چشم انداز تورم در مجموع تغییری نکرده است. اشاره بانک مرکزی اروپا در مورد نرخ سپرده، موضع ملایم یا در اصطلاح Dovish این شورای سیاست های گذاری را نشان می دهد و به کاهش ارزش یورو در بازارها منجر شده است.

همچنین بانک مرکزی اروپا (ECB) برآورد پیش بینی نرخ رشد اقتصادی اروپا (GDP) خود در سال ۲۰۱۷ را از رقم قبلی %۱٫۶ به %۱٫۷، در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رقم %۱٫۶ اعلام کرد و برآورد پیش بینی نرخ رشد تورم مصرف کنندگان اروپا (CPI) در سال ۲۰۱۷ را از رقم قبلی %۱٫۲ به %۱٫۳ و در سال ۲۰۱۸ از رقم قبلی %۱٫۶ به %۱٫۵ و در سال ۲۰۱۹ رقم %۱٫۷ اعلام کرد و ماریو دراقی در لابه لای سخنرانی خود اشاره کرد رقم %۱٫۷ در سال ۲۰۱۹ واقعا هدف تورم ما نیست.

سخنان دراقی و پیش بینی های سال آینده نشان می دهد که بانک مرکزی اروپا (ECB) در سال آینده نمی تواند سیاست های انبساطی خود را کاهش دهد و این مساله از روز گذشته ارزش یورو را در مقابل ارزهای اصلی تحت فشارهای نزولی قرار داده است.

در آستانه ی جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در روز ۱۴ دسامبر و بیشتر شدن اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آلمان – آمریکا، در حرکت نزولی زوج ارز یورو – دلار آمریکا سطح حمایت بر روی ۱٫۰۵۵۰ قرار گرفته و از نظر تحلیل تکنیکال در صورت سقوط قیمت به زیر این نرخ، زمینه برای سقوط بیشتر یورو به سوی سطح ۱٫۰۵۰۰ (پایین ترین سطح ۵ دسامبر ۲۰۱۶) و ۱٫۰۴۶۲ (پایین ترین سطح ۱۳ مارس ۲۰۱۵) فراهم خواهد شد.

دیر یا زود که آمریکاییها با افزایش نرخ بهره، اختلاف نرخ بهره بین آمریکا و اروپا را بیشتر خواهند کرد، اروپا موتور گسترش سیاست های انبساطی کمّی (QE) خود را روشن خواهد کرد و واگرایی میان دو نرخ بهره که علت اصلی تضعیف یورو در برابر دلار آمریکا بوده مجددا در مرکز توجه معامله گران قرار خواهد گرفت. نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا به ۲٫۴۴۵ درصد افزایش یافت و این در حالی است که نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله آلمان به شدت کاهش یافته است.

با در نظر گرفتن موارد فوق می توان اظهار کرد یورو تا ۱٫۰۵۰۰ تضعیف خواهد شد و ساعتی پیش زوج EURUSD به پایین عدد ۱٫۰۶۰۰ کاهش یافت و گمان نمی شود موج تضعیف یورو به همینجا ختم شود و احتمالا تا ۱٫۰۴۶۲ و در آینده میان مدت تر (طی ۲ الی ۴ هفته) تا ۱٫۰۲۰۸ (بالاترین سطح ماهیانه ۱۹ جولای ۲۰۰۲) و در سال آینده تا ۱٫۰۰۶۲ (پایین ترین سطح ۱۱ دسامبر ۲۰۱۲) تضعیف خواهد شد.

برای شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) در حال حاضر، انتظار می رود قیمت در روندی صعودی حرکت کند و در روند صعودی قیمت آن در محدوده ۱۰۲٫۱۰ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) با سطح مقاومت روبرو است و چنانچه این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود موجب تقویت قیمت آن به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۰۲٫۵۵ (خط فیبوناچی ۱۸۶٫۴ درصدی) می شود که در چارت روزانه پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا