تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

از روز چهارشنبه که برنانکی ( ریس بانک مرکزی آمریکا ) برخلاف انتظار همگان که فکر می کردند وی مدافع توقف برنامه خرید اوراق قرضه است و از کاهش محرکهای اقتصادی سخن خواهد گفت اما از ادامه این سیاست انبساطی گزارش داد، قیمت جهانی اونس طلا صعود کرد و این روند صعودی همچنان ادامه دارد بطوریکه با ثبت ۵% افزایش بیشترین رشد هفتگی را تا کنون تجربه کرده است که این میزان رشد هفتگی در دو ساله گذشته بی سابقه بوده است. 

در حال حاضر و در کوتاه مدت، حرکت قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی بین ۱۲۶۵ و ۱۳۰۰ دلار ادامه دارد. الگوی صعودی که طی روز گذشته پس از سخنرانی برنانکی تشکیل شده است، معامله گران را همچنان به انتظار حرکت صعودی تا سطح ۱۳۰۲ نگاه داشته است.

سطح مقاومت اولیه بر روی نرخ ۱۳۰۲ قرار دارد و بسته شدن قیمت در بالای این سطح، موجب ادامه روند صعودی تا سطح ۱۳۳۰ خواهد شد که در نمودار زیر مشخص است. برای صعود قیمت و رسیدن به هدف ۱۳۳۰ تثبیت حداقل ۱ الی ۲ ساعته قیمت در بالای نرخ ۱۳۰۲ لازم است. سطح حمایت کلیدی بر روی منطقه  ۱۲۶۵  و ۱۲۵۰ قرار گرفته است.

این سطح مقاومت همانطور که در نمودار مشاهده می شود بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از کاهش ۱۴۲۳٫۱۶ ( بالاترین سطح روز ۶ ژوئن ) به ۱۱۸۰٫۷۱ ( پایین ترین سطح روز ۲۸ ژوئن ) تشکیل شده است و همانطور که اشاره شد برای شروع مجدد حرکت صعودی، قیمت می بایست در بالای نرخ ۱۳۰۲ تثبیت شود تا به هدف بعدی بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی افزایش یابد. شکسته شدن این سطح ۱۳۰۲ نیروی محرک جدیدی را برای ادامه حرکت صعودی بوجود خواهد آورد.

تا زمانیکه قیمت در بالای نرخ ۱۲۶۵ است، احتمال تشکیل حرکت صعودی وجود دارد . امروز به غیر از شاخص تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا و سخنرانی بولارد (از اعضای بانک مرکزی آمریکا ) اخبار خاصی منتشر نخواهد شد اما بیشترین توجه بازار بر روی صحبتهای روز چهارشنبه برنانکی متمرکز خواهد بود.

در حالیکه قبلا بیم سرمایه گذاران از توقف محرکهای اقتصادی بانک مرکزی آمریکا، روند حرکت اونس طلا را نزولی رقم زده بود اما سخنان برنانکی در خصوص ادامه اجرای طرح محرکهای اقتصادی ، فعلا اونس طلا را مقاومتر ساخته است و همانطور که در بالا اشاره شد در صورت عبور قیمت از نرخ ۱۳۰۲ پتانسیل صعود بیشتر تا ۱۳۳۰ دلار بوجود خواهد آمد.

لازم به ذکر است سطوح حمایت در منطقه ۱۲۶۵ و ۱۲۵۰ قرار دارند و تنها در صورت شکست و تثبیت زیر این منطقه موجب برگشت قیمت خواهد شد. بنابراین بهتر است تا آن زمان منتظر بمانیم تا ببینیم قیمت جهانی اونس طلا موفق به عبور از سطح مقاومت ۱۳۰۲ دلار خواهد شد ؟

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا