تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

این هفته در آستانه ی جلسه بانک مرکزی آمریکا قیمت جهانی اونس طلا در محدوده حمایت مهم ۱۱۵۰ و مقاومت ۱۱۶۰ در نوسان است و تا قبل از جلسه مهم این هفته بانک مرکزی آمریکا هر چقدر به سطوح مقاومت نزدیک می شود فروش بیشتر می شود و از پایین نیز فعلا با سطح حمایت ۱۱۵۰ روبرو است.

از این رو هم اکنون چند هفته ای است که اونس طلا در نوار بسیار باریکی در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از اونس طلا دیده می شود و این مسئله بعد از خبر بانک مرکزی آمریکا احتمال شکست (Break out) را بیشتر می کند. انتظار بازار برای جلسه روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است. از این رو فعلا تحول خاصی در بازار اونس طلا مشاهده نمی شود و بازار راکد و خلوت است تا جلسه بانک مرکزی آمریکا برگزار شود.

این هفته روز چهارشنبه با اعلام تصمیم FOMC  – کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا- نوسانات مهم بازار آغاز خواهد شد و این خبر، توجه عمده معامله گران را به خود جلب خواهد کرد. از این رو نکته قابل توجهی در خصوص اونس طلا وجود ندارد و باید منتظر تحولات بنیادی در روز چهارشنبه بود تا جهت حرکت بازار مشخص شود. کاهش به زیر سطح ۱۱۵۰ می تواند منجر به سقوط تا نرخهای ۱۱۴۳ و ۱۱۴۰ و ۱۱۳۱ گردد و در صورت شروع حرکت صعودی، سطوح مقاومت قیمت جهانی اونس طلا به ترتیب بر روی نرخهای ۱۱۶۰ و ۱۱۶۵ تشکیل شده اند.

از نظر تحلیل فاندامنتال همانطور که قبلا گفته شد هر چقدر قیمت اونس طلا به سطوح مقاومت ۱۱۶۰ و ۱۱۶۵ نزدیک تر می شود به خاطر انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه روز ۱۴  دسامبر، ترمزی است در برابر رشد قیمت اونس طلا و از سوی دیگر صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) موجودی ذخایر طلای خود را از رقم قبلی ۸۶۰٫۷۰۶ تن به ۸۵۷٫۴۴۵ کاهش داد و به نظر می رسد که سقف کوتاه مدت قیمت اونس طلا قیمت در منطقه مقاومت ۱۱۶۰ و ۱۱۶۵ بوده است و بعید است قبل از خبر این هفته بانک مرکزی آمریکا از این محدوده به بالا عبور کند.

در حال حاضر فروشندگان قصد دارند جلوی افزایش قیمت را بگیرند و با توجه به فروش ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر بتوانند تا جای ممکن در حرکات اصلاحی وارد پوزیشن فروش شوند و از این رو جدای از رفتار قیمت در طی چند روز گذشته نباید فراموش کرد که قیمت اونس طلا هر چقدر به جلسه روز ۱۴ دسامبر بانک مرکزی آمریکا (FOMC) نزدیک تر می شویم همچنان تحت فشارهای نزولی برای شکست سطح ۱۱۵۰ قرار دارد و نیروهایی که آنرا به پایین این سطح سوق می دهند قوی تر می باشند. بدین ترتیب فعلا تا قبل از خبر بانک مرکزی آمریکا سطح ۱۱۵۰ و پس از آن محدوده ۱۱۴۳ و ۱۱۴۰ حمایت های قیمت محسوب می شوند و ممکن است دوباره این سطوح حمایت دیده شوند.

مهمترین خبر این هفته اعلام تصمیم کمیته FOMC در خصوص نرخ بهره بانکی آمریکا است. به نظر می رسد اکنون بانک فدرال رزرو ایالات متحده، دستاویز مناسبی را برای افزایش نرخ بهره بانکی و افزایش این میزان به محدوده %۰٫۵۰ – %۰٫۷۵ بدست آورده است، بطوریکه در حال حاضر کمتر کسی را می توان یافت که انتظار داشته باشد، این هفته نرخ بهره بانکی آمریکا افزایش نیابد و حتی حدود %۵۰ نیز پیش بینی می شود تا ماه ژوئن ۲۰۱۷ نرخ بهره بانک فدرال یک پله دیگر یعنی به میزان %۰٫۲۵ دیگر افزایش یابد.

طلا به افزایش نرخ‌ بهره بانک مرکزی آمریکا فوق‌العاده حساس است زیرا افزایش نرخ‌ بهره بانک مرکزی آمریکا هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را افزایش داده و از سوی دیگر با حمایت از افزایش ارزش دلار، قیمت جهانی اونس طلا را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

براساس کمیسیون معاملات قراردادهای آتی کالایی (CFTC) تعداد پوزیشن های خرید خالص طلا و نقره توسط صندوق های تامینی و مدیران سرمایه گذاری برای چهارمین بار متوالی کاهش یافت و موقعیت خالص خرید طلا آنها با ۲۲۵۷۸ لات کاهش به ۸۰۸۱۴ لات تقلیل یافته است که نشاندهنده چشم انداز نزولی اونس طلا است.

امروز و فردا اخبار مهمی در تقویم روز آمریکا دیده نمی شود و توجه بازار به جلسه روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا و سخنرانی یلن ریس بانک فدرال رزرو برای دریافت اطلاعات بیشتر از سیاستهای پولی بانک مرکزی آمریکا معطوف خواهند ماند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا