تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا  (CLF17) پیش بینی می شود پس از توافق تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک در خصوص کاهش سطح تولیدات و مهار مازاد عرضه جهانی که برای اولین بار از سال ۲۰۰۱ به این سو به طور مشترک صورت گرفت، تا پایان سال جاری هدفی در حدود سطح ۵۵٫۰۲ دلار در هر بشکه را نشانه بگیرد و از دو هفته ی پیش سیگنال خرید قوی صادر کرده است که این موضوع را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار روزانه پایین نشان داده است.

در نمودار زیر همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم موج افزایشی قیمت از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه) در قالب سه موج بزرگ شکل گرفته است و افزایش اخیر از سطح ۳۹٫۱۹ (پایین ترین سطح ۳ اوت) در موج سوم یعنی موج قرار دارد که این موج خود از سه موج کوچک تر تشکیل شده است. از نظر تحلیل تکنیکال تا کنون توسعه موج  C براساس طول موج اول یعنی موج A  به خوبی توسط سطوح فیبوناچی کنترل شده است.

در نمودار پایین به وضوح مشخص است که سطح ۴۸٫۹۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و سطح ۵۲٫۰۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) به عنوان مقاومت و سطوح ۴۵٫۲۴ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) و ۴۲٫۹۳ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) به عنوان حمایت قیمت عمل کرده اند و الگوی سر و شانه نزولی که از ۳ اوت تا ۲۹ نوامبر شکل گرفته بود بعد از افزایش شارپی اخیر قیمت نفت به بالای سطح مقاومت ۴۸٫۹۸ کاملا خنثی شد.

این سناریو تنها در صورت کاهش قیمت به پایین سطح ۴۵٫۲۴ مورد توجه قرار خواهد گرفت که این موضوع بسیار بعید است و قویا انتظار می رود که قیمت نفت آمریکا تا پایان سال جاری تا سطح ۵۵٫۰۲ تقویت شود و از این رو خریداران شانس زیادی برای افزایش قیمت نفت آمریکا دارند.

سطح مقاومت بعدی قیمت نفت آمریکا بر روی نرخ ۵۵٫۰۲ دیده می شود و هر چند ممکن است بعد از رسیدن قیمت به این سطح مقداری شاهد اصلاح همانند حرکات اصلاحی هفته ی گذشته یا روز ۱۹ اکتبر باشیم اما این حرکت اصلاحی بسیار کوتاه و مقطعی خواهد بود زیرا سطوح حمایت اصلی بر روی ۵۳٫۵۷ و ۵۲٫۴۱ قرار دارند که در کوتاه مدت کف قوی برای قیمت نفت آمریکا خواهند بود.

در کل به باور ما به محض اینکه قیمت نفت آمریکا تا سطح ۵۵٫۰۲ دست یابد موج افزایشی C شانس بسیاری برای گسترش خواهد داشت و افزایش قیمت تا سطح ۵۵٫۰۲  نقطه ی عطفی برای خریداران نفت میان مدت و بلند مدت خواهد بود و با تایید الگوی گوه افزایشی (rising wedge) و الگوی سر و شانه وارونه می تواند حتی در سال آینده خریداران را تا سطح ۷۸ وارد بازار کند.

در سایر تحولات برای قیمت نفت برنت دریای شمال (BRG17) پیش بینی می کنیم پس از توافق تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک در خصوص کاهش سطح تولیدات و مهار مازاد عرضه جهانی که برای اولین بار از سال ۲۰۰۱ به این سو به طور مشترک صورت گرفت، قیمت آن تا پایان سال میلادی ۲۰۱۶ تا نرخهای بالای سطح مقاومت بعدی ۵۷٫۳۶ افزایش یابد که فرصتی برای ورود به پوزیشن خرید فراهم آورده است. بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که قیمت نفت برنت در موج افزایشی قدرتمند C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه) قرار دارد و این موج خود از سه موج کوچک تر تشکیل شده است.

در چارت پایین توسعه موج C  به خوبی توسط سطوح فیبوناچی کنترل شده است به عبارتی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی در نرخ ۵۱٫۳۰ و خط فیبوناچی ۵۰ درصدی در نرخ ۵۴٫۳۳ به عنوان مقاومت قیمت منجر به تشکیل حرکت اصلاحی به ترتیب در روزهای ۱۹ اوت و ۱۰ اکتبر شدند و هم اکنون با توجه به شکست سطح مقاومت ۵۱٫۳۰ راه برای صعود بیشتر قیمت نفت برنت تا نرخهای بالای سطح مقاومت ۵۷٫۳۶ فراهم شده است و با تایید شدن الگوی سر و شانه وارونه بزرگ از روز ۲۸ اوت ۲۰۱۵ می بایست منتظر افزایش بیشتر قیمت نفت برنت حتی تا سطح ۸۰ بود.

بررسی نمودار ماهیانه نیز قدرت خریداران نفت برنت را نشان می دهد زیرا در اندیکاتور مک دی  MACD شاهد عبور طلایی قیمت و صدور سیگنال خرید قوی نفت برنت و الگوی واگرایی افزایشی در اندیکاتور  RSI هستیم که تاییدی در جهت صعود بیشتر تا سطح ۶۲٫۲۵ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۹٫۵۵ (پایین ترین سطح دسامبر ۱۹۹۸) به ۱۴۷٫۵۰ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) می باشد.

در واقع از نظر تحلیل فاندامنتال بدنبال اولین توافق کارتل نفتی اوپک پس از ۸ سال برای کاهش تولید نفت به میزان ۱٫۲ میلیون بشکه در روز، قیمت نفت در بازارهای جهانی به شدت افزایش یافته است. دو هفته گذشته اعضای اوپک و غیر عضو سرانجام توافق کردند که روزانه تولید نفت خود را به میزان یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه کاهش دهند. کشورهای اوپک قبل از این روزانه ۳۳٫۶۴ میلیون بشکه در روز تولید می کردند.

در جلسه دو هفته گذشته عربستان سعودی، ایران و عراق بالاخره توانستند اختلافاتشان را برای تقسیم سهم خود از به دوش کشیدن بار کاهش تولید حل کنند تا این سازمان برای اولین بار پس از ۲۰۰۸ تولید خود را کاهش دهد. قابل ذکر است عربستان پذیرفته است که ایران، به عنوان موردی خاص، بتواند تولید خود را تا ۳٫۹ میلیون بشکه در روز افزایش دهد و همچنین این توافق شامل کاهش حدود ۶۰۰٫۰۰۰ بشکه نفت در روز توسط کشور های غیر عضو اوپک است و این خبر محرک قابل توجهی برای ادامه ی افزایش قیمت نفت آمریکا و برنت به ترتیب تا سطوح ۵۵٫۰۲ و ۵۷٫۳۶ دلار در هر بشکه به شمار می رود که پیشتر نیز بدان اشاره کرده بودیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن