تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

ارزش دلار در برابر ین به عدد ۱۱۶ رسید. به عبارتی در حال حاضر هر صد و شانزده ین ژاپن یک دلار آمریکا است که حد بسیار بالایی در ۱۰ ماهه گذشته محسوب می شود و این عدد از ماه فوریه تا کنون لمس نشده بود. از آنجاییکه اقتصاد ژاپن به شدت وابسته به صادرات است کاهش ارزش ین ژاپن خبر خوشی برای بانک مرکزی ژاپن محسوب می شود.

از لحاظ تکنیکی در تایم فریم روزانه و هفتگی جفت ارز USDJPY روند کاملا صعودی شکل گرفته که هدف آن ۱۱۹٫۵۲ می باشد در صورتیکه این سطح شکسته شود با توجه به بیشترین اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا با ژاپن احتمالا این زوج ارز در سال آینده وارد منطقه ۱۲۰ و ۱۲۵ خواهد شد.

از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در چارت تایم فریم هفتگی مشخص است قیمت آن در تلاش برای تثبیت بالای سقف ابر ایچیموکوی هفتگی یعنی سطح ۱۱۴٫۴۲ است و برای امروز چنانچه موفق به تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۱۵٫۵۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) شود، سیگنال خرید قوی تا تارگت بعدی ۱۱۹٫۵۲ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) صادر خواهد کرد.

این سطح مقاومت ۱۱۵٫۵۹ بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ۱۲۵٫۸۶ به ۹۹ (یعنی موج نزولی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶) قرار داشت که امروز با قدرت شکسته شد و بنابراین براساس قواعد تکنیکال در صورت عبور قیمت از یک خط مقاومت فیبوناچی تا خط مقاومت فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد که مقاومت بعد از سطح ۱۱۵٫۵۹ بر روی سطح ۱۱۹٫۵۲ یعنی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی مشخص شده است.

در نمودار روزانه نیز خط افزایشی تنکان سن بر روی سطح ۱۱۳٫۲۳ اشاره به استمرار افزایش این جفت ارز دارد و پیش بینی می کنیم، با توجه به ادامه تقویت شاخصهای سهام بین الملل، روند افزایشی دلار آمریکا در برابر ین ژاپن کماکان ادامه داشته باشد. در شرایط فعلی به واسطه افزایش شدید بهای نفت و از آنجاییکه ژاپن وارد کننده نفت می باشد انتظار می رود ارزش ین ژاپن با توجه به واگرایی در سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا و ژاپن باز هم با کاهش مواجه شود.

بدین ترتیب، قبلا که به خاطر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا حجم سرمایه گذاری که پیشتر در ین ژاپن انباشته شده بود، هم اکنون به فروش آن و خرید دارایی های پربازده و پرریسک نظیر سهام و دلار آمریکا سرازیر شده است، در این میان، خرید دلار آمریکا در مقابل فشار تورمی ناشی از افزایش شدید قیمت نفت و نیز توجه معامله گران به سرمایه گذاری در بازارهای سهام دو عامل دیگر است که حرکت صعودی دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن را در معاملات انتقالی (Carry Trade) بیش از پیش شدت بخشیده، بدین صورت که نقدینگی به سمت ارزی حرکت می کند که نرخ بهره بالاتری دارد.

در بازارهای نرخ بهره، افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا به بالای سطح %۲٫۵ برای اولین بار در دو ساله گذشته و رکورد شکنی بازارهای سهام آسیا، اروپا و آمریکا – شرایطی که بطور معمول در آن سرمایه گذران تمایل به خرید دارایی های پربازده می کنند- حرکت صعودی دلار آمریکا را در مقابل ین ژاپن بوجود آورده است.

از سوی دیگر افزایش %۵ امروز قیمت نفت در بازار جهانی بدنبال توافق مشترک تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش سطح تولیدات و مهار مازاد عرضه جهانی که برای اولین بار از سال ۲۰۰۱ به این سو صورت گرفت نیز انتظارات بازار را از افزایش تورم در آمریکا بیشتر کرده است که خود همین عاملی در جهت کاهش شدید بازار اوراق قرضه و به تبع افزایش نرخ بازدهی آن و در نهایت تقویت دلار آمریکا شده است.

همچنین سرمایه گذاران انتظار دارند سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید منتخب آمریکا در کاهش مالیات و افزایش هزینه های زیر ساخت ها منجر به رشد اقتصادی و تورم در ایالات متحده آمریکا شود. این سیاست ها ممکن است بانک مرکزی آمریکا را سریع تر از گذشته وادار به افزایش نرخ بهره نماید و ضربه شدیدی را به بازار اوراق قرضه وارد کند. لازم به ذکر است مهمترین خبر این هفته اعلام تصمیم کمیته FOMC در خصوص نرخ بهره بانکی آمریکا در روز چهارشنبه است.

به نظر می رسد اکنون بانک فدرال رزرو ایالات متحده، دستاویز مناسبی را برای افزایش نرخ بهره بانکی و افزایش این میزان به محدوده %۰٫۵۰ – %۰٫۷۵ بدست آورده است، بطوریکه در حال حاضر کمتر کسی را می توان یافت که انتظار داشته باشد، این هفته نرخ بهره بانکی آمریکا افزایش نیابد و حتی حدود %۵۰ نیز پیش بینی می شود تا ماه ژوئن ۲۰۱۷ نرخ بهره بانک فدرال یک پله دیگر یعنی به میزان %۰٫۲۵ دیگر افزایش یابد.

بنابراین در این جفت ارز بار دیگر شاهد بازگشت قیمت به بالای سطح ۱۱۵٫۵۹ هستیم و تا زمانیکه بالای خط تنکان سن قرار دارد، نشان دهنده تلاش مجدد خریدارن برای عبور از این سطح و حرکت به سوی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی می باشد و افزایش شکاف نرخ بهره بانکی آمریکا و ژاپن، به خریداران دلار آمریکا شانس بیشتری در مقابل ین ژاپن خواهد داد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا