تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز همانطور که در گزارش تحلیلی دیروز بدان اشاره کردیم در آستانه ی جلسه بانک مرکزی آمریکا قیمت جهانی اونس طلا در محدوده حمایت مهم ۱۱۵۰ و مقاومت ۱۱۶۵ در نوسان است و تا قبل از جلسه مهم این هفته بانک مرکزی آمریکا هر چقدر به سطوح حمایت نزدیک می شویم تقاضای خرید فیزیکی کمی بیشتر می شود و هر چقدر به سطوح مقاومت نزدیک می شود فروش بیشتر می شود و از پایین نیز همانطور که دیروز گفتیم فعلا با سطح حمایت ۱۱۵۰ روبرو است.

از این رو هم اکنون چند هفته ای است که اونس طلا در نوار بسیار باریکی در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از اونس طلا دیده می شود و این مسئله بعد از خبر بانک مرکزی آمریکا احتمال شکست (Break out) را بیشتر می کند. انتظار بازار برای جلسه فردا بانک مرکزی آمریکا نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است.

از این رو فعلا تحول خاصی در بازار اونس طلا مشاهده نمی شود و بازار راکد و خلوت است تا جلسه بانک مرکزی آمریکا برگزار شود و این خبر، توجه عمده معامله گران را به خود جلب خواهد کرد. از این رو نکته قابل توجهی در خصوص اونس طلا وجود ندارد و باید منتظر تحولات بنیادی در روز چهارشنبه بود تا جهت حرکت بازار مشخص شود. کاهش به زیر سطح ۱۱۵۰ می تواند منجر به سقوط تا نرخهای ۱۱۴۳ و ۱۱۴۰ و ۱۱۳۱ گردد و در صورت شروع حرکت صعودی، سطوح مقاومت قیمت جهانی اونس طلا به ترتیب بر روی نرخهای ۱۱۶۵ و ۱۱۷۲ تشکیل شده اند.

از نظر تحلیل فاندامنتال همانطور که قبلا گفته شد هر چقدر قیمت اونس طلا به سطوح مقاومت ۱۱۶۵ و ۱۱۷۲ نزدیک تر می شود به خاطر انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه روز ۱۴  دسامبر، ترمزی است در برابر رشد قیمت اونس طلا و از سوی دیگر صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) موجودی ذخایر طلای خود را از رقم قبلی ۸۵۷٫۴۴۵ تن به ۸۵۶٫۲۵۹ تن کاهش داد.

بدین ترتیب فعلا تا قبل از خبر بانک مرکزی آمریکا سطوح ۱۱۵۶ و ۱۱۵۰ حمایت قیمت و سطوح ۱۱۶۵ و ۱۱۷۲ مقاومت قیمت اونس طلا محسوب می شوند. مهمترین خبر این هفته اعلام تصمیم کمیته FOMC در خصوص نرخ بهره بانکی آمریکا است. به نظر می رسد اکنون بانک فدرال رزرو ایالات متحده، دستاویز مناسبی را برای افزایش نرخ بهره بانکی و افزایش این میزان به محدوده %۰٫۵۰ – %۰٫۷۵ بدست آورده است، بطوریکه در حال حاضر کمتر کسی را می توان یافت که انتظار داشته باشد، فردا نرخ بهره بانکی آمریکا افزایش نیابد و حتی حدود %۵۰ نیز پیش بینی می شود تا ماه ژوئن ۲۰۱۷ نرخ بهره بانک فدرال یک پله دیگر یعنی به میزان %۰٫۲۵ دیگر افزایش یابد.

اونس طلا به افزایش نرخ‌ بهره بانک مرکزی آمریکا فوق‌العاده حساس است زیرا افزایش نرخ‌ بهره بانک مرکزی آمریکا هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را افزایش داده و از سوی دیگر با حمایت از افزایش ارزش دلار، قیمت جهانی اونس طلا را در صورت شکست سطح حمایت ۱۱۵۰ تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

امروز اخبار مهمی در تقویم روز آمریکا دیده نمی شود و توجه بازار به جلسه روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا و سخنرانی یلن ریس بانک فدرال رزرو برای دریافت اطلاعات بیشتر از سیاستهای پولی بانک مرکزی آمریکا معطوف خواهند ماند. اخبار متعددی که فردا منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای اونس طلا فراهم آورد.

دیگر بازارها و همچنین نقره و بازار ارز در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برند و اخبار فردا شب تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد و بطور کل نیز این طبیعت بازار است که قبل از خبرهای مهم به دلیل انتظار شدید معامله گران برای خبر مورد نظر، شاهد حرکت تند و تیزی نیستیم.

در این میان، بی شک، اخبار جلسه بانک مرکزی آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. فردا شب پس از اعلام خبر افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، بازار به انتظار اعلام بیانیه و سخنرانی یلن باشد و پس از آن نسبت به چشم انداز تصمیم آتی بانک فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره بانکی در سال آینده، تصمیم گیری کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا