تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

معمولا هنگامیکه قیمت نفت بسیار بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده بودند برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید می زنند به این پدیده در بازار کسب سود  (Profit Taking) می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است و این حرکت اصلاحی دیروز قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF17) از سطح ۵۴٫۵۰ دلار در هر بشکه (بالاترین سطح ۱۲ دسامبر) به ۵۲٫۲۰ در راستای همین پدیده و پرشدن گپ افزایشی روز دوشنبه بوده است.

امروز انتشار خبر کاهش سطح تولیدات شرکت ملی نفت ابوظبی فعلا باعث تقویت قیمت آمریکا از سطح ۵۲٫۲۰ شده است و در معاملات بین روز چنانچه موفق به شکست سطح مقاومت ۵۳٫۳۹ شود دوباره سیگنال افزایش به سوی سطح ۵۴٫۵۰ صادر خواهد کرد.

در واقع پس از توافق دیروز تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک در خصوص کاهش ۱٫۸ میلیون بشکه ای سطح تولیدات و مهار مازاد عرضه جهانی که برای اولین بار از سال ۲۰۰۱ به این سو به طور مشترک صورت گرفت، تا پایان سال جاری هدفی در حدود سطح ۵۵٫۰۲ دلار در هر بشکه را نشانه بگیرد و از نظر تحلیل تکنیکال و فاندامنتال سیگنال خرید قوی صادر کرده است که این موضوع را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار روزانه پایین نشان داده است.

در نمودار زیر همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم موج افزایشی قیمت از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه) در قالب سه موج بزرگ شکل گرفته است و افزایش اخیر از سطح ۳۹٫۱۹ (پایین ترین سطح ۳ اوت) در موج سوم یعنی موج قرار دارد که این موج خود از سه موج کوچک تر تشکیل شده است. از نظر تحلیل تکنیکال تا کنون توسعه موج  C براساس طول موج اول یعنی موج A  به خوبی توسط سطوح فیبوناچی کنترل شده است.

در نمودار پایین به وضوح مشخص است که سطح ۴۸٫۹۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و سطح ۵۲٫۰۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) به عنوان مقاومت و سطوح ۴۵٫۲۴ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) و ۴۲٫۹۳ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) به عنوان حمایت قیمت عمل کرده اند.

الگوی سر و شانه نزولی که از ۳ اوت تا ۲۹ نوامبر شکل گرفته بود بعد از افزایش شارپی اخیر قیمت نفت به بالای سطح مقاومت ۴۸٫۹۸ کاملا خنثی شد و این سناریو تنها در صورت کاهش قیمت به پایین سطح ۴۵٫۲۴ مورد توجه قرار خواهد گرفت که این موضوع بسیار بعید است و قویا انتظار می رود که قیمت نفت آمریکا تا پایان سال جاری تا سطح ۵۵٫۰۲ تقویت شود و از این رو بعد از تکمیل شدن این حرکت اصلاحی خریداران شانس زیادی برای افزایش قیمت نفت آمریکا دارند.

در چارت پایین سطح مقاومت بعدی قیمت نفت آمریکا بر روی نرخ ۵۵٫۰۲ دیده می شود و هر چند بعد از رسیدن قیمت به این سطح مقداری شاهد اصلاح قیمت بودیم اما این حرکت اصلاحی کوتاه و مقطعی خواهد بود زیرا سطوح حمایت اصلی بر روی ۵۲٫۲۰ و ۵۱٫۶۶ قرار دارند که در کوتاه مدت کف قوی برای قیمت نفت آمریکا خواهند بود.

در کل به باور ما به محض اینکه قیمت نفت آمریکا تا سطح ۵۵٫۰۲ دست یابد موج افزایشی C شانس بسیاری برای گسترش خواهد داشت و افزایش قیمت تا سطح ۵۵٫۰۲ نقطه ی عطفی برای خریداران نفت میان مدت و بلند مدت خواهد بود و با تایید الگوی گوه افزایشی (rising wedge) و الگوی سر و شانه وارونه می تواند حتی در سال آینده خریداران را تا سطح ۷۸ وارد بازار کند.

برای قیمت نفت برنت دریای شمال همانطور که در بالا گفته شد معمولا هنگامیکه قیمت نفت بسیار بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده بودند برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید می زنند به این پدیده در بازار کسب سود  (Profit Taking)می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است و این حرکت اصلاحی دیروز نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRG17) از سطح ۵۷٫۲۶ (بالاترین سطح ۱۲ دسامبر) به ۵۵٫۱۱ در راستای همین پدیده و پرشدن گپ افزایشی روز دوشنبه بوده است.

امروز انتشار خبر کاهش سطح تولیدات شرکت ملی نفت ابوظبی فعلا باعث تقویت قیمت برنت از سطح ۵۵٫۱۱ شده است و در معاملات بین روز چنانچه موفق به شکست سطح مقاومت ۵۶٫۲۵ شود دوباره سیگنال افزایش به سوی سطح ۵۷٫۲۶ صادر خواهد کرد. در حرکت نزولی نیز سطح حمایت اصلی بر روی نرخ ۵۲٫۷۳ قرار دارد.

در واقع برای قیمت نفت برنت دریای شمال (BRG17) پیش بینی می کنیم پس از توافق اخیر تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک در خصوص کاهش ۱٫۸ میلیون بشکه در روز سطح تولیدات و مهار مازاد عرضه جهانی که برای اولین بار از سال ۲۰۰۱ به این سو به طور مشترک صورت گرفت، قیمت آن تا پایان سال میلادی ۲۰۱۶ تا نرخهای بالای سطح مقاومت بعدی ۵۷٫۳۶ دلار در هر بشکه افزایش یابد که فرصتی برای ورود به پوزیشن خرید فراهم آورده است.

بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که قیمت نفت برنت در موج افزایشی قدرتمند C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه) قرار دارد و این موج خود از سه موج کوچک تر تشکیل شده است.

در چارت پایین توسعه موج C به خوبی توسط سطوح فیبوناچی کنترل شده است به عبارتی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی در نرخ ۵۱٫۳۰ و خط فیبوناچی ۵۰ درصدی در نرخ ۵۴٫۳۳ به عنوان مقاومت قیمت منجر به تشکیل حرکت اصلاحی به ترتیب در روزهای ۱۹ اوت و ۱۰ اکتبر شدند.

هم اکنون با توجه به شکست سطح مقاومت ۵۱٫۳۰ راه برای صعود بیشتر قیمت نفت برنت تا نرخهای بالای سطح مقاومت ۵۷٫۳۶ فراهم شده است و با تایید شدن الگوی سر و شانه وارونه بزرگ از روز ۲۸ اوت ۲۰۱۵ می بایست منتظر افزایش بیشتر قیمت نفت برنت حتی تا سطح ۸۰ بود.

بررسی نمودار ماهیانه نیز قدرت خریداران نفت برنت را نشان می دهد زیرا در اندیکاتور مک دی  MACD شاهد عبور طلایی قیمت و صدور سیگنال خرید قوی نفت برنت و الگوی واگرایی افزایشی در اندیکاتور   RSIهستیم که تاییدی در جهت صعود بیشتر تا سطح ۶۲٫۲۵ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۹٫۵۵ (پایین ترین سطح دسامبر ۱۹۹۸) به ۱۴۷٫۵۰ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) می باشد.

در واقع از نظر تحلیل فاندامنتال بدنبال اولین توافق تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک پس از سال ۲۰۰۱ برای کاهش سطح تولید نفت به میزان ۱٫۸ میلیون بشکه در روز، قیمت نفت در بازارهای جهانی به شدت افزایش یافته است و این خبر محرک قابل توجهی برای ادامه ی افزایش قیمت نفت آمریکا و برنت به ترتیب تا سطوح ۵۵٫۰۲ و ۵۷٫۳۶ دلار در هر بشکه به شمار می رود که قبلا نیز بدان اشاره کرده بودیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن