تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در آستانه شروع نشست دو روزه FOMC و اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که فردا شب صورت خواهد گرفت نگاهی کوتاه به ساختار تشکیلاتی بانک فدرال ایالات متحده و کمیته سیاستگذاری آن خواهیم داشت.

وظیفه اصلی بانکهای مرکزی در دنیا، مدیریت سیستم پولی کشور است و در هر کشوری ساختارهای مدیریت پول متفاوت است اما هدف تمامی آنها، ثبات و رشد اقتصادی کشور می باشد. در ایالات متحده آمریکا، این امر بر عهده بانک فدرال رزرو (Federal Reserve) است. سیستم تشکیلاتی این بانک بدین صورت است که از ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، یک هیئت مدیره، یک شورای مشورتی و یک کمیته با نام FOMC که بیشتر با نقش تعیین نرخ بهره بانکی شناخته می شود، تشکیل شده است.

هر یک از این ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، خدمات مربوط به امور بانکی منطقه خود را که طبق مصوبات شورای مدیران آن بانک تایید شده، انجام می دهد. هئیت مدیره بانک فدرال، شامل ۷ عضو است که توسط رئیس جمهور و با تایید سنای آمریکا به مدت ۱۴ سال تعیین می شوند و وظیفه تعیین مقررات برای تنظیم فعالیت بانکهای بین المللی در ایالات متحده و بانکهای آمریکا درخارج از کشور، تعیین حدنصابهای قانونی درباره سهام خریداری شده، تعیین چارچوب ذخایر قانونی برای موسسات و شرکتهای سپرده پذیر و .. را برعهده دارد همچنین انتصابات اداری مربوط به هریک از ۱۲ بانک منطقه ای نیز از اختیارات آن بشمار می رود مضافاً اینکه دارای حق وتو نیز می باشد.

FOMC یا کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره، و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار باز را اجرا می کند (مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی). همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ سال تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال رزرو ترتیب داده می شود.

باید توجه داشت دلار آمریکا، نقش اول بازی بازار تبادلات ارزی، فردا شب شاهد نوسانات زیادی خواهد بود. احتمال افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا و بیانیه همراه آن و سخنرانی یلن مهمترین اخباری هستند که فردا شب به ترتیب راس ساعت ۲۲:۳۰ و ۲۳:۰۰ به وقت تهران منتشر و برگزار خواهند شد و انتظار معامله گران را برای تعیین وضعیت حرکت دلار آمریکا و به تبع آن سایر ارزهای همتای آن، مشخص خواهد کرد.

از رفتار اخیر شاخص دلار آمریکا و مخصوصا قیمت جهانی اونس طلا تنها این موضوع را می توان نتیجه گرفت که بازار فعلا در تردید است و نسبت به آینده نرخ بهره بانکی ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ چندان مطمئن نیست. این سوالی است که فردا شب پاسخ آن مشخص خواهد شد و بانک فدرال رزرو در آخرین نشست شورای سیاستگذاری امسال و تعیین نرخ بهره بانکی (FOMC) چشم انداز آینده را تعیین خواهد نمود.

تاریخ بانک فدرال رزرو نشان داده است که مقامات این نهاد علاقه ای به هیجان زده کردن بازار ندارند و همواره عددی را اعمال کردند که از قبل مد نظر بازار بوده است که اگر این سناریو فردا تکرار شود %۰٫۲۵ نرخ بهره بعد از گذشت یک سال، افزایش پیدا خواهد کرد.

اما جدای از میزان نرخ بهره، بیانیه ای که فدرال رزرو صادر می کند نیز از اهمیت بالایی بر خوردار است. بنابراین موضوعی که در حال حاضر اهمیت زیادی دارد فقط افزایش فردا شب نرخ بهره نیست چرا که این خبر از مدتها قبل در بازار لحاظ و به عبارتی پیش خور (priced) شده است و در واقع برنامه بانک فدرال رزرو برای چشم انداز نرخ بهره در سال آینده است که از تاثیر مهم تری برای نوسانات بازار برخوردار است. هر چند که انتظار عموم، احتمال افزایش ۲۵ واحد همیشگی به نرخ بهره بانکی آمریکا و رسیدن این میزان به محدوده %۰٫۵۰ و %۰٫۷۵ است اما بیشتر از اعلام نرخ بهره بانک فدرال رزرو، به بیانیه پس از آن باید توجه داشت.

اگر در این بیانیه از ادامه افزایش نرخ بهره برای تعدیل رشد تورم ناشی از سیاست های مالی وعده داده شده دونالد ترامپ سخن گفته شود و بانک فدرال باز هم به خریداران دلار آمریکا چراغ سبز نشان دهد، می توان ادامه صعود دلار آمریکا را در مقابل ارزهای اصلی مخصوصا در برابر یورو ، ین ژاپن و فرانک سویس بیش از پیش مجسم کرد و بطور منطقی افزایش شکاف نرخ بهره بانکی میان بانکهای مرکزی اروپا، ژاپن و سویس با آمریکا، معامله گران را بیشتر به سوی دلار آمریکا خواهد کشید.

موضوع بسیار مهم دیگر Dot plot یا همان نظرات مقامات بانک فدرال رزرو درباره نرخ های بهره آتی است و فردا شب علاوه بر اعلام نرخ بهره، بلکه ارزیابی یا همان پروجکشن (projection) و پیش بینی نقطه به نقطه (Dot plot) نیز منتشر می شود و این دو تاثیر زیادتری از خود نرخ بهره دارد و بنابراین داشتن پوزیشن باز قبل از اعلام نرخ بهره و بیانیه فردا شب بانک مرکزی آمریکا ریسک زیادی دارد چون در طول انتشار بیانیه و سخنرانی یلن تجزیه و تحلیل توسط سرمایه گذاران بازار به شدت نوسانی خواهد بود.

در مجموع اگر فردا شب سرمایه گذاران احساس کنند که برنامه بعدی بانک فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره مشخص نیست و منتظر روی کار آمدن دونالد ترامپ و اثر سیاست های مالی وعده داده شده وی بر اقتصاد خواهد ماند، ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی به شدت کاهش می یابد و قیمت اونس طلا با افزایش روبرو خواهد شد اما اگر دریابند که بانک فدرال برای افزایش نرخ بهره در سال آینده مصمّم و دارای برنامه است، ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی به شدت افزایش می یابد و قیمت اونس طلا با کاهش مواجه خواهد شد.

از این رو در شرایطی که بازار در انتظار تصمیم بانک فدرال رزرو ایالات متحده برای افزایش نرخ بهره بانکی است فعلاً باید تا فردا شب منتظر ماند تا وضعیت حرکت شاخص جهانی دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار و قیمت جهانی اونس طلا معین شود. یادآوری می شود برای فردا شب هرچند انتظار افزایش نرخ بهره بانک فدرال از ماهها قبل در بازار لحاظ شده است اما بیانیه ای که پس از جلسه صادر می شود و کنفرانس خبری یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا می تواند وضعیت دلار آمریکا و قیمت جهانی اونس طلا و سایر بازارها را مشخص کند و انتشار جزییات بیانیه این نشست می تواند تا حدود زیادی این ابهامات را در خصوص سیاست های آتی بانک فدرال در سال جدید برطرف سازد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا