تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز در آستانه ی جلسه بانک مرکزی آمریکا قیمت جهانی اونس طلا در محدوده حمایت مهم ۱۱۵۰ و مقاومت ۱۱۶۵ همچنان در نوسان است و تا قبل از خبر امشب بانک مرکزی آمریکا هر چقدر به سطوح حمایت نزدیک می شویم تقاضای خرید فیزیکی کمی بیشتر می شود و هر چقدر به سطوح مقاومت نزدیک می شود فروش بیشتر می شود و از پایین نیز همانطور که گفتیم فعلا با سطح حمایت ۱۱۵۰ روبرو است.

از این رو هم اکنون چند هفته ای است که اونس طلا در نوار بسیار باریکی در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از اونس طلا دیده می شود و این مسئله بعد از خبر امشب بانک مرکزی آمریکا احتمال شکست (Break out) را بیشتر می کند. انتظار بازار برای جلسه بانک مرکزی آمریکا نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است. فعلا تحول خاصی در بازار اونس طلا مشاهده نمی شود و بازار راکد و خلوت است تا جلسه بانک مرکزی آمریکا برگزار شود و این خبر، توجه عمده معامله گران را به خود جلب خواهد کرد.

از این رو نکته قابل توجهی در خصوص اونس طلا وجود ندارد و باید منتظر بود تا جهت حرکت بازار مشخص شود. بعد از خبر امشب کاهش به زیر سطح ۱۱۵۰ می تواند منجر به سقوط تا نرخهای ۱۱۴۳ و ۱۱۴۰ و ۱۱۳۱ گردد و در صورت شروع حرکت صعودی شکست سطح مقاومت ۱۱۶۵ موجب تقویت به سوی سطوح ۱۱۷۲ و ۱۱۸۰ می شود. اخبار امشب می تواند جهت حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا را معین کند.

از نظر تحلیل فاندامنتال فعلا تا قبل از خبر امشب بانک مرکزی آمریکا سطوح ۱۱۵۴ تا ۱۱۵۰ حمایت قیمت و سطوح ۱۱۶۵ تا ۱۱۷۲ مقاومت قیمت اونس طلا محسوب می شوند. مهمترین خبر امروز اعلام تصمیم کمیته FOMC در خصوص نرخ بهره بانکی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و سخنرانی یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۳:۰۰ به وقت تهران است.

به نظر می رسد اکنون بانک فدرال رزرو ایالات متحده، دستاویز مناسبی را برای افزایش نرخ بهره بانکی و افزایش این میزان به محدوده %۰٫۵۰ – %۰٫۷۵ بدست آورده است، بطوریکه در حال حاضر کمتر کسی را می توان یافت که انتظار داشته باشد، امشب نرخ بهره بانکی آمریکا افزایش نیابد و حتی حدود %۵۰ نیز پیش بینی می شود تا ماه ژوئن ۲۰۱۷ نرخ بهره بانک فدرال یک پله دیگر یعنی به میزان %۰٫۲۵ دیگر افزایش یابد.

اونس طلا به افزایش نرخ‌ بهره بانک مرکزی آمریکا فوق‌العاده حساس است زیرا افزایش نرخ‌ بهره بانک مرکزی آمریکا هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را افزایش داده و از سوی دیگر با حمایت از افزایش ارزش دلار آمریکا، قیمت جهانی اونس طلا را در صورت شکست سطح حمایت ۱۱۵۰ تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد و در حرکت صعودی شکسته شدن کامل سطح مقاومت ۱۱۶۵ موجب تقویت قیمت تا سطوح مقاومت بعدی اشاره شده می شود.

در مجموع اگر امشب سرمایه گذاران احساس کنند که برنامه بعدی بانک فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره مشخص نیست و این کمیته سیاست گذاری منتظر روی کار آمدن دونالد ترامپ و اثر سیاست های مالی وعده داده شده وی بر اقتصاد بماند، ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی به شدت کاهش می یابد و قیمت اونس طلا با افزایش روبرو خواهد شد اما اگر دریابند که بانک فدرال برای افزایش نرخ بهره در سال آینده مصمّم و دارای برنامه است، ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی به شدت افزایش می یابد و قیمت اونس طلا با کاهش مواجه خواهد شد.

تاریخ بانک فدرال رزرو نشان داده است که مقامات این نهاد علاقه ای به هیجان زده کردن بازار ندارند و همواره عددی را اعمال کردند که از قبل مد نظر بازار بوده است که اگر این سناریو امشب تکرار شود %۰٫۲۵ نرخ بهره بعد از گذشت یک سال، افزایش پیدا خواهد کرد.

اما جدای از میزان نرخ بهره، بیانیه ای که فدرال رزرو صادر می کند نیز از اهمیت بالایی بر خوردار است. بنابراین موضوعی که در حال حاضر اهمیت زیادی دارد فقط افزایش امشب نرخ بهره نیست چرا که این خبر از مدتها قبل در بازار لحاظ و به عبارتی پیش خور (priced) شده است و در واقع برنامه بانک فدرال رزرو برای چشم انداز نرخ بهره در سال آینده است که از تاثیر مهم تری برای نوسانات بازار برخوردار است.

موضوع بسیار مهم دیگر Dot plot یا همان نظرات مقامات بانک فدرال رزرو درباره نرخ های بهره آتی است و این تصویر نقطه به نقطه ی است که آرای اعضای بانک مرکزی آمریکا را نشان می دهد. امشب علاوه بر اعلام نرخ بهره، بلکه ارزیابی یا همان پروجکشن (projection) و پیش بینی نقطه به نقطه (Dot plot) نیز منتشر می شود و این دو تاثیر زیادتری از خود نرخ بهره دارد و بنابراین داشتن پوزیشن باز قبل از اعلام نرخ بهره و بیانیه امشب بانک مرکزی آمریکا ریسک زیادی دارد چون در طول انتشار بیانیه و سخنرانی یلن تجزیه و تحلیل توسط سرمایه گذاران بازار به شدت نوسانی خواهد بود.

امروز هر چند آمار خرده فروشی و قیمت تولیدکنندگان در تقویم اقتصادی آمریکا دیده می شود اما توجه بازار به جلسه امشب بانک مرکزی آمریکا و سخنرانی یلن ریس بانک فدرال رزرو برای دریافت اطلاعات بیشتر از سیاستهای پولی بانک مرکزی آمریکا معطوف خواهند ماند. اخبار متعددی که امروز منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای اونس طلا فراهم آورد.

دیگر بازارها و همچنین نقره و بازار ارز در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برند و اخبار امشب تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد و بطور کل نیز این طبیعت بازار است که قبل از خبرهای مهم به دلیل انتظار شدید معامله گران برای خبر مورد نظر، شاهد حرکت تند و تیزی نیستیم.

در این میان، بی شک، اخبار جلسه بانک مرکزی آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. امشب پس از اعلام خبر افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، بازار به انتظار اعلام بیانیه و سخنرانی یلن باشد و پس از آن نسبت به چشم انداز تصمیم آتی بانک فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره بانکی در سال آینده، تصمیم گیری کند. در سایر تحولات موجودی کل ذخایر طلا صندوق سرمایه گذاری جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان رقم دیروز یعنی ۸۵۶٫۲۵۹ تن اعلام شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا