تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

از دیروز نشست دو روزه اعضای بانک مرکزی آمریکا (FOMC) آغاز شده و امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران نتیجه نهایی این جلسه مشخص خواهد شد و بسیاری از فعالان بازار افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره بانکی از نرخ %۰٫۵۰ به نرخ %۰٫۷۵ را قطعی می دانند.

این نرخ به بهره ای تعلق می گیرد که بانکهای آمریکا به صورت شبانه و بدون وثیقه به یکدیگر وام می دهند و یک معیار مهم در بازارهای مالی است. نکته ای که برای فعالان بازار ارز و اونس طلا قابل توجه است و با توجه به تحولات اخیر، بازار حساسیت ویژه ای را از آن خود نموده؛ تصمیم بانک فدرال ایالات متحده برای تعیین نرخ بهره بانکی (Interest Rate) برای سال آینده است.

در این راستا، عمده تمرکز معامله گران، به خبر امشب بیانیه بانک مرکزی آمریکا خواهد بود تا تصمیم نهایی کمیته سیاستگذاری پولی بانک فدرال مشخص شود. اکنون، ادامه حرکت دلار آمریکا در گرو تصمیم بانک مرکزی آمریکا است. باید منتظر ماند و حرکت بازار را دنبال کرد.

مهمتر از همه، مصاحبه مطبوعاتی یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا پس از اعلام نرخ بهره خواهد بود که توجه بیشتر بازار بر آن متمرکز خواهد بود. در حال حاضر، جو ناشی از افزایش نرخ بهره، شاخص دلار آمریکا و نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا را به اندازه کافی در مقابل ارزهای اصلی تقویت کرده است و بنابراین، توجه اصلی بازار بر بیانیه همراه اعلام نرخ بهره و سخنرانی یلن خواهد بود.

سخنرانی امروز یلن که امروز پس از اعلام نرخ بهره بانکی آمریکا ساعت ۲۳:۰۰ به وقت تهران صورت خواهد گرفت، از اهمیت خاصی برخوردار است و هرچند که تقریباً تمامی اخبار و گزارش ها حاکی از افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا است اما بازار در انتظار آن خواهد بود تا از سخنان یلن برنامه بعدی بانک مرکزی آمریکا در سال آینده را مشخص کند.

باید توجه داشت دلار آمریکا، نقش اول بازی بازار تبادلات ارزی، امشب شاهد نوسانات زیادی خواهد بود. احتمال افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا و بیانیه همراه آن و سخنرانی یلن مهمترین اخباری هستند که امشب به ترتیب راس ساعت ۲۲:۳۰ و ۲۳:۰۰ به وقت تهران منتشر و برگزار خواهند شد و انتظار معامله گران را برای تعیین وضعیت حرکت دلار آمریکا و به تبع آن سایر ارزهای همتای آن، مشخص خواهد کرد.

از رفتار اخیر شاخص دلار آمریکا و مخصوصا قیمت جهانی اونس طلا تنها این موضوع را می توان نتیجه گرفت که بازار فعلا در تردید است و نسبت به ادامه ی سیکل افزایش نرخ بهره بانکی ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ چندان مطمئن نیست. این سوالی است که امشب پاسخ آن مشخص خواهد شد و بانک فدرال رزرو در آخرین نشست شورای سیاستگذاری امسال و تعیین نرخ بهره بانکی (FOMC) چشم انداز سال آینده نرخ بهره را تعیین خواهد نمود.

همانطور که دیروز بدان اشاره شد تاریخ بانک فدرال رزرو نشان داده است که مقامات این نهاد علاقه ای به هیجان زده کردن بازار ندارند و همواره عددی را اعمال کردند که از قبل مد نظر بازار بوده است که اگر این سناریو امشب تکرار شود %۰٫۲۵ بعد از گذشت یکسال به نرخ بهره بانک فدرال رزرو اضافه خواهد شد. اما جدای از میزان نرخ بهره، بیانیه ای که فدرال رزرو صادر می کند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

بنابراین موضوعی که در حال حاضر اهمیت زیادی دارد فقط افزایش امشب نرخ بهره نیست چرا که این خبر از مدتها قبل در بازار لحاظ و به عبارتی پیش خور (priced) شده است و در واقع برنامه بانک فدرال رزرو برای چشم انداز نرخ بهره در سال آینده است که از تاثیر مهم تری برای نوسانات بازار برخوردار است. هر چند که انتظار عموم، احتمال افزایش ۲۵ واحد به نرخ بهره بانکی آمریکا و رسیدن این میزان از رقم قبلی %۰٫۵۰ به %۰٫۷۵ است اما بیشتر از اعلام نرخ بهره بانک فدرال رزرو، به بیانیه پس از آن باید توجه داشت.

اگر در این بیانیه از ادامه افزایش نرخ بهره و اتخاذ سیاست تهاجمی پولی گران برای تعدیل رشد تورم ناشی از سیاست های مالی وعده داده شده دونالد ترامپ سخن گفته شود و رئیس بانک فدرال رزرو باز هم به خریداران دلار آمریکا چراغ سبز نشان دهد، می توان ادامه صعود دلار آمریکا را در مقابل ارزهای اصلی مخصوصا در برابر یورو ، ین ژاپن و فرانک سویس بیش از پیش مجسم کرد و بطور منطقی افزایش شکاف نرخ بهره بانکی میان بانکهای مرکزی اروپا، ژاپن و سویس با آمریکا، معامله گران را بیشتر به سوی دلار آمریکا خواهد کشید.

موضوع بسیار مهم دیگر Dot plot یا همان نظرات مقامات بانک فدرال رزرو درباره نرخ های بهره آتی است و در واقع امشب علاوه بر اعلام نرخ بهره، ارزیابی یا همان پروجکشن (projection) و پیش بینی نقطه به نقطه (Dot plot) نیز منتشر می شود و این دو تاثیر زیادتری از خود نرخ بهره دارد و بنابراین داشتن پوزیشن باز قبل از اعلام نرخ بهره و بیانیه امشب بانک مرکزی آمریکا ریسک زیادی دارد چون در طول انتشار بیانیه و سخنرانی یلن تجزیه و تحلیل توسط سرمایه گذاران بازار به شدت نوسانی خواهد بود.

در مجموع اگر امشب سرمایه گذاران احساس کنند که برنامه بعدی بانک فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره مشخص نیست و این کمیته منتظر روی کار آمدن دونالد ترامپ و اثر سیاست های مالی وعده داده شده وی بر اقتصاد می ماند، ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی به شدت کاهش می یابد و قیمت اونس طلا با افزایش روبرو خواهد شد اما اگر دریابند که بانک فدرال برای افزایش نرخ بهره در سال آینده مصمّم و دارای برنامه است، ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی به شدت افزایش می یابد و قیمت اونس طلا با کاهش مواجه خواهد شد.

از این رو در شرایطی که بازار در انتظار تصمیم بانک فدرال رزرو ایالات متحده برای افزایش نرخ بهره بانکی است فعلاً باید تا امشب منتظر ماند تا وضعیت حرکت شاخص جهانی دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار و قیمت جهانی اونس طلا معین شود. امروز هر چند آمار خرده فروشی و قیمت تولیدکنندگان در تقویم اقتصادی آمریکا دیده می شود اما توجه بازار به جلسه امشب بانک مرکزی آمریکا و سخنرانی یلن ریس بانک فدرال رزرو برای دریافت اطلاعات بیشتر از سیاستهای پولی بانک مرکزی آمریکا معطوف خواهند ماند.

یادآوری می شود برای امشب هرچند انتظار افزایش نرخ بهره بانک فدرال از ماهها قبل در بازار لحاظ شده است اما بیانیه ای که پس از جلسه صادر می شود و کنفرانس خبری یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا می تواند وضعیت دلار آمریکا و قیمت جهانی اونس طلا و سایر بازارها را مشخص کند و انتشار جزییات بیانیه این نشست می تواند تا حدود زیادی این ابهامات را در خصوص سیاست های آتی نرخ بهره بانک فدرال در سال جدید برطرف سازد و فرصتهای معاملاتی را برای معامله گران فراهم خواهد نمود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا