تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید قیمت اونس طلا پس از خبر دیشب به پایین سطح حمایت ۱۱۵۲ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) کاهش یافته است و سیگنال فروش به سوی سطوح ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ صادر کرده است که هر یک از این سطوح به ترتیب در نمودار روزانه و یکساعته بر روی خطوط فیبوناچی  ۷۶٫۴  درصدی و  ۱۶۱٫۸ درصدی تشکیل شده اند.

برای امروز در صورت شکسته شدن سطح ۱۱۳۴ احتمال سقوط تا سطوح حمایت بعدی ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ بوجود خواهد آمد و هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطوح مقاومت ۱۱۵۰ و ۱۱۵۲ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) خواهد بود. بعد از ۱۱۲۱ هدف نزولی بر روی ۱۱۱۶ (خط فیبوناچی ۷۸٫۶ درصدی از موج افزایشی ۱۰۴۵ به ۱۳۷۴) وجود دارد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن مشخص شده است. منتظر حرکات تکنیکی بازار خواهیم بود.

قیمت جهانی اونس طلا به پایین سطح ۱۱۵۰ سقوط کرد و به کمترین حد در طول ۱۰ ماهه گذشته کاهش یافت و این مسئله شاید مهمترین خبری است که از جهات بسیاری قابل تامل است. شب گذشته پس از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا و بیانیه تند در مورد نرخ بهره، فشار نزولی بر قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین سطح ۱۰ ماهه گذشته آغاز شد و در واقع این انتشار بیانیه FOMC بود که دیشب توجه بازارها را کاملاً بخود جلب کرد و ضربه نهایی را بر اونس طلا به پایین سطح ۱۱۵۰ وارد ساخت.

شب گذشته کمیته FOMC برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال تشکیل جلسه داد و در پایان همانند پیش بینی بازارها نرخ بهره بعد از یک سال از رقم قبلی %۰٫۵۰ به %۰٫۷۵ افزایش یافت و بیانیه همراه اعلام نرخ بهره وضعیت خوشبینانه ای را از چشم انداز اقتصادی و تورم به تصویر می کشید.

این واقعیت که بر اساس بیانیه FOMC نرخ بهره بانکی برای سالهای ۲۰۱۷ ، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سه پله افزایش خواهد یافت، دلیلی بر ادامه سیاست های انقباضی بانک فدرال رزرو آمریکا است. این در حالی است که قبلا در پیش بینی ماه سپتامبر دو پله افزایش نرخ بهره برای سال آینده پیش بینی شده بود و از لحن بیانیه بانک مرکزی آمریکا اینگونه استنباط می شود که برای سال آینده باید انتظار افزایش سه پله دیگر برای نرخ بهره را داشت.

بنابراین چنانکه دیدیم، مواضع مثبت FOMC در تمایلات بازار تغییر ایجاد کرد و قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار به بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته صعود کرد و از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

همانطور که قبلا گفته شد قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اونس طلا می کند.

با توجه به بیانیه دیشب بانک مرکزی آمریکا به خاطر گمانه زنی ها از سیاست های مالی تورم زا ترامپ، به اعتقاد بانک فدرال رزرو آنقدر نیاز به افزایش نرخ بهره را حس کرده که ۰٫۲۵ افزایش دیشب را کافی نمی داند و به عنوان اولین قدم، گام افزایش نرخ بهره خود را برای سال آینده بیشتر کرده است و این سناریو در حال حاضر موجب تضعیف قیمت اونس طلا و تقویت دلار آمریکا شده است.

در سایر تحولات موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۴۹٫۴۴۱ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا کاهش میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه ی بسیار زیادی با کاهش اخیر قیمت جهانی اونس طلا دارد. از این رو برای امروز تثبیت قیمت در پایین سطوح ۱۱۵۰ و ۱۱۵۲ اشاره به این نکته دارد که قیمت اونس طلا برای کاهش به سوی نرخهای ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ در نمودار پایین در تلاش است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا