تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF17) پس از کاهش دیشب به سطح ۵۰٫۶۷ دلار در هر بشکه که در واکنش به تقویت دلار آمریکا پس از انتشار بیانیه نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اتفاق افتاد، امروز به خاطر پیش بینی های جدید بازار از کم شدن عرضه نفت در سال آینده که پس از موافقت اوپک و روسیه در کاهش سطح تولیدات صورت گرفت، مقداری به نرخهای بالای ۵۱٫۳۰  احیا شده است و برای امروز با سطوح مقاومت ۵۱٫۸۰ و ۵۲٫۰۰ مواجه است.

از آنجایی که قیمت نفت در بازارهای جهانی به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا نفت  برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت نفت را نیز کاهش می دهد که حرکت کاهشی دیروز نفت تا سطح ۵۰٫۶۷ نیز به خاطر همین مساله بود.

باید توجه داشت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و دیگر تولیدکنندگان (روسیه) وعده دادند که برای جلوگیری از عرضه بیش از حد جهانی نفت که بیش از دو سالی بود منجر به کاهش قیمت نفت شده بود، از سال آینده اقدام به کاهش ۱٫۸ میلیون بشکه در روز از سطح تولیدات نفت کنند. از این رو انتظار می رود در سه ماهه اول سال آینده چنانچه اوپک و سایر تولیدکنندگان به تهعد خود برای کاهش سطح تولیدات عمل کنند، بازار نفت با کسری قابل توجهی مواجه شود و این موضوع می تواند دوباره باعث تقویت قیمت نفت شود.

لازم به ذکر است که دیروز نیز آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا نشان داد که ذخایر هفتگی نفت خام تجاری ایالات متحده آمریکا با ۲٫۵۶۳- میلیون بشکه به ۴۸۳٫۱۹ میلیون بشکه کاهش یافته است که این خبر نیز فعلا قیمت نفت آمریکا را بالای سطح حمایت ۵۰ نگه داشته است. برای امروز از نظر تحلیل تکنیکال شکسته شدن سطح مقاومت اولیه در نرخ ۵۱٫۸۰ و ۵۲٫۰۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می تواند منجر به صعود قیمت نفت خام سبک آمریکا تا نرخهای ۵۲٫۲۳ و ۵۲٫۸۰  گردد و در حرکت نزولی، سطح حمایت اولیه بر روی نرخ ۵۰٫۶۷ و بعد از آن در سطوح ۵۰٫۰۰ و حمایت مهم ۴۹٫۶۰ قرار گرفته اند.

در نمودار بعدی نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRG17) پس از کاهش دیشب به سطح ۵۳٫۵۲ که در واکنش به تقویت دلار آمریکا پس از انتشار بیانیه نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اتفاق افتاد، امروز همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم به خاطر پیش بینی های جدید بازار از کم شدن عرضه نفت در سال آینده که پس از موافقت اوپک و روسیه در کاهش سطح تولیدات صورت گرفت، مقداری به نرخهای بالای ۵۴٫۳۳  احیا شده است و برای امروز با سطح مقاومت ۵۴٫۸۹ مواجه است.

از آنجایی که قیمت نفت در بازارهای جهانی به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا نفت  برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت نفت را نیز کاهش می دهد که حرکت کاهشی دیروز نفت برنت تا سطح ۵۳٫۵۲ نیز به خاطر همین مساله بود.

باید توجه داشت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و دیگر تولیدکنندگان (روسیه) وعده دادند که برای جلوگیری از عرضه بیش از حد جهانی نفت که بیش از دو سالی بود منجر به کاهش قیمت نفت شده بود، از سال آینده اقدام به کاهش ۱٫۸ میلیون بشکه در روز از سطح تولیدات نفت کنند. از این رو انتظار می رود در سه ماهه اول سال آینده چنانچه اوپک و سایر تولیدکنندگان به تهعد خود برای کاهش سطح تولیدات عمل کنند، بازار نفت با کسری قابل توجهی مواجه شود و این موضوع می تواند دوباره باعث تقویت قیمت نفت برنت شود.

لازم به ذکر است که دیروز نیز آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا نشان داد که ذخایر هفتگی نفت خام تجاری ایالات متحده آمریکا با ۲٫۵۶۳- میلیون بشکه به ۴۸۳٫۱۹ میلیون بشکه کاهش یافته است که این خبر نیز فعلا قیمت نفت برنت را بالای سطح حمایت ۵۲٫۷۳ (پایین ترین سطح ۸ دسامبر) نگه داشته است. برای امروز از نظر تحلیل تکنیکال شکسته شدن سطح مقاومت اولیه در نرخ ۵۴٫۸۹ می تواند منجر به صعود قیمت نفت برنت دریای شمال تا نرخهای ۵۵٫۸۱ و ۵۶٫۴۱ گردد و در حرکت نزولی، سطح حمایت اولیه بر روی نرخ ۵۳٫۵۲ و بعد از آن در سطوح ۵۲٫۷۳ و حمایت مهم ۵۱٫۷۶ دلار در هر بشکه (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) قرار گرفته اند.

نمودار روند تغییرات تایم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نمودار روند تغییرات تایم ماهیانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن