تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) دیشب برگزار شد و همانطور که انتظار می رفت نرخ بهره بعد از یک سال از رقم %۰٫۵۰ به %۰٫۷۵ افزایش یافت و مسئله ای که باعث شد تا یورو پس از این جلسه در برابر دلار به شدت سقوط کند، بیانیه بانک فدرال رزرو و سخنان یلن رئیس FOMC در کنفرانس  مطبوعاتی پس از نشست بود.

صحبتهای یلن در جلسه دیشب، چشم انداز دلار آمریکا را مجدد تقویت کرد و وی بر تورم تکیه کرد و هیچ نگرانی خاصی بابت افزایش شدید ارزش دلار آمریکا نداشت.  تاثیر این خبر بر دلار نیز مثبت بود و در برابر اکثر ارزهای اصلی تقویت شد که واکنش کاملا طبیعی بازار محسوب می شود.

امروز آغاز حرکت بازار به سقوط ارزهای آسیایی و همچنین یورو و پوند انجامید و در این هیاهو، دلار آمریکا بود که پیروزمندانه توانست از خط حمایت ۱٫۰۵۰۰ که بارها و بارهای در تلاش برای عبور از آن در مقابل یورو ناکام مانده بود، عبور کند و در صعودی دیگر در مقابل ین ژاپن مقاومت مهم و کلیدی ۱۱۸٫۰۰ را نیز پشت سرگذارد.

دیشب بانک فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد که در سال آینده ۳ پله نرخ بهره را افزایش خواهد داد که بالاتر از پیش بینی ۲ پله افزایش در ماه سپتامبر بود. در جلسه دیشب حداقل پنج تن از ۱۷ سیاست گذار بانک فدرال رزرو از ماه سپتامبر به این سو چشم انداز نرخ بهره خود را افزایش دادند.

این حرکت فدرال رزرو حکایت از عمق نگرانی مقامات اقتصاد آمریکا از سیاست تورم زای وعده داده شده ترامپ می کند. ترامپ گفته است که می‌خواهد مالیات ثروتمندان را کاهش دهد و پول بیشتری را (در حدود ۱ تریلیون دلار) برای توسعه و بازسازی زیرساخت‌های آمریکا صرف کند.

در هفته‌های پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌ جمهوری، نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و انتظارات تورمی در آمریکا شروع به بالا رفتن کرده و همین مساله انتظارات نسبت به ادامه ی سیکل افزایش نرخ بهره را به‌شدت بالا برده است که پیش بینی دیشب بانک فدرال رزور نیز موئد همین مساله است و یلن و همکارانش ظاهرا تصمیم گرفتند تا به خاطر نگرانی ها از رشد تورم هرچه زودتر این تصمیم را بگیرند و با لحن قوی دیشب بازارها را برای افزایش بیشتر نرخ بهره در سال آینده آماده تر کنند.

تاثیر سقوط یورو یا افزایش دلار را می توان بر اقتصاد جهانی مشاهده کرد که بارزترین آن در قیمت طلا و نفت نمود پیدا می کند. این دو کالا که نقش بسیار پر رنگی بر معادلات اقتصادی جهان دارند همواره متاثر از ارزش دلار بوده اند و معمولا نیز جهتی عکس با اسکناس سبز دارند.

در پی تقویت شدید دلار آمریکا، اونس طلا نیز تا نرخهای پایین ۱۱۳۰ تضعیف شده است که می توان از هم اکنون عددهای ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ و بعد از آن سطوح ۱۱۱۶ و ۱۱۰۰ را برای آن دید و نفت نیز در پی تقویت دلار آمریکا در تلاش برای کاهش مجدد به پایین سطح حمایت روانی ۵۰ دلار در هر بشکه است. در زوج ارز USDJPY نیز تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قیمت ندیده ایم همچنان توصیه معاملاتی ما برای این جفت ارز خرید با هدف های بالای سطوح ۱۱۹ و ۱۲۰ است.

به نظر می رسد که ادامه ی سیکل افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال آینده تا حد زیادی برای فعالان بازار مسلم شده است و این تغییر لحن گمانه زنیها خود را در ارزش دلار و افزایش قابل توجه آن نشان داده است. بعد از جلسه بانک مرکزی آمریکا، فعلا بازار در شرایطی نیست که انتظار خبر خاصی را داشته باشد و به همین دلیل تاثیر اخبار اقتصادی اگر در جهت مخالف دلار آمریکا باشد ممکن است اندک باشد.

امروز نیز به نظر می رسد چنین اندیشه ای بر بازار حاکم باشد و هرچند اخبار مهمی همچون میزان قیمت مصرف کنندگان آمریکا، شاخص صنعتی فیلادلفیا، امپایر استیت و آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی را داریم اما به نظر می رسد که بازار جهت خود را می داند و یکی دو درصد بالا یا پایین بودن شاخصی کلیت داستان را عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج (noise) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد.

برگزاری کنفرانس خبری دراقی، جلسه بانک مرکزی اروپا و دیگر جلسات رسمی و همگی زمانهای مناسبی بودند که مقامات اروپایی می توانستند بصورت کلامی در بازار مداخله کنند و تنها با گفتن این جمله که یورو یا پوند بیش از حد تضعیف شده اند از کاهش شدید ارزش یورو و پوند جلوگیری کنند اما چنین نکردند.

جواب این سوال که آیا سقوط یورو واقعا مقامات اقتصادی کشورهای پیشرفته اروپایی را نگران کرده ؟ روشن است خیر و یا هنوز خیر و با توجه به چشم انداز پایین نرخ بهره اروپا وعدم پشتیبانی سیاسی از این ارز، احتمال تضعیف بیشتر یورو نیز وجود دارد.

از سال آینده با بازگشت توجهات به مشکلات سیاسی در منطقه اتحادیه اروپا (انتخابات سال آینده آلمان ، فرانسه و هلند) و افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو ایالات متحده، زوج EURUSD مجددا خیز خود را برای حرکت به سمت اعداد پایین تر از ۱٫۰۴۰۰ برداشته است که اگر شکسته شود برای سه ماهه اول سال آینده هدف های نزولی بعدی یورو به ترتیب بر روی ۱٫۰۲۰۸ و ۱٫۰۰۰۰ خواهند بود.

بنابراین اوضاع یورو بدلیل واگرایی بوجود آمده بین سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا و آمریکا همچنان جالب نیست و هر چند ممکن است بعد از شکسته شدن سطح ۱٫۰۵۰۰ بازگشت های تکنیکی را از سطح حمایت ۱٫۰۴۰۰ شاهد باشیم اما در کل روند این ارز همچنان نزولی است. در نمودار پایین شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) نیز پیش بینی می شود با توجه به شکسته شدن سطح مقاومت ۱۰۱٫۷۷ در سه ماهه اول سال آینده به ترتیب تا هدف های ۱۰۶٫۶۱ و ۱۰۹٫۱۲ صعود کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا