تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

طبق انتظار قیمت اونس طلا بعد از کاهش دیروز بین حمایت ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ گیر کرد و هم اکنون مقداری به بالای سطح ۱۱۳۳ اصلاح کرده است و به نظر می رسد حمایت ۱۱۲۳ خوب جلوی ریزش های بیشتر هر اونس طلا را در بازارهای جهانی گرفته و از این حمایت مقداری بالا آمده است. از این رو برای امروز عدم توانایی قیمت برای تثبیت در پایین منطقه حمایت ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ احتمال شروع یک حرکت اصلاحی را فراهم کرده است.

به اعتقاد ما قیمت اونس طلا نیاز به یک محرک قوی دارد تا بتواند از سد حمایت مستحکم ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ عبور کند و همانطور که در نمودار زیر مشخص است این محدوده حمایت بر روی خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی قرار دارند و در چنین وضعیتی فروشندگان اونس طلا تنها با شکست این منطقه حمایت ۱۱۲۳ – ۱۱۲۱ دوباره با اعتماد به نفس بیشتری وارد بازار خواهند شد در غیر این ممکن است با توجه به لمس منطقه حمایت مقداری برای تجمیع انرژی به سوی سطوح مقاومت ۱۱۳۷ ، ۱۱۴۴ و ۱۱۴۷ اصلاح کند تا پتانسیل شکست این منطقه حمایت بدست آید. فعلا برای امروز منتظر حرکات اصلاحی تکنیکال بازار خواهیم بود.

قیمت جهانی هر اونس طلا دقیقا تا همان سطح حمایت ۱۱۲۳ که دیروز پیش بینی کرده بودیم ریزش نمود که پایین ترین سطح ۱۰ ماهه گذشته است و صندوق جهانی اسپایدر ۷ تن دیگر از مجموع ذخایر طلای خود کاست و ذخایر به عدد ۸۴۲٫۳۲۷ تن رسید، موجودی این صندوق از ماه نوامبر تا کنون بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته و شاخص دلار آمریکا بعد از جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) همچنان در نزدیکی بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته قرار دارد.

این مسئله شاید مهمترین خبری است که از جهات بسیاری قابل تامل است و در واقع این انتشار بیانیه FOMC بود که توجه بازارها را کاملاً بخود جلب کرد و ضربه نهایی را بر اونس طلا به سطح ۱۱۲۳ وارد ساخت و هم اکنون به خاطر برخورد قیمت به این سطح حمایت مقداری به بالای سطح ۱۱۳۳ اصلاح کرده است که در بخش تکنیکال بدان اشاره کردیم. با این حال قیمت اونس طلا از ابتدای این هفته تا کنون بیش از %۲ کاهش را نشان می دهد و برای ششمین هفته متوالی با کاهش مواجه شده است.

همانطور که دیروز گفتیم کمیته FOMC برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال تشکیل جلسه داد و در پایان همانند پیش بینی بازارها نرخ بهره بعد از یک سال از رقم قبلی %۰٫۵۰ به %۰٫۷۵ افزایش یافت و بیانیه همراه اعلام نرخ بهره وضعیت خوشبینانه ای را از چشم انداز اقتصادی و تورم به تصویر می کشید. این واقعیت که بر اساس بیانیه FOMC نرخ بهره بانکی برای سالهای ۲۰۱۷ ، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سه پله افزایش خواهد یافت، دلیلی بر ادامه سیاست های انقباضی بانک فدرال رزرو آمریکا است.

این در حالی است که قبلا در پیش بینی ماه سپتامبر دو پله افزایش نرخ بهره برای سال آینده پیش بینی شده بود و از لحن بیانیه بانک مرکزی آمریکا اینگونه استنباط می شود که برای سال آینده باید انتظار افزایش سه پله دیگر برای نرخ بهره را داشت و این یکی از عوامل اصلی تقویت شاخص دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته است.

باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا  برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. با این حال برای  امروز ممکن است با توجه به برخورد قیمت اونس طلا به سطح حمایت ۱۱۲۳ بازگشت های تکنیکی را شاهد باشیم.

در تقویم اقتصادی امروز آمریکا، اخبار چندانی منتشر نخواهد شد و تنها در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار مجوز ساختمان سازی آمریکا در ماه نوامبر (پیش بینی بازار ۱٫۲۴ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۲۶ میلیون واحد) و آمار شروع خانه سازی آمریکا در ماه نوامبر ( پیش بینی بازار ۱٫۲۳ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۳۲ میلیون واحد) اعلام می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا