تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم در صورت شکست سطح مقاومت ۱۱۴۴ قیمت آن آرام تا حدود سطح مقاومت ۱۱۵۲ اصلاح کند که این حرکت را برخورد هفته ی گذشته قیمت به سطح حمایت ۱۱۲۱ و قرار گرفتن قیمت بالای سطح ۱۱۳۶ در چارت تایم فریم یک ساعته پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار مشخص است این سطح حمایت ۱۱۲۱ بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) تشکیل شده است که مانع از ریزش بیشتر قیمت اونس طلا شده است و این سطح بسیار نزدیک به حمایت دیگر در سطح ۱۱۲۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۱۰۴۵ – پایین ترین سطح ۳ دسامبر  ۲۰۱۵ – به ۱۳۷۴) قرار گرفته است و به همین خاطر منطقه ۱۱۲۳ – ۱۱۲۱ را تبدیل به کف کوتاه مدت مهم و جدّی برای اونس طلا کرده است.

بنابراین نمودار یک ساعته و روزانه به روشنی نشان می دهد با توجه به عدم توانایی قیمت جهانی اونس طلا در شکست سطوح حمایت ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ احتمال شروع یک اصلاحی و افزایشی به سوی سطح مقاومت ۱۱۵۲ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) وجود دارد که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید. لازم به ذکر است هر گونه حرکت اصلاحی به پایین سطح حمایت ۱۱۳۶ (خط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی) کوتاه و محدود به منطقه حمایت اصلی ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ خواهد بود.

حرکت اصلاحی قیمت جهانی اونس طلا از منطقه حمایت ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ بیشتر در نتیجه کسب سود معامله گران از پوزیشن های فروش قبلی بوده است و به عبارت دیگر هنگامیکه قیمت جهانی اونس طلا بسیار پایین تر می رود، معامله گرانی که در قیمت های بالاتر اقدام به فروش کرده بودند برای کسب سود دست به بستن مقداری از معاملات فروش قبلی خود می زنند به این پدیده در بازار کسب سود (Profit Taking) می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است.

از این رو از هفته گذشته که قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین سطح ۱۰ ماهه گذشته کاهش یافت شاهد حرکت اصلاحی هستیم و از سوی دیگر قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا نیز مقداری از بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته (۱۰۳٫۵۶) به نرخهای پایین ۱۰۳٫۰۰ اصلاح کرده است که همین مساله نیز کمی به افزایش قیمت اونس طلا به بالای سطح ۱۱۳۶ کمک کرده است.

باید توجه داشت در این روزهای پایانی سال به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس- حرکت بازارها در روندی خنثی و محدود قرار خواهد گرفت و با توجه به سقوط اخیر اونس طلا که بعد از بیانیه بانک مرکزی آمریکا شاهد بودیم، در آستانه تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی، بسیاری از معامله گران ترجیح می دهند زیاد وارد معاملات بزرگ نشوند.

به دلیل نقدینگی کم، ممکن است قیمت اونس طلا در روندی خنثی قرار گیرد و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و فرارسیدن تعطیلات سال نو، کم کم شاهد کاهش حجم معاملات بازار خواهیم بود. (جالب است بدانید در طول ۹ ساله گذشته عمدتا نوسانات بازار در دو هفته پایانی سال آرام و بدون تحرّک بوده است و تنها در دو هفته پایانی سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ بود که شاهد حرکات تند و پرنوسان و شارپی بازار بودیم).

در هر صورت این امکان وجود دارد که فروشندگان طلا با بستن مقداری از پوزیشن های فروش خود مقداری زمینه حرکت اصلاحی را فراهم کنند اما نباید فراموش کرد تا زمانیکه موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) رو به کاهش است امکان صعود و رالی قوی برای اونس طلا کمی سخت و بعید به نظر می رسد. از سوی دیگر بازار همچنان انتظار دارد تا بانک مرکزی آمریکا به روند افزایش نرخ بهره خود در سال آینده (سه پله افزایش نرخ بهره طبق بیانیه هفته گذشته) ادامه دهد که در این صورت، شاهد تقویت بیشتر دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی و ادامه فشار بر اونس طلا خواهیم بود.

آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۳۶٫۹۹۱ تن کاهش یافت و طبق گزارش کمیسیون معاملات قراردادهای آتی کالا (CFTC) صندوق هاتی تامینی و مدیران سرمایه گذاری برای پنجمین هفته متوالی از موقعیت قراردادهای خرید طلای خود کاسته اند و در هفته منتهی به ۱۳ دسامبر موقعیت خالص خرید قراردادهای آتی طلا در معاملات بازار کالای کامکس (Comex) به کمترین سطح خود در ۱۰ ماهه گذشته کاهش یافت.

این تحولات فاندامنتال هر چند چشم انداز نزولی اونس طلا را در میان مدت و بلند مدت نشان می دهد اما انتظار می رود در کوتاه مدت همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم عملیات مرتبط با تسویه آخر سال و کسب سود معامله گران، نوسانات بازار را تحت کنترل خود داشته باشند و براساس تحلیل تکنیکال در صورتیکه قیمت اونس طلا به همین صورت در بالای منطقه حمایت ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ تثبیت شود، مقداری به حرکت اصلاحی قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح مقاومت ۱۱۵۲ می انجامد. لازم به ذکر است در تقویم اقتصادی امروز ایالات متحده، اخبار و رویداد خاصی زمان بندی نشده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا