تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

این هفته برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن دوباره سطح مقاومت ۱۰۳٫۱۷ را لمس کند و اگر این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود موجب افزایش بیشتر قیمت شاخص دلار آمریکا به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۰۳٫۹۹ می شود.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی و ۱۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه) تشکیل شده اند. از نظر تحلیل تکنیکال هنوز نشانه ای در جهت تکمیل شدن این موج افزایشی دیده نشده است و انتظار می رود با توجه به شیب تند افزایشی قیمت آن از سطح ۹۹٫۴۳ (پایین ترین سطح ۸ دسامبر) خیلی تند و سریع به سطوح بالای ۱۰۳٫۱۷ افزایش یابد. سطوح حمایت این هفته به ترتیب بر روی ۱۰۲٫۵۱ و ۱۰۱٫۸۴ یعنی بر روی خطوط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی قرار دارند.

باید منتظر واکنش های تکنیکی بازار بود و در شاخص دلار آمریکا که هفته ی گذشته را بالای سطح حمایت ۱۰۲٫۵۱ (خط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی) به پایان برده است، با شکسته شدن خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی یعنی سطح مقاومت ۱۰۳٫۱۷ و تثبیت قیمت در بالای ۱۰۳٫۵۶ (بالاترین سطح ۱۴ ساله گذشته)، احتمال صعود بیشتر شاخص دلار آمریکا تا سطح مقاومت بعدی ۱۰۳٫۹۹ وجود خواهد داشت که در نمودار تایم فریم روزانه پایین مشاهده می فرمایید.

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا در حال حاضر، انتظار می رود که سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا (ECB) در سال آینده نیز ادامه یابد و با توجه به سیگنال هفته ی گذشته بانک مرکزی آمریکا به افزایش سه پله نرخ بهره در سال بعد در نتیجه، به دلیل اختلاف نرخ بهره آمریکا با اروپا، فرصت ادامه حرکت نزولی یورو بیشتر خواهد شد.

در این رابطه منحنی بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا با آلمان به ادامه فشارهای نزولی یورو اشاره دارد و از این رو برای تعیین جهت این جفت ارز به رابطه بین نرخ بازدهی این دو کشور باید به دقت توجه کرد. باید توجه داشت در اولین هفته ماه نوامبر زمانیکه نرخ برابر یورو – دلار آمریکا در سطح ۱٫۱۱۴۰ معامله می شد، اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری دو ساله آمریکا با آلمان ۱۴۵- واحد بود و امروز که نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا در اطراف سطح ۱٫۰۴۳۰ معامله می شود این اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه به ۲۰۳- واحد رسیده است که ارتباط تنگاتنگ و نزدیک این دو را با هم نشان می دهد.

در کوتاه مدت و در این روزهای پایانی سال نیز به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس- حرکت بازارها در روندی خنثی و محدود قرار خواهد گرفت و بعد از حرکت شارپی افزایش دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته که بعد از بیانیه بانک مرکزی آمریکا شاهد بودیم، در آستانه تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی، بسیاری از معامله گران ترجیح می دهند زیاد وارد معاملات نشوند.

از این رو، نقدینگی کم و قیمت جفت ارزهای اصلی در روندی خنثی قرار می گیرند. به باور ما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و فرارسیدن تعطیلات سال نو، کم کم شاهد کاهش حجم معاملات بازار خواهیم بود؛ این امکان وجود دارد که خریداران دلار آمریکا با بستن پوزیشن های خرید خود مقداری زمینه حرکت اصلاحی را فراهم کنند اما در سال آینده عوامل فاندامنتالی بسیار پر قدرت ظاهر خواهند شد و واگرایی میان بانکهای مرکزی اروپا و بانک مرکزی آمریکا مشهود است در چنین شرایطی باید دنباله رو بازار بود.

لازم به ذکر است امروز خبر خاصی در بازار منتشر نمی شود و عمده توجه بازار به سخنرانی یلن ریس بانک مرکزی آمریکا با موضوع ” وضعیت بازار کار آمریکا ” معطوف خواهد بود و در واقع رویداد مهم و قابل توجه امشب بازار، تنها سخنرانی یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا حدود ساعت ۲۲:۰۰ به وقت تهران خواهد بود.

در واقع بازار به انتظار آن است تا از تصمیم هفته ی گذشته بانک فدرال رزرو در مورد سه پله افزایش نرخ بهره در سال آینده در لابه لای سخنان امشب یلن اطلاعات بیشتری بدست آورد و اینکه یلن لحن تند و قوی بیانیه و سخنرانی هفته گذشته را دوباره تکرار خواهد کرد یا نه؟ اگر به یاد داشته باشد هفته ی گذشته یلن صراحتا اعلام کرده بود که نیازی برای اجرای محرک های مالی برای رسیدن اقتصاد آمریکا به اشتغال کامل نیست.

در سایر تحولات امروز در جفت ارز پوند – دلار آمریکا عدم قطعیت بازارها در مورد چگونگی حمایت انگلیس از بخش تجارت و کسب و کار و مدیریت آن در زمان خروج از اتحادیه اروپا منجر به کاهش ارزش پوند در مقابل دلار آمریکا از سطح ۱٫۲۵ به نرخهای پایین سطح ۱٫۲۴ شده است و مذاکره کنندگان اتحادیه اروپا نیز در تلاش هستند تا قبل از اینکه بروکسل هر گونه راه حلی برای یک توافق تجاری انتقالی ارائه دهد بر سر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به توافق برسند که همین موضوع امروز فشارهای نزولی پوند را بیشتر کرده است.

اخیرا اعضای مجلس اعیان پارلمان انگلیس اعلام کرده اند کشورشان به یک توافق تجاری انتقالی با اتحادیه اروپا نیازمند است و دولت باید پیش از آغاز مذاکرات برای خروج رسمی از این نهاد طرح‌های خودش را مشخص کند. ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس قصد دارد تا اجرای ماده ۵۰ از معاهده لیسبون اتحادیه اروپا را که آغازی بر روند دو ساله خروج است، نهایتا تا پایان مارس سال آینده شروع کند.

ایشان که این طرح توافق تجاری انتقالی را برای اولین بار در ماه گذشته مطرح کرد قرار است امروز ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران در برابر پارلمان این کشور سخنرانی کند و سخنرانی ایشان بر نوسانات قیمت پوند تاثیر خواهد گذاشت. از سوی دیگر باید امشب در انتظار واکنش بازار پس از سخنرانی یلن ریس بانک مرکزی آمریکا بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا