تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

برای قیمت جهانی اونس طلا هر چند دیروز موفق به شکست سطح ۱۱۴۴ نشد و دوباره مقداری به پایین سطح ۱۱۳۶ (خط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی) برگشت اما پیش بینی می کنیم در صورت شکست سطح مقاومت ۱۱۴۲ قیمت آن تا حدود سطح مقاومت ۱۱۵۲ دست یابد که این حرکت را برخورد هفته ی گذشته قیمت به سطح حمایت ۱۱۲۱ در چارت تایم فریم یک ساعته پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار مشخص است این سطح حمایت ۱۱۲۱ بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) تشکیل شده است که مانع از ریزش بیشتر قیمت اونس طلا شده است و این سطح بسیار نزدیک به حمایت دیگر در سطح ۱۱۲۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۱۰۴۵ – پایین ترین سطح ۳ دسامبر  ۲۰۱۵ – به ۱۳۷۴) قرار گرفته است و به همین خاطر منطقه ۱۱۲۳ – ۱۱۲۱ را تبدیل به کف کوتاه مدت مهم و جدّی برای اونس طلا کرده است.

محتمل ترین سناریوی ممکن است آن است که این حرکت اصلاحی و نزولی اونس طلا در بالای سطوح حمایت اصلی ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ پایان یابد و دوباره قیمت به سمت ۱۱۴۲ حرکت کند. نمودار یک ساعته و روزانه به روشنی نشان می دهد با توجه به عدم توانایی قیمت جهانی اونس طلا در شکست سطوح حمایت ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ احتمال شروع یک اصلاحی و افزایشی به سوی سطح مقاومت ۱۱۵۲ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) وجود دارد که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید. لازم به ذکر است هر گونه حرکت اصلاحی به پایین سطح حمایت ۱۱۲۷ کوتاه و محدود به منطقه حمایت اصلی ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ خواهد بود.

بازار به شدت آرام است و شاهد تحرک چندانی نبودیم و به رغم کشته شدن سفیر روسیه در ترکیه و کشته شدن ۱۲ نفر دیگر در یک حمله کامیون به بازارچه کریسمس در برلین آلمان، رفتار اونس طلا در وضعیتی خنثی بین سطح ۱۱۴۲ و ۱۱۲۳ قرار دارد و بازار فاقد جهت خاصی است و این مسئله بیشتر به دلیل نزدیک شدن به فضای تعطیلات کریسمس است که بازار را احاطه کرده است.

در نوشتار های گذشته به این مسئله اشاره کردیم که از نظر تکنیکی عطش شدیدی برای حرکت افزایشی به سطح ۱۱۵۲ وجود دارد اما بازار فعلا بهانه ی بنیادی خاصی نیافته است و صحبتهای دیشب یلن، ریس بانک مرکزی آمریکا نیز مانع از شکست سطح مقاومت ۱۱۴۲ شد. برای امروز باید منتظر ماند و دید موفق به شکست این سطح می شود یا نه.

باید توجه داشت در این روزهای پایانی سال به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس- حرکت بیشتر بازارها در روندی خنثی و محدود قرار خواهد گرفت و با توجه به سقوط اخیر اونس طلا که بعد از بیانیه هفته ی پیش بانک مرکزی آمریکا رخ داد، در آستانه تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی، بسیاری از معامله گران ترجیح می دهند زیاد وارد معاملات بزرگ نشوند.

به دلیل نقدینگی کم، ممکن است قیمت اونس طلا در روندی خنثی قرار گیرد و کم کم شاهد کاهش حجم معاملات بازار خواهیم بود. در طول ۹ ساله گذشته عمدتا نوسانات بازار در دو هفته پایانی سال آرام و بدون تحرّک بوده است و تنها در دو هفته پایانی سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ بود که شاهد حرکات تند و پرنوسان و شارپی بازار بودیم.

در هر صورت از نظر تحلیل تکنیکال تا زمانیکه قیمت اونس طلا بالای منطقه حمایت اصلی ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ تثبیت شده است، این امکان وجود دارد که فروشندگان طلا با بستن مقداری از پوزیشن های فروش خود مقداری زمینه حرکت اصلاحی را فراهم کنند اما نباید فراموش کرد تا زمانیکه موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) رو به کاهش است امکان صعود و رالی قوی برای اونس طلا کمی سخت و بعید به نظر می رسد.

از سوی دیگر بازار همچنان انتظار دارد تا بانک مرکزی آمریکا به روند افزایش نرخ بهره خود در سال آینده (سه پله افزایش نرخ بهره طبق بیانیه هفته گذشته) ادامه دهد که در این صورت، شاهد تقویت بیشتر دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی و بعد از یک حرکت اصلاحی شاهد ادامه فشار بر اونس طلا خواهیم بود.

آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۲۸٫۰۹۸ تن کاهش یافته است و یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا نیز در سخنان شب گذشته خود، انتظار برای افزایش سه پله نرخ بهره در سال آینده را بار دیگر تقویت کرد و با اشاره به رشد سطح دستمزدها اظهار داشت، اقتصاد آمریکا وارد قوی ترین بازار کار در یک دهه گذشته خواهد شد. باید توجه داشت بازار کار هر جامعه به نوعی نشاندهنده سلامت اقتصاد آن می باشد و این مسئله برای کشورهایی مثل آمریکا که اقتصادی بر پایه مصرف کننده دارند دو چندان است.

احتمالا با توجه به اینکه در نظر تکنیکی بازار به شدت اشباع شده و از نظر فاندامنتالی نیز در نوعی روند خنثی به دلیل تعطیلا کریسمس بسر می بریم و خبر چندان مهمی را نیز انتظار نداریم احتمال اینکه این یکی دو هفته بازار بیشتر در ثبات (Consolidation) باشد بسیار است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا