تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

با نزدیک شدن به پایان سال میلادی ۲۰۱۶ یورو همچنان تحت فشار شدید نزولی در مقابل دلار آمریکا قرار دارد و انتظار می رود این حرکت نزولی در سال جدید نیز امتداد بیشتری داشته باشد و اکنون، برخی از پیش بینی ها، از نزول قیمت به سوی سطح برابری در زوج یورو – دلار آمریکا سخن می گویند.

هدفی که با توجه به وضعیت بحران سیاسی در آستانه ی انتخابات آلمان، فرانسه و هلند در سال آینده و نامتعادل بودن وضعیت اقتصادی منطقه اتحادیه اروپا، چندان هم دور از تصور نیست. با توجه به چشم انداز سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا (ECB) و عدم پشتیبانی سیاسی از این ارز احتمال تضعیف بیشتر یورو نیز وجود دارد.

از این رو دنیا به یوروی ضعیف عادت کرده است و اکنون مدت ها است که حرکت نزولی یورو دیگر جای تعجبی برای بازار ندارد و نتیجه ساده آن سقوط قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا به پایین سطح ۱٫۰۳۳۲ (کمترین سطح ژانویه ۲۰۰۳) خواهد بود و ما از هم اکنون روند نزولی را برای یورو ادامه دار پیش بینی می کنیم.

نگاهی به چارتهای بازار ارز نیز موئد این مطلب است و یورو ضعیف ترین ارز در مقابل دلار آمریکا بوده بطوریکه به کمترین نرخهای خود از ماه ژانویه ۲۰۰۳ به این سو کاهش یافته است و معامله گرانی که این ارز را در مقابل دلار آمریکا فروخته اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند.

یورو با سقوط خود در برابر دلار آمریکا به سطح ۱٫۰۳۵۰ فاصله خود را با سطح برابری بسیار کم کرده است و گرایش بانک مرکزی اروپا به تمدید برنامه خرید اوراق قرضه تا ماه دسامبر ۲۰۱۷، پایین بودن نرخ بهره سپرده اروپا و بیشتر شدن اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان با آمریکا و… باید در انتظار ادامه سقوط  یورو و حرکت به سوی رکوردهای نزولی جدیدی بود. با این پیش فرض انتظار می رود، حرکت یورو همچنان رو به سقوط باشد و جز چند حرکت اصلاحی، روند اصلی همچنان نزولی باقی بماند و بار دیگر جرقه های فروش یورو در بازار شعله ور خواهد گردید و این سناریو بیشتر معقول به نظر می رسد.

در سایر تحولات معمولا زوج ارز GBPUSD  و EURUSD  دارای کورولیشن یا همبستگی بالایی با یکدیگر هستند و رفتار اخیر یورو در مقابل دلار آمریکا می تواند در رفتار پوند در مقابل دلار آمریکا نیز تاثیر بگذارد و در واقع می توان گفت حرکت زوج ارز GBPUSD متاثر از رفتار EURUSD خواهد بود و به همین خاطر کورولیشن میان یورو و پوند می بایست مورد توجه قرار گیرد.

در حال حاضر یورو فاصله چندانی تا عدد ۱٫۰۳۳۲ (پایین ترین سطح ماه ژانویه ۲۰۰۳) ندارد و احتمال شکست این سطح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود یورو در میان مدت و بلند مدت کاهش قابل ملاحظه ای دیگری خواهد داشت و خود را گامی دیگر به سطح برابری یعنی ۱٫۰۰۰۰ و پس از آن سطح ۰٫۹۸۵۴ (پایین ترین سطح دسامبر ۲۰۰۲) نزدیک خواهد کرد.

از سوی دیگر، صعود مجدد شاخص دلار آمریکا (DXY) به نرخهای بالا و ثبت رکورد تاریخی جدید در ۱۴ ساله گذشته همان اتفاقی بود که پیشتر انتظار آن وجود داشت و بدان اشاره کرده بودیم و سخنان دیشب یلن، ریس بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در مورد رشد سطح دستمزدها و اینکه اقتصاد آمریکا وارد قوی ترین بازار کار در یک دهه گذشته خواهد شد، تلویحاً به معنی شتاب سیکل افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو در سال آینده است که می تواند به تقویت بیشتر شاخص دلار آمریکا بیانجامد.

از این رو باید انتظار شروع موج بزرگ افزایش دلار آمریکا را داشت زیرا پیام اصلی بانک مرکزی آمریکا و سخنان اخیر یلن این موضوع خواهد بود که ادامه روند افزایش نرخ بهره در سال آینده جدی است. نتیجه آن، افزایش شدید و سریع دلار آمریکا خواهد بود که احتمال تشکیل یک روند میان مدت و بلند مدت افزایشی برای آن را به همراه دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال نیز براساس آن چیزی که در نمودار روزانه پایین دیده می شود، در حال حاضر شاخص جهانی دلار آمریکا همچنان در سطوح بالای ۱۰۳٫۱۷ قرار دارد و این احتمال قویاً وجود دارد که حرکت افزایشی آن امتداد بیشتری تا سطوح ۱۰۳٫۹۹ و پس از آن سطوح ۱۰۴٫۵۶ و ۱۰۵٫۳۲ داشته باشد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی و پس از آن خطوط فیبوناچی ۱۸۶٫۴ درصدی و ۲۰۰ درصدی قرار دارند که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا