تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

طبق انتظاری که وجود داشت قیمت جهانی طلا دوباره از نزدیکی منطقه حمایت ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ که پیش بینی کرده بودیم در یک روند ملایم افزایشی قرار گرفت و احتمالا برای عبور از این منطقه حمایت با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد و برای امروز چنانچه موفق به شکست خط روند نزولی رسم شده و سطح مقاومت ۱۱۳۶ (خط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی) شود، سیگنال افزایش به سوی سطوح ۱۱۴۲ ، ۱۱۴۴ و ۱۱۵۲ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) صادر خواهد کرد.

فعلا قیمت اونس طلا از شب گذشته پرش خوبی را دوباره از نزدیکی منطقه حمایت ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ انجام داده که عمدتا توسط خریداران فیزیکی در نزدیکی نقاط حمایت روزانه صورت گرفته است. در حرکت نزولی تنها به شرط شکست سطح حمایت مهم ۱۱۲۱ زمینه برای ریزش تا نرخ ۱۱۰۱ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴  درصدی) فراهم می شود اما از آنجایی که قیمت اونس طلا دو بار به سطوح حمایت ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ حمله کرده و هر بار نتوانسته از آن عبور کند برای امروز در صورت تثبیت قیمت بالای ۱۱۳۶ ممکن است با شروع حرکت اصلاحی به ترتیب تا سطوح ۱۱۴۲ ، ۱۱۴۴ و ۱۱۵۲ دست یابد.

امروز قیمت جهانی اونس طلا بیشتر به خاطر برگشت شاخص دلار آمریکا از بالاترین سطح ۱۴ ساله گذشته، مقداری در بازارها با افزایش روبرو شده است بطوریکه هر چند برای گذر از حمایتهای ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ تلاشهایی کرد اما موفق نشد و مجددا به محدوده تعادل خود در منطقه ۱۱۳۶ بازگشت. از نمایی بالاتر اگر به قیمت جهانی اونس طلا نگاه کنیم می بینیم که سطوح ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ حمایت بسیار مهمی برای اونس طلا محسوب می شوند و به غیر از دیروز یکبار در ۱۵ دسامبر هم به این خط حمله شده بود که هر دو بار نا فرجام بوده است.

در برخورد اول قیمت اونس طلا حتی تا ۱۱۴۲ اصلاح داشته که این امر نشاندهنده قدرت این سطوح حمایت می باشد و بنابراین به اعتقاد ما گذر از این سطوح حمایت نیاز به مومنتوم بالایی دارد که تا تجمیع این انرژی با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس بعید به نظر می رسد.

نباید فراموش کرد که معمولا در تعطیلات کریسمس چون حجم معاملات به شدت پایین می آید باعث می شود تا گاها شاهد نوعی رفتار پیچیده در بازارها باشیم. با این حال اگر قیمت شاخص دلار آمریکا مقداری از سطح ۱۰۳٫۶۵ (نقطه اوج ۱۴ ساله گذشته) فاصله بگیرد و کمی به پایین سطح ۱۰۳٫۰۰ اصلاح کند این موضوع می تواند به اصلاح و تقویت قیمت اونس طلا به هدفهای اشاره در نمودار بالا کمک کند.

در حال حاضر از ۱۵ دسامبر قیمت اونس طلا در محدوده مابین ۱۱۲۳ و ۱۱۴۲ در نوسان است که این دامنه برای این مدت دامنه ای محدود محسوب می شود و می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که بازار برای مدتی در فضای بدون ترند (Consolidation) قرار گرفته است.

اگر به تایم فریم روزانه نیز نگاه دقیق تری بیاندازیم این نکته آشکار است که چنین رفتاری به ندرت مشاهده شده و هر بار نیز که چنین امری رخ داده است بعد از ان برای مدت طولانی شاهد رفتار جهت دار بازار بوده ایم. بنابراین به نظر می رسد که قیمت اونس طلا در استانه تغییر فاز قرار دارد و زمان آن نیز اگرچه هنوز مشخص نیست اما احتمالا بسیار دور هم نخواهد بود. شکست محدوده ۱۱۴۲ از بالا و یا ۱۱۲۱ از پایین ورود به فاز جدید است.

آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر نسبت به دیروز همان رقم ۸۲۸٫۰۹۸ تن اعلام شد و در تقویم اقتصادی امروز از آمریکا در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران آمار فروش خانه های موجود آمریکا در ماه نوامبر (پیش بینی بازار ۵٫۵۰ میلیون واحد، رقم قبلی ۵٫۶۰ میلیون واحد) و در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا (پیش بینی بازار ۲٫۵۱۵-  میلیون بشکه، رقم قبلی ۲٫۵۶۳-  میلیون بشکه) اعلام شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا