تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

عدم قطعیت بازار از مذاکرات برکسیت (Brexit) و بیشتر شدن انتظارات بازار از افزایش سریع نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا از دلایل اصلی سقوط پوند به کمترین نرخهای ۱ ماهه گذشته در مقابل دلار آمریکا است و به نظر می رسد، حرکات اصلاحی پوند نیز چندان تاثیری بر روند رو به سقوط آن نداشته باشد و هر بار پس از یک حرکت اصلاحی، روند اصلی و نزولی ادامه می یابد که دلیل عمده آن نیز عدم اطمینان معامله گران به مذاکرات مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است.

امروز نیز آمار مالیه عمومی دولت انگلیس در ماه نوامبر ۱۲٫۲۱ میلیارد پوند اعلام شد که کمی بالاتر از حد انتظارات بازار ۱۱٫۳۰ میلیارد پوند بود. مالیه عمومی به بررسی عملیات و فعالیتهای مربوط به چگونگی انجام هزینه‌های دولتها، روشهای جمع آوری در آمدها و نحوه اداره وجوه و منابع مالی می پردازد.

در طی شش ماهه گذشته پوند زیاد به داده های اقتصادی انگلیس واکنش نشان نداده است و بیشتر نگرانی های مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مورد توجه بازار بوده است تا آمارهای اقتصادی داخلی. در واقع هر نشانه ای از خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا منجر به تضعیف بیشتر پوند می شود.

اصطلاح خروج سخت، یا Hard Brexit به معنای خروج کامل بریتانیا از بازار واحد اروپایی و قوانین گمرکی آن و توجه بیشتر دولت به مساله مهاجرت است تا تجارت و اگر خروج سخت انجام شود، بریتانیا مجبور خواهد شد تا مطابق با قوانین سازمان تجارت جهانی با کشورهای اروپایی تجارت کند که این مساله فشارهای نزولی بیشتری را بر پوند وارد خواهد کرد.

این در حالی است که خروج نرم بریتانیا از اتحادیۀ اروپا، که معادل فارسی واژۀ Soft Brexit است، به معنی تداوم ارتباط سیاسی و تجاری لندن با اتحادیۀ اروپا در قبال پذیرش برخی شروط این اتحادیه است و هر از گاهی که توجه بازار را به خود جلب می کند این موضوع باعث حرکات اصلاحی پوند و بستن موقعیت های فروش معامله گران می شود.

با این حال ارزش پوند در مقابل دلار آمریکا برای اولین بار در طی ۳ هفته گذشته به پایین خطوط میانگین متحرک ۵۰ و ۵۵ روزه گذشته (این خطوط برای امروز حدود منطقه مقاومت ۱٫۲۴۱۶ و ۱٫۲۴۲۰ قرار دارند) شده است و تا زمانیکه پایین این خط تثبیت شده است احتمال کاهش این جفت ارز به سوی نرخهای پایین سطح حمایت ۱٫۲۳ (کمترین سطح ۱۸ نوامبر) وجود دارد.

از سوی دیگر با نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس و حجم کم معاملات و عدم انتشار اخبار متعدد اقتصادی، احتمال حرکت بازار در روندی خنثی را دوچندان خواهد کرد و امروز در زوج ارز یورو – دلار آمریکا شاهد انجام حرکت اصلاحی به سوی سطح ۱٫۰۴۵۰ بودیم.

به نظر می رسد یورو بعد از آنکه نتوانسته از سطح حمایت ۱٫۰۳۵۰ عبور کند، مقداری فرصت مناسبی را برای جبران سقوط اخیر خود یافته است و اکنون چنانجه پیش بینی می شد، با نزول قابل توجه یورو در مقابل دلار آمریکا که رکوردهای نزولی جدیدی را از ماه ژانویه ۲۰۰۳ به این سو ازخود بجا گذاشت، اکنون حرکت اصلاحی آن مقداری آغاز شده است.

اما انتظار می رود پس از آن، به دلیل مشکلات سیاسی، تروریسم و مشکلات بخش بانکی اروپا مخصوصا بانک مونته دی پاسکی دی سی ینا ایتالیا در سال جدید باز هم شاهد ادامه کاهش تا نرخهای جدیدی باشیم. از نظر تحلیل تکنیکال سطوح مقاومت جفت ارز یورو – دلار آمریکا به ترتیب بر روی ۱٫۰۴۵۰ و ۱٫۰۴۸۰ (بالاترین سطح ۱۹ دسامبر) و پس از آن سطوح ۱٫۰۵۰۰ و ۱٫۰۵۲۳ قرار دارند.

امروز در مجموع اخبار قابل توجه و مهمی را نخواهیم داشت و در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران تنها آمار فروش خانه های موجود آمریکا در ماه نوامبر (پیش بینی بازار ۵٫۵۰ میلیون واحد) و ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا (پیش بینی بازار ۲٫۵۱۵- میلیون بشکه) اعلام خواهند شد.

توانایی شاخص سهام صنعتی داوجونز آمریکا در شکست سطح مقاومت ۲۰۰۰۰ واحد می تواند دوباره به تقویت شاخص دلار آمریکا کمک کند. یکی از  معیارهای مشخص کننده میزان تقویت دلار آمریکا مخصوصا در مقابل ین ژاپن، صعود اخیر شاخص های سهام بورس آمریکا است.

بطور معمول ارتباط مستقیمی بین بازار سهام آمریکا و زوج دلار آمریکا – ین ژاپن و همچنین سایر کراس های ین ژاپن وجود داشته است، به این معنی که از ماه نوامبر با حرکت صعودی بازار سهام آمریکا، خریداران اقدام به فروش ین برای خرید سهامی می کردند که ارزش سود بانکی آن بیشتر از ین ژاپن است. این مساله به عنوان معاملات انتقالی یا Carry Trading  معروف است و معامله گران مطابق سنت همیشگی بازار با صعود بازارهای سهام به خرید ارزی خواهند پرداخت که سود بیشتری را برای آنها تضمین می کند.

در واقع در شرایط ریسک پذیری یعنی زمانیکه بازارهای بورس سهام آمریکا تقویت می شوند، سرمایه گذاران با استقراض ین ژاپن و خرید ارزهای پربازده کسب سود می کنند. اتفاقی که از آن به عنوان نقطه عطفی در معاملات بازار پس از انتخابات ماه نوامبر ریاست جمهوری آمریکا می توان یاد کرد.

در سایر تحولات از منظر تحلیل تکنیکال نیز براساس آن چیزی که در نمودار روزانه پایین دیده می شود، در حال حاضر شاخص جهانی دلار آمریکا همچنان در سطوح بالای ۱۰۳٫۱۷ قرار دارد و این احتمال قویاً وجود دارد که حرکت افزایشی آن امتداد بیشتری تا سطوح ۱۰۳٫۹۹ و پس از آن سطوح ۱۰۴٫۵۶ و ۱۰۵٫۳۲ داشته باشد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی و پس از آن خطوط فیبوناچی ۱۸۶٫۴ درصدی و ۲۰۰ درصدی قرار دارند که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا