تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طل

امروز قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی به حرکت خود ادامه می دهد و در نتیجه انتظار می رود مابین نرخهای ۱۱۲۱ و ۱۱۳۷ در نوسان باشد و شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند. نکته قابل توجهی در خصوص اونس طلا وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

برای امروز کاهش به زیر سطح حمایت ۱۱۲۱ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) می تواند در موج C منجر به صدور سیگنال فروش و ریزش قیمت تا نرخ ۱۱۰۱ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) گردد و در صورت شروع حرکت صعودی شکست سطح مقاومت ۱۱۳۷ (خط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی) می تواند موجب صدور سیگنال خرید و تقویت به سوی سطح ۱۱۵۲ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) شود.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی و ۱۵۰ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) تشکیل شده است. از این رو حرکت قیمت اونس طلا در روندی خنثی ادامه دارد تا زمانیکه بعد از شکست یکی از سطوح ۱۱۲۱ یا ۱۱۳۷ حرکت در مسیری مشخص ادامه یابد.

اخبار متعددی که امروز در بازار آمریکا منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای قیمت اونس طلا فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد و در آستانه اعلام اخبار مهم اقتصادی امروز، فعالیت و نوسانات قیمت اونس طلا به آرامی ادامه دارد و بازار در انتظار اعلام آمار تولیدات ناخالص داخلی نهایی در سه ماهه سوم سال و سفارشات کالاهای بادوام و آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا باقی خواهد ماند.

ارزش دلار آمریکا هر چند مقداری به خاطر کسب سود معامله گران در آستانه تعطیلات کریسمس اصلاح کرده است اما همچنان در نزدیکی بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته قرار دارد که این موضوع فعلا قیمت اونس طلا را پایین سطح مقاومت اولیه ۱۱۳۷ قرار داده است. عمده توجه معامله گران در سال جدید به روی کار آمدن ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا است تا اینکه مشخص شود چطور سیاست های خود را اعمال خواهد کرد.

همانطور که دیروز گفته شد از روز ۱۵ دسامبر قیمت اونس طلا در محدوده مابین ۱۱۲۳ و ۱۱۴۲ در نوسان است که این دامنه برای این مدت دامنه ای محدود محسوب می شود و می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که بازار برای مدتی در فضای بدون ترند (Consolidation) قرار گرفته است.

اگر به تایم فریم روزانه نیز نگاه دقیق تری بیاندازیم این نکته آشکار است که چنین رفتاری به ندرت مشاهده شده و هر بار نیز که چنین امری رخ داده است بعد از آن برای مدت طولانی شاهد رفتار جهت دار بازار بوده ایم. بنابراین به نظر می رسد که قیمت اونس طلا در آستانه تغییر فاز قرار دارد و زمان آن نیز اگرچه هنوز مشخص نیست اما احتمالا بسیار دور هم نخواهد بود. شکست محدوده ۱۱۳۷ از بالا و یا ۱۱۲۱ از پایین ورود به فاز جدید است و معامله گران در انتظار خروج قیمت از روند خنثی هستند

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از رقم قبلی ۸۲۸٫۰۹۸ تن به ۸۲۴٫۵۴۱ تن کاهش یافت و باید توجه داشت موجودی ذخایر طلای این صندوق از ماه نوامبر تا کنون به میزان %۱۲ کاهش یافته است. براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه ی بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. اگر اخبار امروز نتواند قیمت اونس طلا را از این محدوده خنثی خارج کند، انتظار داریم، کمبود نقدینگی به خاطر تعطیلات کریسمس نوسانات بازار را در یک محدوده خنثی و باریک تا پایان هفته تحت کنترل خود داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا