تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLG7) با توجه به آنکه سطح حمایت ۵۲٫۷۴  دلار در هر بشکه شکسته شده است سیگنال فروش به سوی سطح ۵۱٫۷۳ صادر کرده است و همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی c از سطح ۴۴٫۸۲ (پایین ترین سطح ۲۹ نوامبر) تشکیل شده بود که دیروز با قدرت شکسته شد.

در چارت پایین این سومین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۴۲٫۲۰ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر) می باشد. از نظر تحلیل تکنیکال کاهش روز گذشته قیمت نفت آمریکا از سطح ۵۳٫۷۹ بیشتر به خاطر گسترش موج نزولی d بوده است که این حرکت صرفا پول بک موقتی در جهت خلاف موج افزایشی از سطح ۴۹٫۹۵ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر) می باشد.

از سوی دیگر افزایش آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا و اقدام لیبی برای افزایش ۲۷۰ هزار بشکه به سطح تولیدات نفت خود در ماههای آتی از عوامل بنیادی اصلی کاهش قیمت نفت آمریکا در طی ۲۴ ساعته گذشته بود اما انتظار می رود از اول ژانویه ۲۰۱۷ با اجرای کاهش ۱٫۸ میلیون بشکه  از سطح تولیدات اعضای اوپک، هر گونه حرکت نزولی قیمت نفت در نزدیکی سطوح حمایت روزانه متوقف شود.

در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۱٫۷۳ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش به ترتیب به سوی سطوح ۵۱٫۴۰ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) ، ۵۰٫۷۸ (پایین ترین سطح ۸ دسامبر) و ۵۰٫۱۰ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) می شود. لازم به ذکر است در حرکت افزایشی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۵۳٫۳۶ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) زمینه را برای ورود خریداران با هدف ۵۴٫۳۷ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) فراهم می آورد.

در نمودار بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRG7) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۵۴٫۱۳ کاهش یابد و این طور به نظر می رسد که موج اصلاحی و نزولی که از سطح ۵۷٫۸۹ (بالاترین سطح ۱۲ دسامبر) شروع شده هنوز ادامه دارد و برای امروز ممکن است تا سطح حمایت ۵۴٫۱۳ ادامه یابد.

عدم توانایی قیمت نفت برنت در عبور از سطح مقاومت ۵۵٫۷۹ منجر به چنین حرکت اصلاحی شده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰  درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۴۱٫۵۱ (پایین ترین سطح ۲ اوت) می باشد. از نظر تحلیل تکنیکال سه موج این حرکت اصلاحی را تشکیل داده است که موج سوم یعنی موج c در حال اصلاح قیمت نفت برنت به سوی سطح حمایت ۵۲٫۹۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می باشد.

از سوی دیگر افزایش آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا و اقدام لیبی برای افزایش ۲۷۰ هزار بشکه به سطح تولیدات نفت خود در ماههای آتی از عوامل بنیادی اصلی کاهش قیمت نفت برنت در طی ۲۴ ساعته گذشته بود اما انتظار می رود از اول ژانویه ۲۰۱۷ با اجرای کاهش ۱٫۸ میلیون بشکه  از سطح تولیدات اعضای اوپک، هر گونه حرکت نزولی قیمت نفت در نزدیکی سطوح حمایت روزانه متوقف شود.

لازم به ذکر است در حرکت افزایشی تنها نفوذ قیمت نفت برنت به بالای سطح ۵۵٫۹۲ (بالاترین سطح ۲۰ دسامبر) تاییدی در جهت استمرار موج افزایشی به سوی سطح مقاومت بعدی ۵۷٫۵۷ دلار در هر بشکه می باشد که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید.

تعریف نفت خام سبک آمریکا و نفت برنت دریای شمال :

دو سبد نفتی با اهمیت در جهان که تغییرات قیمت آنها روی قیمت سبدهای دیگر نفتی تاثیر زیادی دارد عبارتند از نفت برنت دریای شمال و نفت خام آمریکا یا نفت وست تگزاس اینترمدیت.

نفت وست تگزاس اینترمدیت (West Texas Intermediate)‏ نوعی نفت است که به عنوان شاخص برای قیمت‌گذاری نفت در بازارهای جهانی استفاده می‌‌شود. دلیل اصلی این نام‌گذاری آن است که این نفت سبک در غرب تگزاس استخراج می‌‌شود.

نفت وست تگزاس اینترمدیت با کیفیت ترین نفت جهان است که برای تصفیه شدن و تبدیل شدن به انواع فرآورده های نفتی مثل بنزین بسیار مناسب است. این نفت بسیار سبک است و محل تولید آن در ایالات متحده امریکا است که به مرکز پالایشگاهی و بخشهای مصرف کننده جهان نزدیکی زیادی دارد.

نفت برنت (Brent) نیز ترکیبی است از نفت خام مختلف از حوزه های نفتی مختلف است که در دریای شمال استخراج می شود و این نفت در زمره ی نفت های سبک محسوب می شود. نفت برنت از نوع نفت خام سبک است و این نفت سنگین‌تر از نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت (WTI) و سبک‌ تر از نفت اوپک (OPEC) است.

وست تگزاس اینترمدیت و برنت جزو نفت خام های سبک و شیرین هستند که به دلیل سهولت نسبی پالایش، مطلوب ترین نوع نفت خام هستند و شیرین بدان معناست که این نوع نفت ها دارای گوگرد اندکی هستند. همچنین سبک بدان معناست که این نوع نفت های خام در قیاس با آب دارای وزن مخصوص پایین‌تری هستند و یا چگالی آنان کمتر است. در مورد نوع نفت های خام سنگین عکس این وضعیت صادق است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن