تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

حجم کم نقدینگی و حرکت خنثی که به دلیل تعطیلات پایان سال شکل گرفته، همچنان بر نوسانات بازار حاکم است و با توجه به فرا رسیدن عید کریسمس و تعطیلات سال نو میلادی، در حال حاضر، شاهد کاهش میزان حجم معاملات و فعالیت بازار هستیم و هرچند که این شرایط در بازارهای ارز، طلا و سهام بسیار مشهود است.

اما انتشار اخبار و تحولات اخیر در اروپا و احتمال کمک دولت ایتالیا به بانک بحران زده مونته دی پاسکی دی سی مقداری به یورو امکان شروع حرکت اصلاحی از سقوط اخیر داده است اما همچنان با سطوح مقاومت در منطقه مهم ۱٫۰۵۰۰ تا ۱٫۰۵۲۳ مواجه است. تثبیت کندل روزانه پایین سطوح حمایت ۱٫۰۴۳۴ (خط تنکان ایچیموکو یک ساعته) ، ۱٫۰۴۲۲ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته) و ۱٫۰۴۲۰ (خط کیجون سن) می تواند دوباره چشم انداز یورو را کاهشی کند.

در نمودار جفت ارزهای یورو – ین ژاپن و دلار آمریکا – ین ژاپن در حرکت صعودی قرار دارند و در صورت توانایی صعود قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۲۳٫۶۰ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی)، احتمال افزایش به نرخهای بالاتر یعنی به ترتیب سطوح ۱۲۴٫۱۵ (سقف ابر ایچیموکوی هفتگی) وجود دارد و قیمت با قدرت توانسته خود را بالای خط روند افزایشی رسم شده در نمودار روزانه تثبیت کند که این خط روند مماس با سطح حمایت ۱۲۱٫۷۱ می باشد.

خط تنکان سن نیز به بالای خط کیجون سن رسیده است و این موضوع نشان دهنده چشم انداز صعودی یورو در مقابل ین ژاپن می باشد و خریداران در تلاش برای رساندن قیمت به سوی سطوح ۱۲۳٫۶۱ و ۱۲۴٫۱۵ هستند. در سایر تحولات در حال حاضر، نوسانات بیشتر جفت ارزهای دیگر تاثیر بسیار زیادی را از عملیات مرتبط با تسویه آخر سال و کمبود نقدینگی و پایین آمدن حجم معاملات در روزهای پایانی سال می پذیرد، بدین جهت این روند خنثی و آرام قیمت ها می بایست مورد توجه قرار گیرد.

در واقع با فرا رسیدن روزهای پایانی سال، کمبود نقدینگی می تواند موجب حرکت خنثی و محدود قیمت های بازار گردد که این امر، مقداری حرکت اصلاحی یورو در مقابل دلار آمریکا را بعد از کاهش چشمگیر این چند روز اخیر به همراه داشته است.

در کوتاه مدت و در این روزهای پایانی سال نیز به خاطر نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس- حرکت بازارها در روندی خنثی و محدود قرار خواهد گرفت و با توجه به حرکت شارپی افزایش دلار آمریکا که بعد از بیانیه هفته ی گذشته بانک مرکزی آمریکا شاهد بودیم، در آستانه تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی، بسیاری از معامله گران ترجیح می دهند زیاد وارد معاملات نشوند.

از این رو، نقدینگی کم و قیمت جفت ارزهای اصلی در روندی خنثی قرار می گیرند و با نزدیک تر شدن به پایان ماه، پایان فصل و پایان سال، به نظر می رسد دستورات مبتنی بر تسویه حساب روزانه ارزی نیز بیشترین تاثیر را در ایجاد نوسانات بازار داشته باشد. در نمودار پایین هدفهای بعدی شاخص دلار آمریکا بعد از یک حرکت اصلاحی کوتاه به وضوح مشخص شده اند.

به باور ما کم کم شاهد کاهش حجم معاملات بازار خواهیم بود و این امکان وجود دارد که خریداران دلار آمریکا با بستن پوزیشن های خرید خود مقداری زمینه حرکت اصلاحی را فراهم کنند اما همچنان عوامل فاندامنتالی بسیار پر قدرت ظاهر خواهند شد و واگرایی میان بانکهای مرکزی اروپا ، انگلیس و ژاپن با بانک مرکزی آمریکا مشهود است در چنین شرایطی باید دنباله رو بازار بود و بعد از انجام حرکت اصلاحی کوتاه ، دوباره تقاضا برای بازگرداندن دلار آمریکا به نرخهای بالای ۱۴ ساله گذشته خواهد بود.

هرچند انتظار می رود، در روزهای آتی به دلیل تعطیلات کریسمس حجم معاملات بازار کاهش یابد، اما سرمایه گذاران به بازگرداندن سرمایه ها به داخل کشور، بار دیگر موجب تقویت دلار آمریکا مخصوصا در مقابل ین ژاپن شده و تقاضا برای در اختیار داشتن “پول نقد” همچنان مورد توجه خواهد بود.

امروز هر چند آمار تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در سه ماهه سوم سال %۳٫۵ افزایش یافت و آمار خالص سفارشات کالاهای بادوام آمریکا در ماه نوامبر %۰٫۵ رشد یافت اما آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا ۲۷۵۰۰۰ اعلام شد و بالاتر از حد پیش بینی های بازار بود و انتظار می رود حرکت بیشتر جفت ارزهای اصلی در روندی خنثی و آرام ادامه یابد. در سال جدید، به بررسی وضعیت بازار ادامه خواهیم داد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا