تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز قیمت جهانی اونس طلا همچنان در روندی خنثی به حرکت خود ادامه می دهد و در نتیجه انتظار می رود مابین نرخهای ۱۱۲۱ و ۱۱۳۷ در نوسان باشد و شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند. همانطور که دیروز گفتیم نکته قابل توجهی در خصوص اونس طلا وجود ندارد و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

برای امروز در صورت شروع حرکت صعودی شکست سطح مقاومت ۱۱۳۷ (خط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی) می تواند موجب صدور سیگنال خرید و تقویت به سوی سطح ۱۱۵۲ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) شود و  کاهش به زیر سطح حمایت ۱۱۲۱ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) می تواند در موج C منجر به صدور سیگنال فروش و ریزش قیمت تا نرخ ۱۱۰۱ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) گردد.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی و ۱۵۰ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) تشکیل شده است. از این رو حرکت قیمت اونس طلا در روندی خنثی ادامه دارد تا زمانیکه بعد از شکست یکی از سطوح ۱۱۲۱ یا ۱۱۳۷ حرکت در مسیری مشخص ادامه یابد.

حجم کم نقدینگی و حرکت خنثی که به دلیل تعطیلات پایان سال شکل گرفته، همچنان بر نوسانات بازار حاکم است و با توجه به فرارسیدن عید کریسمس و تعطیلات سال نو میلادی، در حال حاضر، شاهد کاهش میزان حجم معاملات و فعالیت بازار هستیم و این حرکت در قیمت جهانی اونس طلا کاملا مشهود است. در کوتاه مدت و در این روزهای پایانی سال نیز به خاطر نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس- حرکت اونس طلا در روندی خنثی و محدود قرار خواهد گرفت و بسیاری از معامله گران ترجیح می دهند زیاد وارد معاملات نشوند.

در واقع از روز ۱۵ دسامبر قیمت اونس طلا در محدوده مابین ۱۱۲۳ و ۱۱۴۲ در نوسان است که این دامنه برای این مدت دامنه ای محدود محسوب می شود و می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که بازار برای مدتی در فضای بدون ترند (Consolidation) قرار گرفته است.

اگر به تایم فریم روزانه نیز نگاه دقیق تری بیاندازیم این نکته آشکار است که چنین رفتاری به ندرت مشاهده شده و هر بار نیز که چنین امری رخ داده است بعد از آن برای مدت طولانی شاهد رفتار جهت دار بازار بوده ایم. بنابراین به نظر می رسد که قیمت اونس طلا در آستانه تغییر فاز قرار دارد و زمان آن نیز اگرچه هنوز مشخص نیست اما احتمالا بسیار دور هم نخواهد بود. شکست محدوده ۱۱۳۷ از بالا و یا ۱۱۲۱ از پایین ورود به فاز جدید است و معامله گران در انتظار خروج قیمت از روند خنثی هستند

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان رقم ۸۲۴٫۵۴۱ تن اعلام شد و باید توجه داشت موجودی ذخایر طلای این صندوق از ماه نوامبر تا کنون به میزان %۱۲ کاهش یافته است. براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه ی بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران تنها آمار فروش خانه های نوساز آمریکا در ماه نوامبر (پیش بینی بازار ۵۷۵۰۰۰ واحد ، رقم قبلی ۵۶۳۰۰۰ واحد) ، آمار تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان آمریکا در ماه دسامبر (پیش بینی بازار ۹۸٫۰۰ ، رقم قبلی ۹۸٫۰۰) و آمار انتظارات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان در ماه دسامبر (پیش بینی بازار ۸۹٫۰۰ ، رقم قبلی ۸۸٫۹) اعلام می شوند.

اگر اخبار امروز نتواند قیمت اونس طلا را از این محدوده خنثی خارج کند، انتظار داریم، کمبود نقدینگی به خاطر تعطیلات کریسمس نوسانات بازار را در یک محدوده خنثی و باریک تا پایان هفته تحت کنترل خود داشته باشد.  تا زمانیکه قیمت اونس طلا بین سطوح ۱۱۲۱ و ۱۱۳۷ قرار دارد، انتظار می رود حرکت اونس طلا در روندی خنثی و آرام ادامه یابد و در سال جدید به بررسی وضعیت بازار ادامه خواهیم داد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا