تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLG7) پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به سوی سطح حمایت ۵۲٫۰۲ دلار در هر بشکه اصلاح کند و این موضوع را عدم تکمیل موج نزولی قیمت از سطح ۵۳٫۷۹ (بالاترین سطح ۲۱ دسامبر) نشان داده است.

در نمودار پایین این حرکت کاهشی از سطح ۵۳٫۷۹ در موج نزولی c به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۴٫۵۱ (بالاترین سطح ۱۲ دسامبر) شکل گرفته است و این موج براساس طول موج قبلی a توسط یک سری از خطوط و سطوح فیبوناچی تحت کنترل قرار گرفته است.

برای امروز سطح حمایت قیمت نفت آمریکا بر روی ۵۲٫۰۵ یعنی جاییکه خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی قرار دارد دیده می شود و این حرکت اصلاحی که در برخورد به این سطح حمایت اتفاق افتاد به نظر می رسد که در حوالی سطح مقاومت ۵۳٫۱۲ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) به اتمام رسیده است.

همانطور که در چارت پایین مشخص است موج نزولی c از سرگرفته شده است که ممکن است در این موج قیمت نفت آمریکا را تا حدود سطح ۵۰٫۹۷ پایین بکشاند البته هدف واقع بینانه امروز را می توان با شکست سطح ۵۲٫۰۵ در نزدیکی سطح ۵۱٫۵۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) در نظر گرفت. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها شکست سطح مقاومت ۵۳٫۱۲ موجب افزایش قیمت نفت آمریکا به سوی سطح مقاومت بعدی ۵۳٫۷۹ می شود.

با این حال برای امروز در نمودار زیر، ادامه حرکت اصلاحی قیمت نفت آمریکا را پیش بینی می کنیم امری که در صورت تحقق، می تواند دوباره به انجام حرکت اصلاحی نفت آمریکا برای بازگشت به محدوده های ۵۲٫۰۵ کمک کند. لازم به ذکر است در تقویم اقتصادی امروز ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران آمار دکل های حفاری نفت شرکت خدمات بیکر هیوز (رقم قبلی ۵۱۰ دکل) اعلام خواهد شد که یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات نفتی جهان است.

در نمودار بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRG7) پیش بینی می شود قیمت آن دوباره سطح حمایت ۵۴٫۱۳ را لمس کند و این موضوع را عدم تکمیل موج اصلاحی از سطح ۵۷٫۸۹ (بالاترین سطح ۱۲ دسامبر) نشان داده است.

در نمودار پایین این موج اصلاحی در قالب سه موج شکل گرفته است که موج سوم به عبارتی موج c ممکن است قیمت نفت برنت را تا حدود ۵۲٫۹۹ و ۵۱٫۱۸ پایین بکشاند که هر یک از این سطوح در چارت پایین به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی مشخص شده اند.

از نظر تحلیل تکنیکال در نمودار پایین به وضوح مشخص است که این موج در برخورد به سطح حمایت ۵۴٫۱۳ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی C سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۴۱٫۵۱ – پایین ترین سطح ۲ اوت) مقداری به نرخهای بالا اصلاح کرده است که برای امروز این حرکت به احتمال زیاد در حوالی سطح مقاومت ۵۵٫۷۹ متوقف خواهد شد.

باید توجه داشت در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۵۴٫۱۳ منجر به کاهش قیمت نفت برنت به سوی سطح ۵۲٫۹۹ خواهد شد که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی می باشد. برای انجام معاملات موفق باید شکست یکی از سطوح ۵۴٫۱۳ یا ۵۵٫۹۲ دلار در هر بشکه را بدقت مد نظر داشت.

لازم به ذکر است در تقویم اقتصادی امروز ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران آمار دکل های حفاری نفت شرکت خدمات بیکر هیوز (رقم قبلی ۵۱۰ دکل) اعلام خواهد شد که یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات نفتی جهان است. در سال جدید به بررسی وضعیت بازار ادامه خواهیم داد.

تعریف نفت خام سبک آمریکا و نفت برنت دریای شمال :

دو سبد نفتی با اهمیت در جهان که تغییرات قیمت آنها روی قیمت سبدهای دیگر نفتی تاثیر زیادی دارد عبارتند از نفت برنت دریای شمال و نفت خام آمریکا یا نفت وست تگزاس اینترمدیت.

نفت وست تگزاس اینترمدیت (West Texas Intermediate)‏ نوعی نفت است که به عنوان شاخص برای قیمت‌گذاری نفت در بازارهای جهانی استفاده می‌‌شود. دلیل اصلی این نام‌گذاری آن است که این نفت سبک در غرب تگزاس استخراج می‌‌شود.

نفت وست تگزاس اینترمدیت با کیفیت ترین نفت جهان است که برای تصفیه شدن و تبدیل شدن به انواع فرآورده های نفتی مثل بنزین بسیار مناسب است. این نفت بسیار سبک است و محل تولید آن در ایالات متحده امریکا است که به مرکز پالایشگاهی و بخشهای مصرف کننده جهان نزدیکی زیادی دارد.

نفت برنت (Brent) نیز ترکیبی است از نفت خام مختلف از حوزه های نفتی مختلف است که در دریای شمال استخراج می شود و این نفت در زمره ی نفت های سبک محسوب می شود. نفت برنت از نوع نفت خام سبک است و این نفت سنگین‌تر از نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت (WTI) و سبک‌ تر از نفت اوپک (OPEC) است.

وست تگزاس اینترمدیت و برنت جزو نفت خام های سبک و شیرین هستند که به دلیل سهولت نسبی پالایش، مطلوب ترین نوع نفت خام هستند و شیرین بدان معناست که این نوع نفت ها دارای گوگرد اندکی هستند. همچنین سبک بدان معناست که این نوع نفت های خام در قیاس با آب دارای وزن مخصوص پایین‌تری هستند و یا چگالی آنان کمتر است. در مورد نوع نفت های خام سنگین عکس این وضعیت صادق است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۳۰ دقیقه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن