تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا با توجه به شکسته شدن سطح مقاومت ۱۱۵۹ سیگنال خرید صادر کرده است و پیش بینی می شود دیر یا زود به سطح ۱۱۸۱ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی در نمودار پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود قیمت اونس طلا توانسته از سطح مقاومت ۱۱۵۹ که بر روی خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی قرار داشت عبور کند و براحتی خود را بالای خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته (۱۱۴۷) تثبیت کرده است و براساس قواعد تکنیکال زمانیکه یک خط مقاومت فیبوناچی در سطح ۱۱۵۹ شکسته می شود به سمت خط مقاومت بعد از آن یعنی سطح مقاومت ۱۱۸۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) حرکت خواهد کرد.

باید توجه داشت عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی خود دارد و همانطور که در شکل بعدی دیده می شود قیمت اونس طلا بعد از لمس سطح حمایت قوی ۱۱۲۸ در حال اصلاح و افزایش به سوی سطح مقاومت ۱۱۷۲ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و بعد از آن سطح مقاومت ۱۲۱۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می باشد.

از دیدگاه تحلیل فاندامنتال با شروع فعالیت بازارهای مالی در سال میلادی ۲۰۱۷ توجه به نکات و چشم اندازهای فراروی بازارهای مالی در سال جدید می تواند راهنمای مناسبی برای جهت گیری معاملات باشد. در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا توانسته با اتکا به اصلاح اندک قیمت های سهام آمریکا و نفت، حرکتی صعودی را به بالاترین سطح ۳ هفته ی گذشته خود رقم زند و امیدهای تازه ای را برای ادامه این حرکت برای خریداران به ترتیب تا سطوح ۱۱۷۲ و ۱۱۸۱ بوجود آورد.

از سوی دیگر شاخص دلار آمریکا مقداری از سطح ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح خود از دسامبر ۲۰۰۲) به سطح ۱۰۳٫۲۰ اصلاح کرده است و مهمتر از همه آنکه نرخ بازدهی اوراق قرضه ده ساله آمریکا که ارتباط تنگانگی با نوسانات شاخص دلار آمریکا و البته رابطه ی عکس با قیمت جهانی اونس طلا دارد مقداری از ۲٫۶۰ درصد به ۲٫۴۵ درصد برگشت کرده است که همین عوامل به همراه تقاضای طلا در آستانه ی سال جدید چینی ها به تقویت قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۱۵۹ کمک کرده است. سال جدید چینی ها از اواخر ماه ژانویه میلادی شروع خواهد شد.

باید توجه داشت که روز گذشته آمار موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) در ماه دسامبر به بالاترین رقم خود در ۲ ساله گذشته افزایش یافت. این شاخص مرکب از پنج شاخص مهم در بخش سفارشات جدید، تولید، اشتغال ، تحویل کالا و موجودی کالاها و انبارها در آمریکا است. همچنین دیروز آمار هزینه های ساخت و ساز آمریکا در ماه نوامبر به بالاترین سطح ۱۰ ساله گذشته رسید که نشاندهنده برآورد مثبت رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته می باشد.

امروز ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران توجه بازار به صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا (FOMC) برای دریافت اطلاعات بیشتر از سیاستهای پولی معطوف خواهد ماند و بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد بازار واکنش نشان خواهد داد.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بنابراین بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟

از این رو روشن شدن این سوالات می تواند روند اونس طلا را در این هفته تا حدودی مشخص کند و اگر به خاطر داشته باشید جلسه پیشین کمیته ی سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا از نشست ماه دسامبر ضمن افزایش یک پله نرخ بهره به این نکته اشاره داشت که احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره – سه پله در سال جاری – وجود دارد و گزارش امشب صورتجلسه می تواند میزان جدّیت مقامات بانک فدرال رزرو آمریکا در افزایش سریع نرخ بهره را تایید کند.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نسبت به روز گذشته با ۸٫۲۹۹- تن کاهش به ۸۱۳٫۸۷۱ تن تقلیل یافت و باید توجه داشت موجودی ذخایر طلای این صندوق از ماه نوامبر و از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا کنون به میزان %۱۴ کاهش یافته است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا