تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

با آغاز سال جدید میلادی و شروع سال ۲۰۱۷ پیش بینی می شود، نوسانات قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا (DXY) همچنان ادامه یابد و اخبار متعددی که شاهد اعلام آنها خواهیم بود، به جریان افت و خیز بازار کمک کند. برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، در حال حاضر قیمت آن توانسته با اتکا به آمارهای مثبت اقتصادی آمریکا، گمانه زنی ها از افزایش سه پله نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری و سیاست های تورم زا دولت آینده ترامپ، حرکت صعودی را به بالاترین سطح ۱۴ ساله گذشته خود رقم زند و امیدهای تازه ای را برای ادامه این حرکت برای خریداران دلار آمریکا بوجود آورد.

از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در دو نمودار پایین مشخص است پیش بینی می کنیم قیمت آن در سه ماهه اول سال میلادی جاری به سوی سطح مقاومت ۱۰۶٫۶۱ افزایش یابد و اگر این سطح مقاومت هم شکسته شود سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۱۰۹٫۱۴ صادر خواهد کرد. همانطور که در نمودار پایین دیده می شود قیمت آن توانسته از سطح مقاومت ۱۰۱٫۷۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ۱۲۱٫۰۲ – بالاترین سطح ماه جولای ۲۰۰۱- به ۷۰٫۶۹۸ – پایین ترین سطح ماه مارس ۲۰۰۸) عبور کند و براساس این تحلیل احتمال صعود قیمت شاخص دلار آمریکا به سطح مقاومت ۱۰۹٫۱۴ یعنی جاییکه خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی وجود دارد زیاد است.

با این حال رالی فعلی شاخص دلار آمریکا توسط یک سری از سطوح فیبوناچی ریتریسمنت تحت کنترل قرار گرفته است. این بررسی براساس موج نزولی قیمت از سطح ۱۶۴٫۷۲ (بالاترین سطح ماه مارس ۱۹۸۵) به ۷۰٫۶۹۸ در نظر گرفته شده است و یکی از این نقاط ریتریسمنت بر روی سطح ۱۰۶٫۶۱۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) دیده می شود که موقتا ممکن است از افزایش بیشتر قیمت شاخص دلار آمریکا جلوگیری کند.

رالی قیمت در نمودار روزانه نیز نشاندهنده حرکت پنج موجی است و براساس محدوده رنج موج ۴ احتمال افزایش قیمت تا سطح ۱۰۷٫۶۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج اول یعنی موج ۱) وجود دارد. خط روند افزایشی رسم شده نیز به هدف بالاتر یعنی سطح ۱۱۰٫۴۷ اشاره دارد و در این مدت هر گونه حرکت اصلاحی نزولی شاخص دلار آمریکا محدود به اطراف سطح حمایت ۱۰۰٫۱۷ خواهد بود. دامنه وسیع ۱۰۷٫۶۲ تا ۱۱۰٫۴۷ به خوبی سطح ۱۰۹٫۱۴ را احاطه کرده است که این سطح از نمودار ماهیانه بدست آمده است.

از نظر تحلیل فاندامنتال پیروزی دونالد ترامپ منجر به ارزیابی مجدد قیمت دارایی ها در سراسر جهان شده و سرمایه گذاران به سمت خرید سهام شرکت های آمریکایی و دلار آمریکا سرازیر شده اند. در عین حال، دارایی های موجود در بازارهای نوظهور تضعیف شده اند. برنامه ترامپ برای افزایش هزینه ها و از جمله هزینه ها در بخش های زیرساختی می تواند معادلات در بازارها را همچنان تغییر دهد.

به دلیل سیاست های تورم زای ترامپ، بانک فدرال رزرو آمریکا ممکن است برای کنترل تورم زودتر از موعد پیش بینی شده نرخ بهره را افزایش دهد و با جذاب تر کردن دارایی های مبتنی بر دلار آمریکا، موجب خروج سرمایه ها از اقتصادهای نوظهور شود.

به همین دلیل انتظارات بازار از رشد تورم آمریکا، افزایش هزینه های دولت ترامپ در بخش های زیر ساختی، سیاست های تورم زای دولت آینده که منجر به افزایش کسری بودجه خواهد شد، سرمایه گذاران را واداشته تا با نگه داشتن اوراق قرضه دراز مدت آمریکایی، بهره های بالاتری را طلب کنند به نحوی که نرخ سود یا بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا به ۲٫۶۰ درصد افزایش یافته که بالاترین نرخ در دو ساله گذشته است و باید توجه داشت که نوسانات افزایشی بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا ارتباط تنگاتنگی با نوسانات افزایشی شاخص دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته دارد.

از این رو مابه التفاوت نرخ بازدهی اوراق قرضه ده‌ساله آلمان و آمریکا به‌شدت افزایش یافته است، که نشان از تشکیل روند نزولی کوتاه مدت و میان‌مدت در نرخ یورو در مقابل دلار آمریکا دارد. قیمت اوراق قرضه رابطه معکوسی با نرخ بازدهی آن دارد،

وقتی یک بانک مرکزی (در اینجا به عنوان مثال بانک مرکزی اروپا) اقدام به خرید اوراق قرضه می کند، قیمت آن افزایش اما بازدهی کاهش می یابد و از سوی دیگر عدم خرید اوراق قرضه توسط یک بانک مرکزی (در اینجا به عنوان مثال بانک مرکزی آمریکا) موجب کاهش قیمت اوراق و افزایش نرخ بازدهی آن می شود که در نتیجه تفاوت نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان و آمریکا به نفع دلار آمریکا تغییر پیدا می کند که این مساله در شرایط فعلی منجر به کاهش ارزش یورو به سوی کمترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته شده است. این موضوع می تواند روند صعودی دلار آمریکا را براساس نمودار ارسالی بیشتر به جلو هدایت کند و ارزش یورو را یک گام دیگر به سطح برابری نزدیک کند.

لازم به ذکر است امروز ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران توجه بازار به صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا (FOMC) برای دریافت اطلاعات بیشتر از سیاستهای پولی معطوف خواهد ماند و بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد بازار واکنش نشان خواهد داد.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بنابراین بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟

از این رو روشن شدن این سوالات می تواند روند شاخص دلار آمریکا را با هدفهای اشاره شده تا حدودی مشخص کند و اگر به خاطر داشته باشید جلسه پیشین کمیته ی سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا از نشست ماه دسامبر ضمن افزایش یک پله نرخ بهره به این نکته اشاره داشت که احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره – سه پله در سال جاری – وجود دارد و گزارش امشب صورتجلسه می تواند میزان جدّیت مقامات بانک فدرال رزرو آمریکا در افزایش سریع نرخ بهره را تایید کند. روز جمعه این هفته، گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی ایالات متحده (NFP) منتشر می شود که انتظار می رود، بازار کار آمریکا در ماه گذشته در حدود ۱۷۸۰۰۰ فرصت شغلی را ایجاد کرده باشد.

در سایر تحولات در جفت ارز پوند – دلار آمریکا قیمت آن هنوز نتوانسته خود را به بالای ابر قدرتمند ایچیموکوی تایم فریم روزانه برساند و این ابر ایچیموکو فعلا محدوده ۱٫۲۳۰۶ تا ۱٫۲۴۰۵ را پوشش داده است و از منظر تحلیل تکنیکال قرار گرفتن قیمت پوند پایین این ابر فشارهای نزولی را بیشتر کرده است.

همچنین خط تنکان سن و کیجون سن نیز سیگنال فروش پوند صادر کرده اند که نشان از چشم انداز کاهشی پوند دارد و این احتمال می رود که قیمت این جفت ارز دیر یا زود به پایین سطح ۱٫۲۱۳۳ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱٫۱۴۹۱ به ۱٫۲۷۷۵) کاهش یابد و چنانچه قیمت آن موفق به شکست سطح ۱٫۲۱۳۳ شود، زمینه را برای کاهش بیشتر به سوی سطوح ۱٫۲۰۰۰ و ۱٫۱۹۸۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) فراهم می آورد. در حرکت اصلاحی، سطح مقاومت مستحکم این جفت ارز بر روی نرخ ۱٫۲۳۰۶ و در ادامه بر روی ۱٫۲۴۰۵ تشکیل شده است و در مجموع باید توجه داشت که تنها نفوذ قیمت پوند به بالای ابر ایچیموکو می تواند مقداری از فشارهای نزولی بکاهد و کمی از سقوط اخیر خود را جبران کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه شاخص جهانی دلار آمریکا