تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و همانطور که اشاره کردیم با توجه به شکسته شدن سطح مقاومت ۱۱۵۹ سیگنال خرید صادر کرده و پیش بینی می شود به سطح ۱۱۸۱ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی در نمودار پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود قیمت اونس طلا توانسته از سطح مقاومت ۱۱۵۹ که بر روی خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی قرار داشت با قدرت عبور کند و براحتی خود را بالای خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته (۱۱۴۷) تثبیت کند. براساس قواعد تکنیکال زمانیکه یک خط مقاومت فیبوناچی در سطح ۱۱۵۹ شکسته می شود به سمت خط مقاومت بعد از آن یعنی سطح مقاومت ۱۱۸۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) حرکت خواهد کرد.

باید توجه داشت عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی خود دارد و همانطور که در شکل بعدی دیده می شود قیمت اونس طلا بعد از لمس سطح حمایت قوی ۱۱۲۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی) در حال افزایش به سوی سطح مقاومت ۱۱۸۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) می باشد .

اگر موفق به شکست این سد مقاومت شود سیگنال خرید جدید این بار با هدف ۱۲۱۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) صادر خواهد کرد که این تارگت در نمودار روزانه پایین مشخص شده است. برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی نزولی کوتاه و محدود به سطوح حمایت به ترتیب ۱۱۷۰ ، ۱۱۶۸ و ۱۱۵۹ خواهد بود.

قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای یک ماهه گذشته افزایش یافته و شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) بعد از رالی دو ماهه و کسب سود معامله گران، مقداری از بالاترین سطح ۱۴ ساله گذشته با کاهش مواجه شده است. باید توجه داشت تقاضای چین و هند که دو مصرف کننده بزرگ طلای جهان به شمار می روند و مجموعا نیمی از تقاضای جهانی طلا را در اختیار دارند افزایش یافته است. حرکت افزایشی قیمت اونس طلا عمدتا به خاطر تضعیف ارزش دلار آمریکا و برگشت نرخ بازدهی اوراق قرضه ده ساله آمریکا به سطح ۲٫۴۰ درصد و تقاضای فیزیکی چینی ها و هندی ها بوده است.

اگرچه در صورتجلسه شب گذشته، اعضای بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ بهره اشاراتی شد اما به اعتقاد ما لحن صورتجلسه نشان می دهد که مقامات بانک فدرال در انتظار برنامه دونالد ترامپ و اثرات آن بر اقتصاد آمریکا هستند و همانطور که در دیشب در متن صورتجلسه منتشر شد بانک فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره خود را ” به صورت تدریجی” افزایش می دهد و عدم قطعیت در مورد محرکهای مالی ترامپ وجود دارد.

همچنین بانک فدرال در صورتجلسه دیشب صراحتا از افزایش اخیر دلار آمریکا در بازارها به عنوان یکی از ریسکهای کاهشی بر اقتصاد آمریکا ابراز نگرانی کرد که این مساله در کنار تقاضای فیزیکی چینی ها و هندی ها به تقویت قیمت اونس طلا انجامیده است. امروز صندوق جهانی اسپایدر هیچ طلایی از ذخایر خود کم نکرد و احتمال می دهیم از نرخهای فعلی شاهد ادامه روند صعودی به سوی سطح ۱۱۸۱ و حتی بالاتر باشیم و به نظر می رسد هدف ۱۲۱۰ را نشانه گرفته است که دیروز در چشم انداز سه ماهه عرض شد.

آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان رقم روز گذشته ۸۱۳٫۸۷۱ تن اعلام شد. در هر صورت با توجه به احتیاط معامله گران در آستانه کنفرانس خبری دونالد ترامپ در روز ۱۱ ژانویه و همچنین مراسم تحلیف ریس جمهور آمریکا (روز ۲۰ ژانویه) برای امروز در صورتیکه خریداران اونس طلا به ادامه تقویت بیشتر آن اقدام کنند و قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۱۸۱ تثبیت شود (یک کندل دو ساعته در بالای آن بسته شود) در روزهای آینده چرخ حرکت به میل اونس طلا تا نرخ ۱۲۱۸ حرکت خواهد کرد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران تعداد اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) برای ماه دسامبر (پیش بینی بازار ۱۷۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۱۶۰۰۰)  و در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۶۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۶۵۰۰۰) منتشر می شود و این آمارها تا حدودی می توانند وضعیت اشتغال ماهانه (Non-Farm Payrolls) در روز جمعه را مشخص نمایند. در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران آمار موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات آمریکا (ISM) اعلام می شود و انتظار می رود در ماه دسامبر از رقم قبلی ۵۷٫۲ به ۵۶٫۶ تغییر یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا