تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

هرچند که روز گذشته با اعلام صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) شاخص دلار آمریکا سراسیمه به فروش رسید و ارزهای همتای دلار آمریکا، سطوح مقاومت و حمایت کوتاه مدت خود را درنوردیدند، اما هنوز هیچ حرکت اصلاحی مهم صورت نگرفته است.

در طی ۲۴ ساعته گذشته تنها خبر مهم و تاثیرگذار در بازار اعلام صورتجلسه کمیته سیاستگذاری بانک فدرال ایالات متحده آمریکا (FOMC) بود که در آن نگرانی های اعضای دارای حق رای برای تعیین نرخ بهره، نسبت به انتظارات بازار از محرکهای مالی ترامپ، رشد تورم و افزایش اخیر دلار آمریکا منعکس شده بود.

در این میان، آنچه تحلیلگران را متفق القول کرده است، این واقعیت است که بانک مرکزی آمریکا نسبت به رشد تورم حساسیت بیشتری را نشان می دهد و نگرانی برای کاهش رشد اقتصادی آمریکا در درجه دوم اهمیت قرار دارد. سخنرانی ها و موضع گیری های اخیر اعضای بانک فدرال نیز دال بر این موضوع است.

طبق صورتجلسه دیشب بانک فدرال رزرو، نیمی از مقامات، سیاست های مالی دولت ترامپ را در پیش بینی ها اخیر خود لحاظ کرده اند، این در حالی است که هنوز جزئیات سیاست های اقتصادی و مالی ترامپ به طور کامل شفاف و مشخص نیست.

به نظر می رسد تقویت دلار آمریکا به بالاترین سطوح ۱۴ ساله گذشته ارتباط زیادی به این مساله – یعنی احتمال افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا ناشی از سیاست های تورم زای ترامپ- داشته باشد، زیرا در نهایت بانک فدرال رزرو مجبور به تمکین از شاخصهای رشد اقتصادی است. امروز و فردا روزهای پر فراز و نشیبی را در پیش رو خواهیم داشت. ظاهراً همه چشم ها به خبر فردا آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) دوخته شده است.

انتظار می رود با اعلام اخبار اقتصادی آمریکا، بازار واکنشهای متفاوتی را تجربه کند اما این سوال برای معامله گران باقی خواهد ماند که آیا بازار روند صعودی دلار آمریکا را حفظ خواهد کرد؟ امروز گزارش اشتغال بخش خصوصی ADP (مرکز پردازش اطلاعات اتوماتیک) آمریکا اعلام خواهد شد.

فردا گزارش NFP تعداد اشتغال ایجاد شده (به استثنای بخش کشاورزی) بصورت ماهانه و در اولین جمعه هر ماه گزارش مربوط به ماه گذشته بوسیله وزارت کار ایالات متحده آمریکا منتشر می شود و این گزارش وضعیت اشتغال را که یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی است نشان می دهد و هنوز هم حرکت دلار آمریکا در راستای اخبار اقتصادی ایالات متحده وانتظارات بازار از محرکهای مالی تورم زا دولت ترامپ رقم خواهد خورد.

به بیان دیگر، اگرچه هنوز تردیدهای در مورد افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و افزایش سه پله آن در سال جاری وجود دارد اما قدرت کاریزمای دلار آمریکا آنقدر زیاد است که باز هم قادر به جبران حرکات نزولی خود باشد. آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا، تعداد مدعیان بیکاری هفته و آمار موسسه مدیریت عرضه خدمات (ISM) که امروز اعلام خواهند شد.

گزارش اشتغال NFP فردا تعیین کننده خواهد بود و از شب گذشته با انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا ، قیمت شاخص دلار آمریکا توانسته مقداری از بالاترین سطح ۱۴ ساله گذشته خود عقب نشینی کند و تا اینجای کار اصلاح اولیه به پایان رسیده است و در صورت اعلام مثبت گزارش اشتغال آمریکا احتمال جبران سقوط روز گذشته وجود دارد.

در تعیین وضعیت اشتغال یکسری از مولفه های بازار کار مورد مطالعه قرار می گیرند: نرخ بیکاری، درصد تعداد بیکاران جامعه را نشان می دهد، NFP، تعداد شاغلانی را که به صورت نیمه وقت و تمام وقت در بخش خصوصی و یا دولتی مشغول بکار هستند و حقوق دریافت می کنند، را معین می کند، ساعات کار هفتگی، نشان دهنده ساعات کار کارکنان در طول هفته و در بخش غیرکشاوزی است و سرانجام، میانگین دستمزد ساعتی نیز دیگر مولفه اشتغال است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

می توان به جرات گفت گزارش فردا اشتغال در ایالات متحده، یکی از خبرهایی است که قطعاً واکنش بازار را بدنبال دارد، معامله گران اولین جمعه هر ماه در انتظار اعلام گزارشی هستند که مربوط به ماه پیش از آن است: با بررسی آن بسیاری از معامله گران پوزیشن های معاملاتی خود را تغییر می دهند و بسیاری نیز از فرصت بدست آمده برای سرمایه گذاری بهره مند می شوند و حتی بسیاری از کسانی که در بازار سهام آمریکا فعالیت دارند، بخش مناسب برای سرمایه گذاری را شناسایی می کنند.

هر چند مهمترین قسمت این گزارش، تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه است، اما روند حرکت حقوق و دستمزدها، نیز یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد، زیرا رشد این مولفه، قطعاً فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت و به همین دلیل بانک فدرال رزرو آمریکا به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد. به عبارت دیگر، می توان گفت، درصورتیکه میزان حقوق و دستمزدها افزایش داشته باشد، بانک فدرال برای مقابله با تورم، به افزایش نرخ بهره اقدام خواهد کرد.

از این رو فردا بار دیگر، در اولین جمعه ماه جدید، شاهد اعلام گزارش وضعیت اشتغال ایالات متحده خواهیم بود. چنانچه می دانیم، بازار به سنّت همیشگی خود، قبل از اعلام اخبار بسیار مهم، در روندی خنثی به حرکت ادامه می دهد و در انتظار اعلام خبر باقی خواهد ماند. هر قدر انتظار بازار طولانی تر و روند خنثی با نوساناتی کم صورت گیرد، می توان انتظار یک حرکت و واکنش پرقدرت را در لحظه اعلام خبر داشت.

با نگاهی به نمودارهای بازار، می توان پیش بینی کرد که خبر فردا، با واکنش های قابل توجهی همراه خواهد بود. از یک سو، قیمت نرخهای برابری در ارزهای اصلی در محدوده های بسیار مهمی قرار گرفته اند که در صورت افزایش دلار آمریکا، شاهد آغاز یک روند صعودی قطعی برای دلار آمریکا خواهیم بود و از سوی دیگر، اگر آمار اشتغال آمریکا کمتر از حد پیش بینی های بازار (۱۷۸۰۰۰) اعلام شود شاید بتواند به انجام حرکت اصلاحی دلار آمریکا برای بازگشت به محدوده های پایین از نرخهای اوج ۱۴ ساله گذشته خود بیانجامد.

بعد از اعلام آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا، عمده توجه این ماه به وضعیت نرخهای بازدهی اوراق قرضه آمریکا، بازارهای سهام و واکنش آنها به برنامه سیاست های اقتصادی ترامپ و همچنین، سخنرانی ترامپ در روز ۱۱ ژانویه و مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایالات متحده در روز ۲۰ ژانویه است. این رویدادها می تواند موجب افزایش قابل توجه خوش بینی در بازار و بهبود تمایلات آن باشد، هرچند که با نگاهی به چشم انداز آتی وضعیت اقتصادی اروپا، انگلیس و ژاپن، انتظار می رود تشکیل هرگونه روند اصلاحی در جهت حرکت فعلی یورو، پوند و ین ژاپن و تقویت آنها، دوام چندانی نداشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا