تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت جهانی اونس طلا به هدف ۱۱۸۱ که قبلا پیش بینی شده بود رسید و حتی تا سطح ۱۱۸۵ افزایش یافت اما هنوز موفق به تثبیت کندل دو ساعته بالای ۱۱۸۱ نشده است و در حال حاضر برای تجمیع انرژی مقداری عقب نشینی کرده و پشت این سطح مقاومت در نوسان است و امروز منتظر خبر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران مانده است. چنانچه می دانیم، بازار به سنّت همیشگی خود، قبل از اعلام اخبار بسیار مهم، در روندی خنثی بین سطح مقاومت ۱۱۸۱ و حمایت ۱۱۵۹ به حرکت ادامه می دهد و در انتظار اعلام خبر باقی خواهد ماند.

هر قدر انتظار بازار طولانی تر و روند خنثی با نوساناتی کم صورت گیرد، می توان انتظار یک حرکت و واکنش پرقدرت را در لحظه اعلام خبر داشت. با نگاهی به نمودارهای بازار اونس طلا، می توان پیش بینی کرد که خبر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران، با واکنش های قابل توجهی برای قیمت جهانی اونس طلا همراه خواهد بود.

برای امروز در صورت عبور قیمت از سطح ۱۱۸۵ سیگنال روشنی از تایید شکست کامل سطح مقاومت ۱۱۸۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) و شروع حرکت صعودی با هدف رسیدن قیمت به سطوح ۱۲۰۰ (سطح روانی) و ۱۲۱۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) ظاهر خواهد شد که این حرکت جدا از مسائل تکنیکال بستگی به آن دارد که امروز آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا کمتر از حد پیش بینی ها (۱۷۸۰۰۰) اعلام شود.

اما اگر قیمت اونس طلا در واکنش به اخبار امروز موفق به شکست سطح ۱۱۸۵ (بالاترین سطح دیروز) نشود و در پایین سطح مقاومت ۱۱۸۱ قرار گیرد و از سوی دیگر هم اگر آمار امروز اشتغال آمریکا بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شود احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی قیمت به سوی سطوح حمایت ۱۱۷۰ ، ۱۱۶۸ و ۱۱۵۹ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) را بوجود خواهد آورد. بنابراین نکته قابل توجهی در خصوص قیمت جهانی اونس طلا تا قبل از خبر امروز وجود ندارد و باید منتظر ماند تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

امروز، توجه اصلی بازار اونس طلا به انتشار گزارش اشتغال ماهانه (NFP) است و انتظار می رود در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تعداد فرصتهای شغلی بخش غیر کشاورزی آمریکا در ماه دسامبر همانند رقم قبلی ۱۷۸۰۰۰ اعلام شود و نرخ بیکاری آمریکا از رقم قبلی %۴٫۶ به %۴٫۷ افزایش یابد. برای آمار میانگین حقوق و دستمزدهای آمریکا در ماه دسامبر نیز پیش بینی می شود از رقم قبلی %۰٫۱- به %۰٫۳+ افزایش یابد.

قیمت جهانی اونس طلا نیز فعلا در روندی خنثی به حرکت خود ادامه می دهد و در نتیجه انتظار می رود تا قبل از خبر اشتغال آمریکا بین سطح حمایت ۱۱۵۹ و سطح مقاومت ۱۱۸۱ در  نوسان باشد و بعد از آن شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند. لازم به ذکر است که امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) 813.591 تن اعلام شد و معامله گران در انتظار شروع بازار آمریکا و گزارش اشتغال خواهند ماند و این خبر می تواند بر روند معاملات بسیار تاثیرگذار باشد.

در تعیین وضعیت اشتغال یکسری از مولفه های بازار کار مورد مطالعه قرار می گیرند: نرخ بیکاری، درصد تعداد بیکاران جامعه را نشان می دهد، NFP، تعداد شاغلانی را که به صورت نیمه وقت و تمام وقت در بخش خصوصی و یا دولتی مشغول بکار هستند و حقوق دریافت می کنند، را معین می کند، ساعات کار هفتگی، نشان دهنده ساعات کار کارکنان در طول هفته و در بخش غیرکشاوزی است و سرانجام، میانگین دستمزد ساعتی نیز دیگر مولفه اشتغال است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

می توان به جرات گفت گزارش امروز اشتغال در ایالات متحده، یکی از خبرهایی است که قطعاً واکنش بازار را بدنبال دارد، معامله گران اولین جمعه هر ماه در انتظار اعلام گزارشی هستند که مربوط به ماه پیش از آن است: با بررسی آن بسیاری از معامله گران پوزیشن های معاملاتی خود را تغییر می دهند و بسیاری نیز از فرصت بدست آمده برای سرمایه گذاری بهره مند می شوند و حتی بسیاری از کسانی که در بازار اونس طلا فعالیت دارند، بخش مناسب برای سرمایه گذاری را شناسایی می کنند.

هر چند مهمترین قسمت این گزارش، تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه است، اما روند حرکت حقوق و دستمزدها، نیز یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد، زیرا رشد این مولفه، قطعاً فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت و به همین دلیل بانک فدرال رزرو آمریکا (FOMC) به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد. به عبارت دیگر، می توان گفت، درصورتیکه میزان حقوق و دستمزدها بیش از انتظارات بازار افزایش داشته باشد، بانک فدرال برای مقابله با تورم، به افزایش نرخ بهره اقدام خواهد کرد.

از این رو امروز بار دیگر، در اولین جمعه ماه جدید، شاهد اعلام گزارش وضعیت اشتغال ایالات متحده خواهیم بود. چنانچه می دانیم، بازار به سنّت همیشگی خود، قبل از اعلام اخبار بسیار مهم، در روندی خنثی به حرکت ادامه می دهد و در انتظار اعلام خبر باقی خواهد ماند. هر قدر انتظار بازار طولانی تر و روند خنثی با نوساناتی کم صورت گیرد، می توان انتظار یک حرکت و واکنش پرقدرت را در لحظه اعلام خبر داشت. با نگاهی به نمودارهای بازار، می توان پیش بینی کرد که خبر امروز، با واکنش های قابل توجهی همراه خواهد بود.

از یک سو، قیمت اونس طلا در نزدیکی سطح مقاومت بسیار مهمی از نظر تحلیل تکنیکال قرار گرفته است که در صورت افزایش آن به بالای سطح ۱۱۸۵ شاهد آغاز یک روند صعودی قطعی برای اونس طلا خواهیم بود و از سوی دیگر، اگر آمار اشتغال آمریکا بهتر از حد پیش بینی های بازار (۱۷۸۰۰۰) و آمار میانگین حقوق و دستمزدها بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شود شاید بتواند به انجام حرکت اصلاحی برای بازگشت به نزدیکی سطح حمایت ۱۱۵۹ بیانجامد. بنابراین امروز همه چشم ها به خبر ساعت ۱۷:۰۰ آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) دوخته شده است تا جهت قیمت اونس طلا مشخص شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا