تحلیل بازار بعد از اعلام آمار اشتغال آمریکا (NFP)

امروز در شرایطی که بازار انتظار ۱۷۸۰۰۰ افزایش شغل آمریکا در ماه دسامبر را داشت ۱۵۶۰۰۰ واحد شغل خبر نهایی بود و عدد ماه قبل از ۱۷۸۰۰۰ به ۲۰۴۰۰۰ تجدید نظر شد. آمار نرخ بیکاری همانند پیش بینی بازار از %۴٫۶ به %۴٫۷ افزایش یافت و خبر دیگر آنکه آمار میانگین حقوق و دستمزدهای آمریکا در ماه دسامبر %۰٫۴ افزایش یافت و بالاتر از حد پیش بینی بازار %۰٫۳ بود و تقریبا این آمار، افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را در سال جاری دوباره تقویت کرد و در واقع آمار فوق منعکس کننده افزایش اعتماد به نفس در اقتصاد آمریکا است.

روند حرکت حقوق و دستمزدها، یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد، زیرا رشد این مولفه، فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت و به همین دلیل بانک فدرال رزرو آمریکا به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد. به عبارت دیگر، می توان گفت، با توجه به افزایش حقوق و دستمزدها، بانک فدرال برای مقابله با تورم، دوباره به افزایش نرخ بهره در سال جاری اقدام خواهد کرد.

داده های اشتغال مربوط به ماههای اکتبر و نوامبر، نوزده هزار شغل بیشتر از آنچه که قبلا بود، اعلام شدند و در مجموع اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۱۶ تعداد ۲٫۱۶ میلیون فرصت شغلی ایجاد کرد. میانگین درآمدهای ساعتی آمریکا بعد از آنکه در ماه نوامبر %۰٫۱- کاهش یافته بود در ماه دسامبر به میزان ۱۰ سنت یا %۰٫۴ افزایش یافت و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته %۲٫۹ افزایش یافت و بالاتر از حد پیش بینی بازار %۲٫۸ و رقم قبلی %۲٫۵ بود. این بیشترین رشد سالیانه آمار میانگین حقوق و دستمزدهای آمریکا از ماه ژوئن ۲۰۰۹ به این سو می باشد.

این گزارش در راستای آمارهای اخیر مثبت اقتصادی از بخش های مسکن ، تولید و فروش خودرو بوده است و موئد آن است که ترامپ از دولت اوباما میراث خوبی می برد. دونالد ترامپ که از روز ۲۰ ژانویه سکان هدایت دولت جدید آمریکا را بدست خواهد گرفت، در کمپین های انتخاباتی خود وعده داده بود که هزینه های زیر ساخت های اقتصادی آمریکا را افزایش و مالیات ها را کاهش دهد و قوانین جدیدی را اعمال کند که انتظار می رود به افزایش رشد اقتصادی و تورم و در نهایت افزایش کسری بودجه آمریکا بیانجامد و البته این برنامه های وعده داده شده ترامپ بستگی به تصویب کنگره آمریکا دارد.

از آنجایی که بازار کار آمریکا به اشتغال کامل نزدیک شده است باید توجه داشت هنوز رشد ماهیانه اشتغال به اندازه ی کافی خوب است که تازه کاران را به بازار کار جذب کند و طبق اظهارات یلن رئیس بانک فدرال رزرو، اقتصاد آمریکا بر طبق رشد جمعیت باید حداقل ۱۰۰ هزار شغل در ماه ایجاد کند.

از سوی دیگر برنامه ی دونالد ترامپ در خصوص افزایش هزینه های زیر ساخت و کاهش مالیات ها می تواند به رشد سریع اقتصادی آمریکا کمک کند. نرخ مشارکت یا سهم افرادی که استخدام شده اند یا حداقل به دنبال کار هستند همانند پیش بینی بازار %۶۲٫۷ اعلام شد که فاصله چندانی با پایین ترین رقم چند دهه گذشته خود ندارد که بیشتر منعکس کننده تغییرات جمعیتی می باشد.

میانگین ماهیانه رشد اشتغال آمریکا در سال گذشته ۱۸۰۰۰۰ بوده که کمتر از میانگین ماهیانه ۲۲۹۰۰۰ در سال ۲۰۱۵ می باشد، با این حال این رکود در رشد اشتغال آمریکا مطابق با بازار کاری است که در نزدیکی اشتغال کامل قرار دارد. در سایر تحولات آمار اشتغال در بخش کارخانه ای و تولیدی آمریکا بعد از چهار ماه کاهش متوالی در ماه دسامبر ۱۷۰۰۰ افزایش یافت. اما آمار اشتغال آمریکا در بخش ساخت و ساز بعد از سه ماه افزایش پی در پی در ماه دسامبر ۳۰۰۰ کاهش یافت. آمار اشتغال آمریکا در بخش خرده فروشی ۶۳۰۰ نفر افزایش یافت در حالیکه در ماه نوامبر ۱۹۵۰۰ افزایش یافته بود. آمار اشتغال در بخش دولتی آمریکا نیز در ماه دسامبر ۱۲۰۰۰ افزایش یافت.

در مورد پیش بینی جهت شاخص دلار آمریکا که همواره یکی از مشکل ترین امور است تا جایی که بسیاری آن را امری دشوار دانسته اند، باید گفت هرچه بازار کاراتر و دینامیک تر باشد این کار مشکل تر است و قطعا بازار ارز به عنوان کارا ترین بازار دست خود را به این سادگی رو نخواهد کرد. مسئله هنگامی دشوار تر می شود که بازه های زمانی بلندتری را مد نظر قرار دهیم. شاید بتوان با تخمین قابل قبول از روز، هفته و ماه آتی سخن گفت اما هنگامی که صحبت از سال و دهه می شود باید اندکی احتیاط کرد.

بنابراین در این مقاله قصد ما الزاما پیش بینی دقیق وضعیت شاخص دلار آمریکا در بلند مدت نیست چرا که چنین عملی چندان عملی به نظر نمی رسد بلکه همانطور از عنوان این نوشتار بر می آید تنها نگاهی خواهد بود به وقایع تکنیکال و هدفهای بعدی قیمت شاخص دلار آمریکا و به عبارتی به این سوال پاسخ خواهیم داد که در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ ، شاخص دلار آمریکا احتمالا به چه اعداد مهمی دست پیدا خواهند کرد و نقاط حمایت و مقاومت مهم قیمت ها چه نرخهای هستند؟

از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در نمودار های پایین مشخص است پیش بینی می شود قیمت شاخص دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، در سه ماهه اول سال میلادی جاری به سوی سطح مقاومت ۱۰۶٫۶۱ افزایش یابد و اگر این سطح مقاومت هم شکسته شود سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۱۰۹٫۱۴ صادر خواهد کرد.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود قیمت آن توانسته خود را بالای سطح ۱۰۱٫۷۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ۱۲۱٫۰۲ – بالاترین سطح ماه جولای ۲۰۰۱- به ۷۰٫۶۹۸ – پایین ترین سطح ماه مارس ۲۰۰۸) تثبیت کند و براساس این تحلیل تکنیکال در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ احتمال صعود قیمت شاخص دلار آمریکا به سطح مقاومت ۱۰۹٫۱۴ یعنی جاییکه خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی وجود دارد زیاد است.

با این حال رالی فعلی شاخص دلار آمریکا توسط یک سری از سطوح فیبوناچی ریتریسمنت تحت کنترل قرار گرفته است و این بررسی براساس موج نزولی قیمت از سطح ۱۶۴٫۷۲ (بالاترین سطح ماه مارس ۱۹۸۵) به ۷۰٫۶۹۸ در نظر گرفته شده است و یکی از این نقاط ریتریسمنت بر روی سطح ۱۰۶٫۶۱۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) دیده می شود که موقتا ممکن است از افزایش بیشتر قیمت شاخص دلار آمریکا جلوگیری کند.

رالی قیمت شاخص جهانی دلار آمریکا در نمودار روزانه نیز نشاندهنده حرکت پنج موجی است و براساس محدوده رنج موج ۴ احتمال افزایش قیمت تا سطح ۱۰۷٫۶۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج اول یعنی موج ۱) وجود دارد. خط روند افزایشی رسم شده نیز به هدف بالاتر یعنی سطح ۱۱۰٫۴۷ اشاره دارد.

در این مدت هر گونه حرکت اصلاحی نزولی شاخص دلار آمریکا محدود به اطراف سطح حمایت ۱۰۰٫۱۷ خواهد بود. دامنه وسیع ۱۰۷٫۶۲ تا ۱۱۰٫۴۷ به خوبی سطح ۱۰۹٫۱۴ را احاطه کرده است که این سطح از نمودار ماهیانه بدست آمده است. بنابراین در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی شاخص جهانی دلار آمریکا و هدف های بعدی آن مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا