تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به سطح مقاومت ۱۱۸۱ افزایش یابد و در صورت شکست آن زمینه را برای صعود بیشتر به سطح ۱۲۱۸ فراهم آورد. از منظر تحلیل تکنیکال باید توجه داشت در این هفته نفوذ قیمت به بالای ۱۱۸۵ تاییدی در جهت شکسته شدن کامل سطح مقاومت ۱۱۸۱ می باشد.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) به ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) تشکیل شده است و حرکت اصلاحی که در برخورد به این سطح مقاومت اتفاق افتاده کوتاه بوده است که این نشان دهنده ادامه روند افزایشی قیمت اونس طلا است.

در نمودار بعدی بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ نشان می دهد که سطح مقاومت ۱۱۷۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) شکسته شده است و هدف بعدی بر روی مقاومت ۱۲۱۰ (خط فیبوناچی ۵۰  درصدی) قرار دارد.

لازم به ذکر است امروز در حرکت نزولی تنها به شرط شکسته شدن سطوح حمایت ۱۱۷۰ و ۱۱۶۸ منجر به اصلاح به سوی سطح ۱۱۵۹ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) می شود اما یادآوری می شود در کوتاه مدت تمایلات قیمت اونس طلا تا زمانیکه بالای سطوح حمایت ۱۱۷۰ (پایین ترین سطح ۶ ژانویه) و ۱۱۶۸ قرار دارد، همچنان افزایشی است.

قیمت جهانی اونس طلا بعد از آنکه هفته ی گذشته به بالاترین سطح یک ماهه گذشته افزایش یافت هر چند در معاملات روز جمعه پس از اعلام قوی آمار میانگین دستمزدهای آمریکا به سطح ۱۱۷۰ اصلاح کرد اما امروز دوباره در تلاش برای رسیدن به سوی سطح مقاومت ۱۱۸۱ است.

این در حالی است که انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا بعد از سخنان اخیر چارلز اوانس در خصوص سه پله افزایش نرخ بهره در سال جاری همچنان مورد توجه بازار است و تا بدین جای کار جلوی افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۱۸۱ را گرفته است مگر آنکه از بالا سطح مقاومت ۱۱۸۵ شکسته شود که آن وقت سیگنال خرید جدید تا سطوح مقاومت بعدی ۱۲۱۰ و ۱۲۱۸ صادر خواهد کرد که در نمودار بالا بدان اشاره کردیم.

باید توجه داشت که قیمت جهانی اونس طلا در معاملات هفته ی گذشته بیش از %۲ افزایش را نشان داده است که بیشترین رشد هفتگی از اوایل ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ به این سو محسوب می شود و اظهارات روز جمعه برخی از مقامات بانک مرکزی آمریکا در واکنش به آمار اشتغال آمریکا و بهبود وضعیت اقتصادی این کشور فعلا قیمت اونس طلا را مابین سطح حمایت ۱۱۵۹ و سطح مقاومت ۱۱۸۱ قرار داده است.

همچنین باید توجه داشت از نظر فصلی معمولا ماه ژانویه به دلیل آنکه تقاضای خرید فیزیکی چینی ها در آستانه تعطیلات سال نو این کشور بیشتر می شود، تاثیر مثبتی بر روی قیمت اونس طلا دارد و به باور ما اونس طلا فرصت مناسبی را برای جبران سقوط اخیر خود خواهد یافت.

از این رو با فرارسیدن تعطیلات سال نو چینی ها در اواخر ماه ژانویه، کم کم شاهد خرید فیزیکی طلا توسط چینی ها خواهیم بود و این امکان وجود دارد که فروشندگان طلا با بستن پوزیشن های فروش قبلی خود، زمینه ادامه حرکت اصلاحی و افزایشی قیمت اونس طلا را به بالای سطح ۱۱۸۱ بیشتر فراهم کنند.

تلاش قیمت جهانی اونس طلا برای تثبیت بالای سطح حمایت ۱۱۷۰ تاییدی از ادامه روند صعودی آن است و در صورت تثبیت قیمت بالای این سطح احتمال ادامه حرکت صعودی بیش از پیش قوت خواهد گرفت. این هفته بازارها به آمار خرده فروشی آمریکا و سخنرانی اعضای بانک مرکزی آمریکا (FOMC) توجه خواهند کرد تا از مجموع اظهار نظرات آنها احتمال تعداد افزایش نرخ بهره را در سال جاری مشخص کنند.

کنفرانس خبری دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا در روز چهارشنبه نیز می تواند از نظر پیامدهای سیاسی موضع ایشان نسبت به تجارت جهانی و چین را مشخص کند. به یاد داشته باشید که کنفرانس خبری ترامپ در روز چهارشنبه از آن جهت حایز اهمیت است که می تواند چشم اندازی از تصمیمات سیاست های مالی را نمایان سازد.

صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به عنوان بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلا در جهان نیز مدتی است که دیگر دست به فروش نمی زند و موجودی ذخایر طلا خود را ثابت همان رقم ۸۱۳٫۵۹۱ تن نگه داشته است. در نمودار پایین روند احتمالی حرکت آتی قیمت اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا