تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای نفت خام سبک آمریکا (CLG7) پیش بینی می شود که قیمت آن تا زمانیکه پایین سطح مقاومت ۵۴٫۳۳ دلار در هر بشکه قرار دارد، دوباره به سوی سطح حمایت ۵۳٫۳۴ اصلاح کند و فعلا چنین به نظر می رسد حرکت اصلاحی که از سطح ۵۵٫۲۴ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) آغاز گردیده تکمیل نشده است.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این حرکت اصلاحی در قالب سه موج شکل گرفته است که موج دوم یعنی موج b در حوالی سطح مقاومت ۵۴٫۳۳ (خط فیبوناچی ۷ درصدی از موج افزایشی ۴۲٫۲۰ – پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶ به ۵۵٫۲۴) به پایان رسیده است و هم اکنون قیمت در موج c قرار دارد که ممکن است دوباره قیمت را به سوی سطح ۵۳٫۳۴ برساند.

در چارت پایین این روند صعودی قیمت نفت آمریکا از سطح ۴۲٫۲۰ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶) به پنج موج تقسیم شده است و این بدان معناست که ابتدا می بایست یک حرکت اصلاحی شکل بگیرد تا مجدد پتانسیل افزایش قیمت نفت بوجود آید.

در حرکت نزولی شکسته شدن سطح مقاومت ۵۳٫۳۴ منجر به کاهش به سطح ۵۲٫۱۶ می شود و این در حالی است که در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۵۴٫۳۳ موجب افزایش قیمت نفت آمریکا به سوی سطح ۵۵٫۲۴ خواهد شد.

از نظر تحلیل بنیادی نیز افزایش میزان صادرات ایران و افزایش شمار دکل های حفاری نفت در آمریکا برای دهمین هفته متوالی فعلا قیمت نفت آمریکا را پایین سطح مقاومت ۵۴٫۳۳ نگه داشته است.

ایران در سه ماه گذشته، بیش از ۱۳ میلیون بشکه از نفت هایی را که مدت ها در تانکرهای روی دریا انبار کرده بود، فروخته است. این میزان فروش به لطف مستثنی شدن ایران از توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) امکان پذیر شده است.

مقدار نفت ذخیره سازی شده ایران در انبارهای شناور از ۲۹٫۶ میلیون بشکه در آغاز ماه اکتبر ۲۰۱۶ هم اکنون به ۱۶٫۴ میلیون بشکه کاهش یافته است. سطح نفت ذخیره سازی شده ایران در انبارهای شناور خود در ابتدای سال ۲۰۱۶ معادل ۲۹٫۷ میلیون بشکه بوده است.

از سوی دیگر تعداد دکل های فعال شرکت های نفتی آمریکا نیز در هفته گذشته میلادی برای دهمین هفته متوالی افزایش یافت، زیرا قیمت های نفت همچنان در سطحی قرار دارند که فعالیت های حفاری را برای بسیاری از شرکت های نفتی این کشور سود آور می کند.

در نمودار بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH7) پیش بینی می شود که قیمت آن به سوی سطح حمایت ۵۵٫۴۳ نزدیک شود و این حرکت را ناتوانی دوباره قیمت در عبور از سطح مقاومت ۵۷٫۵۰ در نمودار پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطح حمایت و مقاومت هر یک به  ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۷ درصدی از موج افزایشی ۴۵٫۹۲ (پایین ترین سطح ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶) به ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) قرار دارند.

به باور ما موج اصلاحی قیمت نفت برنت از سطح ۵۸٫۳۷ هنوز تکمیل نشده است زیرا بعد از پنج موج از سطح ۴۳٫۵۷ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶) شکل گرفته است و همچنین در نمودار پایین مشخص است که سه موج کوچک این حرکت اصلاحی را تشکیل داده اند.

در چارت پایین موج دوم یعنی موج b به احتمال زیاد در حوالی سطح مقاومت ۵۷٫۵۰ به پایان رسیده باشد و قیمت نفت برنت هم اکنون در موج c قرار دارد که انتظار می رود در این موج به سوی سطح حمایت ۵۵٫۴۳ اصلاح کند.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی قیمت نفت برنت دریای شمال تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۵۷٫۵۰ موجب استمرار موج افزایشی b و صدور سیگنال خرید به سوی سطح ۵۸٫۳۷ دلار در هر بشکه می شود که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن