تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن در هفته جاری از سطح مقاومت ۱۰۲٫۵۱۳ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۰۳٫۱۷۷ افزایش یابد و این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار پایین به وضوح نشان داده اند.

در تعریف فیبوناچی پروجکشن باید گفت که ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. ابزار فیبوناچی پروجکشن در متاتریدر به اشتباه فیبوناچی اکستنشن نامگذاری شده است، در حالیکه به لحاظ تعریف علمی این ابزار کاربرد فیبوناچی پروجکشن را نمایش می دهد.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۹۱٫۹۱۹ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۶) قرار دارند و از منظر تحلیل تکنیکال پنج موج این موج افزایشی C را تشکیل داده اند.

براساس آن چیزی که در نمودار پایین دیده می شود موج نزولی قیمت از سطح ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) در قالب موج چهارم یعنی موج ۴ صورت گرفته است که این موج نسبت به موج یک طرفه ۲ (sideways) که در سطح ۹۵٫۰۴۸ (پایین ترین سطح ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶) به پایان رسید، تند و شارپ بوده است.

در مجموع این احتمال قویا وجود دارد که موج ۴ در بالای سطح حمایت ۱۰۱٫۰۲۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی) به پایان رسیده باشد و قیمت هم اکنون در موج ۵ با افزایش روبرو شود و به سوی نرخهای بالای ۱۰۳٫۹۹۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی) حرکت کند.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی سطح حمایت قیمت شاخص دلار آمریکا در سطح ۱۰۱٫۸۴۹ وجود دارد و تنها به شرط شکسته شدن این سطح حمایت تاییدی در جهت استمرار موج ۴ به سطح حمایت بعدی ۱۰۱٫۰۲۸ خواهد بود. اما تا زمانیکه قیمت آن در این هفته بالای سطح حمایت اصلی ۱۰۱٫۸۴۹ قرار دارد، معامله گران را به خرید شاخص جهانی دلار آمریکا بیشتر با هدف های ۱۰۲٫۵۱۳ و ۱۰۳٫۱۷۷ ترغیب خواهد کرد.

این هفته خبر اقتصادی چندان مهمی از آمریکا را نداریم و به عبارتی تقویم اقتصادی کم حجمی را داریم و بازارها  امروز به سخنرانی دو تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا (FOMC) و در روزهای آینده به سخنرانی پنج تن دیگر اعضای بانک مرکزی آمریکا مخصوصا سخنرانی بامداد روز جمعه یلن توجه خواهند کرد تا از مجموع اظهار نظرات آنها احتمال تعداد افزایش نرخ بهره را در سال جاری مشخص کنند.

در روز جمعه نیز  آمار خرده فروشی آمریکا اعلام خواهد شد و کنفرانس خبری دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا در روز چهارشنبه نیز می تواند از نظر پیامدهای سیاسی موضع ایشان نسبت به تجارت جهانی و چین را مشخص کند.  به یاد داشته باشید که کنفرانس خبری ترامپ در روز چهارشنبه از آن جهت حایز اهمیت است که می تواند چشم اندازی از تصمیمات سیاست های مالی را نمایان سازد.

در نوسانات قیمت یورو – دلار آمریکا امروز با فشار مجدد در واکنش به آمار قوی حقوق و دستمزدهای آمریکا که روز جمعه اعلام شد، قیمت از سطح ۱٫۰۶۲۰ به پایین سطح ۱٫۰۵۲۰ بازگشته است و علیرغم انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در اروپا، روند حرکت این زوج کماکان در شیب نزولی پایدار است و هم اکنون، سطح مقاومت اولیه یورو در مقابل دلار آمریکا بر روی نرخ ۱٫۰۵۶۰ و ۱٫۰۵۶۵ قرار دارد و مقاومت های بعدی بر روی نرخهای ۱٫۰۵۸۵ و ۱٫۰۶۰۰ و پس از آن سطوح ۱٫۰۶۰۵ و ۱٫۰۶۲۰ تشکیل شده اند.

در واقع به دلیل عدم توفیق یورو برای عبور از سطوح مقاومت ۱٫۰۶۱۵ و ۱٫۰۶۲۵ راه برای کاهش تا نرخهای پایین ۱٫۰۵۱۰ و ۱٫۰۵۰۰ هموار شده است و در کوتاه مدت، احتمال کاهش قیمت تا نرخ ۱٫۰۴۸۲ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) و در ادامه سطح ۱٫۰۴۵۰ وجود دارد.

واگرایی بین سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا و آمریکا و مشکلات سیاسی منطقه اتحادیه اروپا و انتخابات آتی در هلند، فرانسه، آلمان و ایتالیا تمایلات بازار برای خرید یورو را همچنان منفی نگه داشته است و در صورت تقویت یورو و شروع روند صعودی، تنها در صورت شکست سطوح مقاومت ۱٫۰۶۱۵ و ۱٫۰۶۲۵ احتمال بازگشت تا نرخ ۱٫۰۶۵۰ و در ادامه ۱٫۰۶۶۹ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) وجود دارد.

در جفت ارز پوند – دلار آمریکا نیز امروز بیشترین کاهش روزانه خود را در سه ماهه گذشته تجربه کرد و به نظر می رسد با توجه به اظهارات اخیر نخست وزیر انگلیس در مورد عدم دسترسی بازار این کشور به بازارهای اتحادیه اروپا این روند نزولی پوند ادامه داشته باشد و کاهش قیمت پوند به سوی نرخهای پایین ۱٫۲۰۸۰ (کمترین سطح ۲۵ اکتبر) دور از ذهن نمی نماید.

دیروز تراز مه نخست وزیر انگلیس که با شبکه اسکای نیوز مصاحبه می کرد اعلام نمود بریتانیا نمی تواند به عضویت اتحادیه اروپا ادامه دهد و کاهش مهاجرت را در اولویت قرار می دهد که این سخنان موجب ناامید بازارها گردیده  است.

با اظهارات تراز مه درباره لزوم خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا، ارزش پوند در مقابل دلار آمریکا به کمترین سطوح ۱۰ هفته گذشته کاهش یافت و این سخنان دوباره نگرانی‌ها در رابطه با خروج سخت انگلستان از اتحادیه اروپا را تشدید کرده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا