تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سرانجام سطح مقاومت ۱۱۸۱ با قدرت شکسته شد و همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم هدف های بعدی به ترتیب سطوح ۱۲۱۰ و ۱۲۱۸ را نشانه گرفته است. براساس آن چیزی که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح مقاومت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج کاهشی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) به ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) تشکیل شده اند.

در واقع بعد از آنکه قیمت اونس طلا مدتی در پایین سطح ۱۱۸۱ در نوسان بود از دیروز این سطح با قدرت شکسته شد و برای امروز افزایش قیمت به بالای سطح ۱۱۸۷ تاییدی در جهت شکست کامل سطوح ۱۱۸۱ و ۱۱۸۵ خواهد بود که می تواند سیگنال خرید جدیدی را صادر کند و به ترتیب هدف های ۱۲۱۰ و ۱۲۱۸ را نمایان سازد.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت دیگر از موج افزایشی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ هدف اولیه بر روی سطح ۱۲۱۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) را نشان می دهد که این حرکت را تثبیت قیمت بالای سطح ۱۱۷۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) در نمودار بعدی تایید کرده است. در نمودارهای زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن مشخص شده است.

در واقع از منظر تحلیل فاندامنتال قیمت جهانی اونس طلا بدنبال کاهش ارزش دلار آمریکا در بازارها و نگرانی های جدید از خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا سرانجام بعد از یکی دو بار رفت و برگشت از نزدیکی سطح مقاومت ۱۱۸۱ توانست با شکست این سطح حرکتی صعودی خود را آغاز کند و به بالاترین سطح ۵ هفته گذشته افزایش یابد و از هم اکنون از منظر تحلیل تکنیکال تمرکز اصلی، صعود تا نرخ ۱۲۱۰ و پس از آن ۱۲۱۸ است که در نمودار بدان اشاره کردیم.

قیمت جهانی اونس طلا متاثر از اظهارات جدید نخست وزیر انگلیس مبنی بر خروج سخت کشورش از اتحادیه اروپا قرار گرفته است. ترزا می، نخست وزیر انگلیس روز یکشنبه در نخستین مصاحبه خود در سال جاری میلادی با شبکه اسکای نیوز از تمایل خود برای کنترل کامل مهاجرت سخن گفت و بر حفظ و تقویت روابط تجاری با اتحادیه اروپا تأکید کرد. ترزا می نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرده است که قصد دارد ماده ۵۰ پیمان لیسبون را تا پیش از پایان مارس ۲۰۱۷ فعال سازد که این مساله آغازگر روند مذاکرات درباره خروج انگلیس از این اتحادیه خواهد بود.

در واکنش به این تحولات اوضاع پوند همچنان جالب نیست و هر چند ممکن است مقداری بازگشت های تکنیکی را شاهد باشیم اما در کل روند پوند همچنان نزولی است. در این شرایط سرمایه گذاران مایلند تا پول خود را به جایی امن منتقل کنند که یکی از این هدفها اونس طلا خواهد بود و اصطلاحا پناه امن (Safe Haven) بازار خواهد شد. همانطور که در چشم انداز تحلیلی سه ماهه اونس طلا گفتیم این احتمال قوی وجود دارد که این حرکت اصلاحی و افزایشی تا نزدیکی سطوح مقاومت ۱۲۱۰ و ۱۲۱۸ ادامه یابد و پس از آن بار دیگر شاهد ادامه روند نزول اونس طلا خواهیم بود.

در مجموع قیمت اونس طلا به بالای سطح مقاومت ۱۱۸۱ رسیده است و با توجه به خرید فیزیکی چینی ها در آستانه تعطیلات سال نو این کشور، به نظر می رسد رهسپار همان هدف ۱۲۱۰ و ۱۲۱۸ است که قبلا عرض شد ولی یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن اینکه صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلا در جهان است امروز ۸٫۵۹ تن دیگر از ذخایر طلای خود کم کرد و هم اکنون کل موجودی ذخایر طلا خود را به ۸۰۵ تن کاهش داده است.

بنابراین در کوتاه مدت فعلا راه برای اصلاح و افزایش قیمت اونس طلا تا نزدیکی سطوح ۱۲۱۰ و ۱۲۱۸ وجود دارد اما بعد از آن انتظار می رود به خاطر انتظارات بازار برای افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و فروش ذخایر طلا اسپایدر، دوباره روند کاهشی خود را از سر بگیرد. فعلا قیمت اونس طلا هر چه به محدوده حمایتی ۱۱۷۰ و ۱۱۶۰ نزدیک می شود خریداران بیشتر شده و هرچه به محدوده ۱۲۱۰ و ۱۲۱۸ نزدیکتر شود انتظار می رود بر میزان فروشندگان افزوده شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا