تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

رفتار دلار آمریکا در برابر اکثر ارزها در وضعیتی خنثی قرار دارد و بازار فاقد جهت خاصی است و هر چند به دلیل ناتوانی شاخص سهام  داوجونز آمریکا در گذر از سطح روانی ۲۰۰۰۰ واحد مقداری در مقابل ین ژاپن به سوی سطح حمایت ۱۱۵ کاهش یافته است و در مقابل یورو نیز همچنان با سطح مقاومت ۱٫۰۶۵۰ مواجه است اما این مسئله بیشتر به دلیل فضای برزخ گونه ای است که بازار را احاطه کرده است.

در نوشتار های گذشته به این مسئله اشاره کردیم که از نظر تکنیکی عطش شدیدی برای خرید دلار آمریکا به سوی سطوح ۱۰۲٫۵۱۳ و ۱۰۳٫۱۷۷ وجود دارد اما بازار هنوز بهانه بنیادی خاصی نیافته است. در چنین وضعیتی بازیگران بزرگ بازار برای روشن تر شدن اوضاع ظاهرا بهترین پوزیشن را صبوری می دانند.

بیشتر از همه، سخنرانی فردا دونالد ترامپ با محوریت چشم انداز اقتصادی ایالات متحده و سیاست های تجاری می تواند نشانه هایی از سیاست های مالی ایشان و همچنین برنامه های بانک فدرال رزرو آمریکا در مورد نرخ بهره را بهتر مشخص تر کند و انتظار می رود مواضع ایشان در مورد سیاست های تجاری و مخصوصا روابط جدید آمریکا با چین، فعالیتهای بازارهای مالی مخصوصا بازار ارز را تحت تاثیر سخنرانی خود قرار دهد.

در واقع بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر سال گذشته این خوش بینی به چشم می خورد که با تحلیف ترامپ در روز ۲۰ ژانویه و شروع رسمی دولت جدید، اقتصاد ایالات متحده با بسته های محرک اقتصادی جدیدی در مسیر احیا و بهبود بیشتری قرار گیرد.

این بدان معنا خواهد بود که با رشد سریع اقتصادی و افزایش تورم، به تبع بانک فدرال رزرو آمریکا نیاز به افزایش نرخ بهره خواهد داشت و از این رو تا زمانیکه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا بالای سطح حمایت اصلی ۱۰۱٫۰۲۸ تثبیت شده است، امکان پایداری روند افزایشی دلار آمریکا به سوی سطوح مقاومت ۱۰۲٫۵۱۳ و ۱۰۳٫۱۷۷ بیشتر خواهد شد.

دادلی، اوانس ، هارکر، لکهارت، بولارد و کاپلن شش تن از مقامات بانک مرکزی آمریکا و مهمتر از همه یلن رئیس بانک فدرال رزرو به ترتیب چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه درباره وضعیت فعلی اقتصاد آمریکا اظهار نظر خواهند کرد. از مجموع سخنان اخیر آنها این اینگونه استنباط می شود که آنها بیشتر به خاطر انتظارات بازار از سیاست های تورم زا ترامپ طرح گسترده ای برای افزایش نرخ بهره دارند و سیاست های مالی ترامپ را موجب لجام  گسیختگی تورم می دانند.

این درحالی است که از رفتار دلار آمریکا اینگونه می توان دریافت که حداقل سه مورد افزایش نرخ بهره در سال جاری در بازار لحاظ شده است. بنابراین اگر اینگونه سخنان توسط دیگر مقامات فدرال رزرو و علی الخصوص یلن تکرار شود باید انتظار تقویت مجدد دلار آمریکا را داشت و در واقع این همان بهانه فاندامنتالی می تواند باشد که بازار به دنبال اوست.

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا نیز قیمت آن در روندی خنثی مابین خطوط میانگین متحرک ۵۵ روزه (۱٫۰۶۶۹) و خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته ( ۱٫۰۴۸۹) قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص این زوج وجود ندارد بنابراین باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو خط شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

رفتار پوند نیز همچنان متاثر از سخنان روز یکشنبه ترزا می (نخست وزیر انگلیس) در مورد خروج سخت این کشور از اتحادیه اروپا و اولویت دادن موضوع توقف مهاجرت نسبت به دسترسی به بازارهای اروپا قرار دارد که این موضوع از روز گذشته فشارهای نزولی پوند را بیشتر کرده است.

در صورت تثبیت قیمت در پایین سطوح حمایت ۱٫۲۱۰۰ و ۱٫۲۰۸۰ (پایین ترین سطح ۲۵ اکتبر) و از آنجایکه پس از آن سطح حمایت خاصی در مقابل پوند نخواهد بود، امکان کاهش بیشتر به سوی سطوح ۱٫۲۰۰۰ و ۱٫۱۸۳۸ نیز وجود خواهد داشت. سطوح مقاومت پوند نیز در کوتاه مدت به ترتیب بر روی نرخهای ۱٫۲۲۰۰ و ۱٫۲۲۵۰ تشکیل شده اند.

قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت بازارها عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت دیروز و امروز بازار نیز برای فردا احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند در لابه لای سخنرانی ترامپ را زیاد می کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا