تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن اگر به همین صورت در بالای سطوح حمایت ۱۱۸۱ و ۱۱۷۱ تثبیت شود، دیر یا زود به سوی سطوح ۱۲۰۰ و ۱۲۱۰ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند که این حرکت افزایشی را شکسته شدن سطوح مقاومت ۱۱۸۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) و ۱۱۷۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) در نمودار پایین نشان داده اند و در واقع دلیلی برای تغییر تحلیل اخیر که بدان اشاره کردیم وجود ندارد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۱۷۱ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از موج صعودی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) تشکیل شده بود که با قدرت شکسته شد و براساس قواعد فیبوناچی هدف بعدی یعنی سطح ۱۲۱۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) را نشانه گرفته است.

به باور ما منطقه ۱۲۱۰ تا ۱۲۱۸ مقاومت مهمی در برابر افزایش قیمت اونس طلا خواهد بود و از منظر تحلیل تکنیکال این حرکت اصلاحی و افزایشی که از سطح ۱۱۲۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) صورت گرفته است صرفا یک حرکت برگشتی و پول بک قیمت به سمت خط گردن از الگوی سر و شانه می باشد و در نزدیکی سطوح مقاومت ۱۲۱۰ و ۱۲۱۸ اقدام معامله گران را برای بستن پوزیشن و کسب سود (Profit Taking) فراهم خواهد نمود که در نتیجه با توجه به چشم انداز سه ماهه اونس طلا که قبلا بدان اشاره کردیم نوسانات بازار را موجب خواهد شد.

عدم اطمینان فعالان بازار از وضعیت اقتصاد جهانی و اوضاع سیاسی موجب افزایش قیمت اونس طلا به بالاترین سطوح ۶ هفته ی گذشته شده است و امروز عمده توجهات بازار به اولین سخنرانی مهم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا معطوف است. در نگاهی که روز گذشته به بازار داشتیم نوشتیم که نگرانی بازارها از اقتصاد جهانی در نیمه اول سال میلادی جاری و تقاضای خرید فیزیکی چینی ها در آستانه سال نو به افزایش قیمت اونس طلا کمک کرده اند و تنها عوامل تکنیکی و رسیدن به مناطق اشباع و مقاومت های مهم می تواند جلوی امواج را بگیرد.

با این حال بیشتر از همه، سخنرانی امشب دونالد ترامپ در ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران با محوریت چشم انداز اقتصادی ایالات متحده و سیاست های تجاری می تواند نشانه هایی از سیاست های مالی ایشان و همچنین برنامه های بانک فدرال رزرو آمریکا در مورد نرخ بهره را بهتر مشخص تر کند و انتظار می رود مواضع ایشان در مورد سیاست های تجاری و مخصوصا روابط جدید آمریکا با چین، برای معاملات امروز فعالیتهای بازارهای مالی مخصوصا قیمت جهانی اونس طلا را تحت تاثیر خود قرار دهد.

از سوی دیگر توجهات بازار به نگرانی ها جدید در خصوص خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا ، انتخابات فرانسه در ماه آوریل و تاثیر سیاست های تجاری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بعد از مراسم تحلیف ایشان در روز ۲۰ ژانویه و همچنین سیاستهای ترامپ در مورد روابط تجاری جدید آمریکا با چین معطوف گشته است و بازار به دقت به آن توجه خواهد داشت.

این عوامل همه دست به دست هم خواهند داد تا معامله گران با احتیاط بیشتری نسبت به سخنرانی امروز ترامپ وارد بازار شوند و این احتیاط معامله گران خود را در افزایش اخیر اونس طلا به بالاترین سطح ۶ هفته گذشته نشان داده است و هم اکنون فاصله چندانی با سطح روانی ۱۲۰۰ ندارد.

ارزش دلار آمریکا نیز از بالاترین سطح خود در ۱۴ ساله گذشته مقداری فاصله گرفته است و نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا از بالاترین سطح ۲ ساله گذشته خود که در اواسط ماه دسامبر رسید مقداری پایین آمده است و این عوامل نیز در حال حاضر به تقویت قیمت اونس طلا به بالاترین نرخهای ۶ هفته گذشته کمک کرده است. بنابراین سخنرانی امروز دونالد ترامپ و مواضع و سیاست های ایشان بسیار تعیین کننده خواهد بود و بهتر است منتظر واکنش بازار به سخنرانی امشب باشیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا