تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

همانطور که قبلا در چشم انداز یک الی سه ماهه اونس طلا بدان اشاره کردیم با آغاز سال جدید میلادی و شروع سال ۲۰۱۷ پیش بینی می شود، نوسانات قیمت جهانی اونس طلا همچنان ادامه یابد و اخبار متعددی که شاهد اعلام آنها خواهیم بود، به جریان افت و خیز بازار کمک کند.

از نظر تحلیل تکنیکال برای قیمت جهانی اونس طلا براساس آن چیزی که در نمودار پایین دیده می شود پیش بینی می شود قیمت آن مقدار دیگری از حرکات نزولی اخیر خود را جبران کند و به سوی نزدیکی سطوح مقاومت ۱۲۱۰ یا ۱۲۱۸ اصلاح کند و بعد از آن در طی یک الی سه ماهه آینده دوباره به سوی سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) کاهش یابد.

این حرکت را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت، بررسی امواج الیوت و الگوی سر و شانه در نمودار پایین نشان داده است و از نظر تحلیل تکنیکال موج نزولی قیمت اونس طلا از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) توسط یک سری از سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از موج افزایشی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) تحت کنترل قرار گرفته است.

همانطور که در نمودار روزانه پایین دیده می شود سطح حمایت ۱۱۲۳ که بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی تشکیل شده است به عنوان حمایت جدی عمل کرده که هر بار با نزدیک شدن قیمت به این سطح مانع از ریزش و اصلاح قیمت شده است.

در نمودار روزانه زیر این روند توسط سه موج شکل گرفته است که موج سوم یعنی موج c دقیقا به اندازه خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی از موج اول یعنی موج a حرکت داشته است و چنین ارتباطی به معنای تکمیل شدن موج نزولی c در نزدیکی سطوح حمایت ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ می باشد.

با این حال هنوز نشانه ی قوی از واژگونی روند نزولی به خاطر الگوی سر و شانه که بین ۲ مه تا ۱۱ نوامبر بوجود آمده است دیده نمی شود و باید توجه داشت در سه ماهه سوم سال جاری این الگو در صورتیکه سطوح حمایت ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ به هر دلیلی شکسته شوند هدف ۱۰۶۰ را نشانه خواهد گرفت.

در هر صورت این احتمال وجود دارد موج نزولی که از سطح ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای) شکل گرفته در قالب پنج موج حرکت کند و در واقع این موج اصلاحی و افزایشی کنونی که هم اکنون در نمودار روزانه شاهد آن هستیم به احتمال زیاد در موج چهارم یعنی موج d صورت گرفته است که در این موج می تواند به اندازه موج دوم یعنی موج b قوی باشد و اگر به خاطر داشته باشید این موج b از سطح ۱۲۴۱ (پایین ترین سطح ۷ اکتبر) شروع شد و در سطح ۱۳۳۷ (بالاترین سطح ۹ نوامبر) به پایان رسید.

از این رو براساس فرضیه فوق، قیمت اونس طلا می تواند در موج d ابتدا حداقل تا نزدیکی سطوح مقاومت ۱۲۱۰ و ۱۲۱۸ اصلاح داشته باشد که این سطح در واقع محل برخورد قیمت به سقف کانال نزولی نیز می باشد و بعد از برخورد قیمت به سقف کانال نزولی باید توجه داشت که با تکمیل موج شدن d این بار در موج e در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت و در طی یک الی سه ماه آینده با شکست سطوح حمایت ۱۱۲۳ و ۱۱۲۱ می تواند به سوی سطوح ۱۰۸۶ و ۱۰۴۵ کاهش یابد.

همچنین باید توجه داشت که بعد از تکمیل شدن موج نزولی e در اطراف سطح حمایت ۱۰۸۶ یا حمایت اصلی ۱۰۴۵ احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی افزایشی ممکن است که این حرکت را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از موج افزایشی بلند مدت از سطح ۲۵۱٫۷۰ (پایین ترین سطح اوت ۱۹۹۹) به ۱۹۲۰ (بالاترین سطح سپتامبر ۲۰۱۱) در نمودار پایین نشان داده است. این تحلیل و بررسی به حمایت قیمت اونس طلا در سطح ۱۰۸۶ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) اشاره می کند که پیشتر باعث اصلاح بزرگ و افزایش قیمت به سطح ۱۳۷۴ شده بود.

بنابراین از آنجایی که رفتار قیمت اونس طلا از سطح ۱۰۴۵ در سه موج بزرگ A , B , C شکل گرفته است، می توان در مجموع چنین نتیجه گرفت که بعد از این حرکت اصلاحی و افزایشی به نزدیکی سطوح مقاومت ۱۲۱۰ (یعنی همان سقف کانال نزولی در نمودار روزانه) یا ۱۲۱۸ و بعد ریزش قیمت در موج e ، در نمودار ماهیانه موج بزرگ نزولی B به احتمال زیاد در حوالی منطقه حمایت ۱۰۸۶ الی ۱۰۴۵ خاتمه خواهد یافت و بعد از آن در موج بزرگ افزایشی C به سوی نرخهای ۱۲۸۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و ۱۳۷۴ حرکت خواهد کرد.

در دو نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ و هدف های بعدی آن با حرکات پیکانی شکل را به وضوح مشخص کرده است. در حرکت صعودی تنها شکست و تثبیت کندل روزانه قیمت بالای سطح مقاومت ۱۲۱۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱۳۷۴ به ۱۱۲۲) و ۱۲۳۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۳۳۷ به ۱۱۲۲) می بایست موقتا در سناریوی بالا تجدید نظر کرد.

از منظر تحلیل فاندامنتال قیمت جهانی اونس طلا با رسیدن به بالای سطح روانی ۱۲۰۰ بالاترین سطح خود را در ۷ هفته ی اخیر ثبت کرد و این مسئله شاید مهمترین خبر بازار است که از جهات بسیاری قابل تامل است. خوانندگانی که این بخش تحلیلی روزانه را دنبال می کنند قطعا با ترجیع بند همیشگی ما آشنا هستند. پیشتر احتمال افزایش قیمت اونس طلا به بالای سطح ۱۲۰۰ را مطرح کرده ایم و سرانجام این امر امروز رخ داد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا در اولین کنفرانس خبری دیشب خود برخلاف برخی انتظارات هیچ اشاره ی به سیاست های مالی، اصلاحات مالیاتی و برنامه های اقتصادی خود نکرد و همین مسئله از شب گذشته باعث ناامیدی بازارها، کاهش ارزش دلار آمریکا و به تبع افزایش قیمت جهانی اونس طلا شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال قیمت جهانی اونس طلا هم اکنون به مقاومتهای مهمی در سطوح ۱۲۱۰ و ۱۲۱۸ که در چشم انداز اونس طلا در بالا اشاره کردیم نزدیک شده است. اگرچه ما در این سلسله مقالات قصد تحلیل تکنیکی بازار را نداریم اما بواسطه پیوند گریز ناپذیر عوامل بنیادین با خطوط مهم در تایم فریم های بالا که در بخش تحلیل تکنیکال بدان اشاره کردیم مناسب می دانیم تا به بعضی نکات تکنیکی اشاره داشته باشیم.

در تایم فریم روزانه هم اکنون علاوه بر اینکه در منطقه حساس بسر می بریم در نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۱۰ می باشیم که این سطح مماس با سقف کانال نزولی رسم شده در نمودار بالا می باشد و گذر از آن معنی و مفهوم بسیار دارد اما همانطور که می دانیم اصولا عبور از موانع بلند نیاز به انرژی بالایی دارد و واقعیت اینست که اونس طلا در نمودار بالا به مقاومت های مهمی نزدیک شده است و همانطور که در چشم انداز بالا اشاره کردیم ممکن است ملاحظات تکنیکی برای مدتی بر بازار چیره شود.

در سایر تحولات صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) چند روزی است که کار خاصی انجام نداده است و موجودی ذخایر طلای خود را در همان ۸۰۴٫۹۹۶ تن حفظ کرده است. در تقویم اقتصادی امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۵۵۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۳۵۰۰۰) و سخنرانی چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا (اوانس، هارکر، لکهارت، بولارد، کاپلن) مورد توجه بازار خواهند بود. خانم یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا نیز بامداد روز جمعه سخنرانی خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم ماهیانه روزانه قیمت جهانی اونس طلا