تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

با آغاز سال جدید میلادی و شروع سال ۲۰۱۷ پیش بینی می شود، نوسانات بازار نفت همچنان ادامه یابد و اخبار متعددی که شاهد اعلام آنها خواهیم بود، به جریان افت و خیز بازار کمک کند. بیشترین توجه، همچنان بر تصمیم اخیر کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در کاهش سطح تولیدات و ادامه ی افزایش قیمت نفت آمریکا در سه ماهه اول سال جاری متمرکز خواهد بود.

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLG7) پیش بینی می کنیم قیمت در معاملات امروز با توجه به واکنش بازار به کاهش عرضه عربستان سعودی به آسیا و تثبیت بالای سطح ۵۲٫۱۶ دلار در هر بشکه از سطح مقاومت ۵۲٫۷۷ عبور کند و تا سطح ۵۳٫۳۴ افزایش یابد و قیمت آن در سه ماهه اول سال میلادی ۲۰۱۷ از سطح مقاومت ۵۵٫۰۲ نیز عبور کند و سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۵۸٫۷۶ صادر کند که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو، سطوح فیبوناچی پروجکشن و الگوی گوه در نمودار پایین نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال در نمودار پایین به وضوح مشخص است که قیمت نفت آمریکا در موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه) تشکیل شده است و تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن براساس طول موج پیشین A به هدف افزایشی ۵۵٫۰۲ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) اشاره دارد.

هر چند پیش از این قیمت نفت آمریکا پس از نزدیک شدن به سطح مقاومت ۵۵٫۰۲ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) مقداری به سوی خط روند الگوی کوه که بین ۸ ژوئن و ۱۲ دسامبر شکل گرفته است برگشت کرد اما همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این پول بک قیمت (pullback) به طور کامل معکوس شده است که نشاندهنده از سرگیری روند افزایشی قیمت نفت آمریکا و ورود خریداران نفت به بازار می باشد.

به باور ما الگوی گوه فوق یک الگوی افزایشی برای قیمت نفت است که در سه ماهه اول سال جاری به هدفی در حدود ۵۸٫۷۶ اشاره دارد و همچنین باید توجه داشت که قیمت نفت در موج افزایشی قوی C حتی می تواند به سطح بالاتری از نرخ ۵۸٫۷۶ یعنی تا سطح ۶۴٫۸۱ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) دست یابد. از دیدگاه بررسی امواج الیوت، چرخه فعلی مخالف با روند نزولی پیشین که از سطح ۱۱۲٫۲۴ (بالاترین سطح ۲۸ اوت ۲۰۱۳) شروع شده بود و از پنج موج شکل گرفته است در نظر گرفته می شود.

در نمودار پایین به وضوح مشخص است که موج چهارم یعنی موج ۴ در سطح ۶۲٫۵۸ (بالاترین سطح ۶ مه) به پیک و سقف قیمت رسیده و بررسی امواج الیوت موئد آن است که این سقف قیمت دوباره در سه ماهه اول سال جاری برای قیمت نفت آمریکا دیده خواهد شد. از نظر تحلیل تکنیکال قبل از کاهش قیمت نفت آمریکا از سطح ۵۱٫۹۳ (بالاترین سطح ۱۰ اکتبر)، الگوی رفتار قیمت نفت آمریکا از روز ۲۴ اوت ۲۰۱۵ تا ۱۴ دسامبر ۲۰۱۶ بیشتر شبیه به یک الگوی سر و شانه وارونه به نظر می رسد که به کف قیمت اشاره می کند.

در مجموع هر الگوی که این پترن باشد سیگنال روش و واضح آن است که قیمت نفت آمریکا در میان مدت و بلند مدت کف قوی ۲۶٫۰۵ را دیده است و همچنین در کوتاه مدت سطح حمایت مستحکم در اطراف منطقه ۵۰٫۰۰ تشکیل شده است که تنها در صورت شکست آن می تواند منجر به کاهش قیمت تا سطح ۴۸٫۹۸ شود که این سناریو بعید به نظر می رسد.

در واقع همان طور که در بالا بدان اشاره کردیم عزم قاطع مقامات اوپک در کاهش سطح تولیدات نفت خود در ابتدای سال جاری از ادامه صعود قیمت نفت آمریکا به سوی سطح ۵۸٫۷۶ خبر می دهد. بنابراین در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت افزایشی آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدفهای بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در نمودار های بعدی برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH7) پیش بینی می کنیم در معاملات امروز با توجه به واکنش بازار به کاهش عرضه عربستان سعودی به آسیا و تثبیت بالای سطح ۵۵٫۴۳ به ترتیب به سوی سطوح ۵۶٫۵۵ و ۵۷٫۵۰ افزایش یابد و قیمت آن در سه ماهه اول سال جاری بتواند با قدرت از سطح مقاومت ۵۷٫۳۶ عبور کند و سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۶۱٫۱۰ صادر کند که این اهداف را در نمودار روزانه پایین به وضوح مشاهده می فرمایید.

در نمودار مربوطه این سطح مقاومت ۵۷٫۳۶ بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه) قرار دارد و در بیشترین قدرت افزایشی خود می تواند حتی تا سطح ۶۷٫۱۵ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) دست یابد.

این چرخه فعلی قیمت نفت برنت بعد از تکمیل شدن حرکت پنج موجی قیمت از سطح ۱۱۷٫۳۴ (بالاترین سطح ۲۸ اوت) بوجود آمده است و موج چهارم یعنی موج ۴ در سطح ۶۹٫۶۳ (بالاترین سطح ۶ مه ۲۰۱۵) به پیک و سقف خود رسید و بررسی امواج الیوت موئد آن است که این سطح دوباره در سه ماهه سوم سال جاری دیده می شود. رفتار قیمت نفت برنت از سطح ۵۲٫۸۰ (بالاترین سطح ۸ ژوئن) بیشتر شبیه به یک الگوی گوه می باشد که به عنوان الگوی افزایشی ادامه دهنده تایید شده است و قویا به هدف افزایشی ۶۱٫۱۰ اشاره دارد.

به باور ما این الگو به همراه روند افزایشی قیمت از سطح ۲۷٫۱۰ یک الگوی پرچم را شکل داده است که تارگت قوی تر یعنی ۶۹٫۶۳ را نشانه گرفته است و چنین به نظر می رسد که همه تجزیه و تحلیل ها در نمودار روزانه به ادامه ی سیر صعودی قیمت نفت برنت اشاره دارند. در نمودار ماهیانه پایین رالی صعودی کنونی توسط یک سری از سطوح فیبوناچی پروجکشن و یک سری از سطوح فیبوناچی ریترسمنت تحت کنترل قرار گرفته است.

تحلیل و بررسی ریتریسمنت از موج کاهشی ۱۲۸٫۴۰ (بالاترین سطح مارس ۲۰۱۲) به ۲۷٫۱۰ نشان می دهد که قیمت نفت برنت توانسته به بالای سطح مقاومت ۵۱٫۰۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) برسد و از این رو احتمال دستیابی به سطح مقاومت بعدی یعنی سطح ۶۵٫۸۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) وجود دارد.

تحلیل و بررسی فیبوناچی پروجکشن از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۱۴۷٫۵۰ (بالاترین سطح سال ۲۰۰۸) به ۹٫۵۵ در نمودار ماهیانه رسم شده است و به هدف افزایشی ۶۲٫۲۵ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) اشاره می کند.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط کاهش قیمت نفت برنت به پایین سطح حمایت ۵۳٫۱۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر) که در نمودار روزانه مشخص است می تواند منجر به کاهش قیمت به سطح ۵۱٫۳۰ شود در غیر این صورت همان طور که در بالا بدان اشاره کردیم عزم قاطع مقامات اوپک در کاهش سطح تولیدات نفت خود در ابتدای سال جاری از ادامه صعود قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی هدف اولیه ۶۱٫۱۰ دلار در هر بشکه خبر می دهد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت افزایشی آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن