تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

روز گذشته سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا محور اصلی گمانه زنی های بازار بود و از آنجایی که در سخنرانی خود هیچ اشاره ای به سیاست های مالی، اصلاحات مالیاتی و برنامه های اقتصادی خود نکرد، همین مسئله از شب گذشته باعث ناامیدی بازارها و به تبع کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی به پایین ترین سطوح یک ماهه گذشته گردیده است.

تضعیف دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به کمترین نرخهای ۵ هفته ی گذشته امری کاملا طبیعی بوده و کاملا منطبق با واقعیات فاندامنتالی بازار بوده است و شاخص دلار آمریکا تا بدین لحظه ضعیف ترین عملکرد هفتگی خود را از روز ۸ نوامبر ۲۰۱۶ تجربه کرده است و ارزش ارزهای متکی به کالا نظیر دلار استرالیا، دلار نیوزلند به لطف تقویت دلار کانادا با افزایش روبرو شده اند که آن هم بیشتر به خاطر تقویت بازار کالا مخصوصا قیمت جهانی نفت در واکنش به کاهش عرضه نفت عربستان سعودی به آسیا بوده است.

ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا نیز تا بالاترین نرخهای ماه دسامبر سال گذشته خود افزایش یافته است و پیش بینی می شود یورو برای سومین هفته متوالی افزایش یابد. باید توجه داشت سفته بازان بازار تا قبل از سخنرانی دونالد ترامپ و بیشتر به امید آنکه ترامپ در مورد هزینه های مالی، کاهش مالیات صحبت خواهد کرد و باعث بازگرداندن سرمایه ها خارج از کشور به آمریکا خواهد شد دلار آمریکا را به بالاترین نرخهای ۱۴ ساله گذشته رساندند اما سخنان دیشب ترامپ برای بازارها ناامید کننده بود و در واقع عدم اشاره وی به سیاست های مالی، اصلاحات مالیاتی و برنامه های اقتصادی از شب گذشته موجب کاهش دلار آمریکا در بازارها شده است.

کنفرانس خبری دیشب دونالد ترامپ بیشتر حول محور هک شدن تبلیغات انتخاباتی آمریکا توسط روسیه و ادعاهای بی اساس او که قبلا با روسیه داشت بود و در واکنش به این سخنرانی نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا به کمترین نرخهای خود از ماه نوامبر به این سو کاهش یافت و به تبع پشت سر آن هم شاخص جهانی دلار آمریکا به نرخهای پایین اصلاح و نزول کرد.

تاثیر افزایش یورو یا کاهش دلار را می توان بر اقتصاد جهانی مشاهده کرد که بارزترین آن در قیمت طلا و نفت نمود پیدا می کند و این دو کالا که نقش بسیار پر رنگی بر معادلات اقتصادی جهان دارند همواره متاثر از ارزش دلار بوده اند و معمولا نیز جهتی عکس با اسکناس سبز دارند. در پی تضعیف شدید دلار، قیمت جهانی اونس طلا تا نرخهای بالای ۱۲۰۰ تقویت شده است و قیمت نفت نیز دوباره رو به افزایش گذشته است.

بنابراین به نظر می رسد لااقل تا پیش از مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید آمریکا در روز ۲۰ ژانویه، ارزش شاخص جهانی دلار آمریکا نتواند از مرز ۱۰۳٫۸۲ بگذرد و برای این مهم به شواهد و مدارک قوی تری از آمارهای قوی اقتصاد ایالات متحده و مخصوصا بیشتر شدن انتظارات بازار از سیاست های اقتصادی ترامپ نیاز داریم. امروز چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا و بامداد فردا یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد داشت و سخنرانی او به دقت از طرف بازیگران بازار مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

در سایر تحولات امروز صورتجلسه آخرین نشست بانک مرکزی اروپا (ECB) که امروز منتشر شد، محتوی کلی آن نسبتا قوی و حاکی از عدم تمایل برخی از اعضای بانک مرکزی اروپا برای توسعه سیاستهای انبساطی کمّی (QE) و محرّک اقتصادی و برنامه خرید اوراق قرضه تا ماه سپتامبر با حجم خرید ۸۰ میلیارد یورو بود.

براساس صورتجلسه منتشره برخی از اعضای بانک مرکزی اروپا از هیچ یک از دو گزینه پیشنهادی یعنی تمدید مدت زمان اوراق قرضه تا ماه دسامبر با حجم خرید ۶۰ میلیارد یورو یا تمدید آن تا ماه سپتامبر با حجم خرید ۸۰ میلیارد یورو حمایت نکرده اند و حتی برخی از آنها از کاهش میزان خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا استقبال کردند. انتظار می رود، انتشار این خبر مقداری به تقویت یورو در بازارها بیانجامد.

تورم در منطقه اتحادیه اروپا کمی افزایش یافته اما هنوز با هدف مطلوب بانک مرکزی اروپا (%۲) خیلی فاصله دارد با این حال این مسئله به همراه آمارهای مثبت اقتصادی اروپا می تواند دلیل اصلی تقویت یورو در کوتاه مدت باشد. اما در عین حال همچنان چشم انداز نرخ بهره اروپا به سمت پایین گرایش دارد و تقویت یورو را بیشتر می توان به حساب مسائل تکنیکی و کاهش ارزش دلار آمریکا گذاشت.

مگر آنکه آمار مثبت اقتصادی از اروپا به لطف کاهش ارزش یورو بیشتر نمایان شوند که آن وقت ممکن است بانک مرکزی اروپا اقدام به کاهش برنامه های حمایتی و کم کردن حجم خرید اوراق قرضه خود نماید که این مسئله می تواند به افزایش منحنی نرخ بهره اروپا و یورو کمک کند.

از نظر تحلیل تکنیکال در جفت ارز یورو – دلار آمریکا برای توقف حرکت نزولی و شروع مجدد روند صعودی، می بایست قیمت آن در بالای سطح مقاومت ۱٫۰۶۵۲ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) با قدرت تثبیت شود و کندل روزانه یا هفته بالای آن بسته شود تا شروع حرکت افزایشی به سوی سطوح ۱٫۰۶۹۵ و ۱٫۰۷۰۰ امکان پذیر شود. در حرکت نزولی نیز تنها بازگشت قیمت آن به پایین سطح حمایت ۱٫۰۵۵۰ می تواند روند حرکت کاهشی یورو را تشکیل دهد.

به غیر از سخنرانی چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا، سخنرانی یلن رئیس بانک فدرال و فردا نیز آمار خرده فروشی آمریکا باید توجه داشت که سرنوشت بازار ارز را وضعیت تغییرات نرخ بازدهی اوراق قرضه و منحنی آنها روشن می کند. در واقع بواسطه پیوند گریز ناپذیر تغییرات بازار ارز با تغییرات نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و اختلاف آنها با سایر کشورها مناسب می دانیم تا به بعضی نکات در این مورد نیز اشاره داشته باشیم.

از آنجایی که سود اوراق قرضه آمریکا بر اساس درصدی از قیمت اسمی آن پرداخت می گردد و اصل آن نیز بر اساس مبلغ ثابت در سررسید پرداخت می گردد بنابراین چنانچه در آمریکا تورم وجود داشته باشد از لحاظ ارزش زمانی پول سود دریافتی و اصل آن به میزان تورم کمتر خواهد بود.

وجود تورم و یا انتظارات تورمی بر قیمت اوراق قرضه اثر کاهشی و بر ارزش دلار آمریکا اثر افزایشی خواهد داشت به عبارتی انتظارات تورمی منجر به کاهش قیمت اوراق قرضه (به عبارتی افزایش بازدهی اوراق قرضه و تقویت دلار آمریکا) و همچنین چنانچه انتظار برود که در آینده تورم کاهشی خواهد شد باعث افزایش قیمت اوراق قرضه (به عبارتی کاهش بازدهی اوراق قرضه و تضغیف ارزش دلار آمریکا) می گردد.

نکته دیگری که باید به آن نیز توجه کرد اثر تورم بر سیاست های بانک مرکزی است به عنوان مثال چنانچه در اقتصاد تورم نامتعارف (بیشتر از هدف بانک مرکزی) وجود داشته باشد آنگاه بانک مرکزی برای مقابله با آن اقدام به افزایش نرخ بهره می کند همانطور که قبلا هم توضیح دادیم بالا رفتن نرخ بازدهی یا بهره اوراق قرضه باعث کاهش قیمت اوراق قرضه و تقویت دلار آمریکا می گردد و بالعکس. بنابراین وجود تورم به واسطه تاثیر گذاری آن بر نرخ بهره بر قیمت اوراق قرضه اثر گذار می باشد.

تعبیر بازار اوراق قرضه معمولاً به علت حجم بالا، نقدینگی، نبود ریسک اعتبار و نیز حساسیت به نرخ بهره به بازار اوراق قرضه دولتی ارجاع داده می‌شود. به خاطر رابطه معکوس بین ارزش اوراق قرضه و نرخ‌های بهره، بازار اوراق قرضه اغلب به عنوان نشانگر تغییرات نرخ‌های بهره و شکل منحنی بازدهی (Yield Curve) به کار برده می‌شوند. منحنی بازدهی معیاری از «هزینه سرمایه پذیری» است.

بنابراین بین قیمت اوراق قرضه و نرخ بازده این اوراق رابطه معکوسی برقرار است. نرخ بازده مورد توقع خریداران اوراق قرضه با تغییرات نرخ بهره در بازار تغییر می کند، ولی نرخ بهره ی این اوراق در طول عمر آنان همواره ثابت است. معمولا میزان بهره این اوراق به صورت درصدی از ارزش اسمی آنها بیان می شود.

بنابراین اگر نرخ بهره ی اوراق قرضه ۱۰۰۰ دلاری ۱۴ درصد باشد، بهره ی سالانه آن ۱۴۰ دلار خواهد شد. نرخ ۱۴ درصد را نرخ بهره اسمی قرضه می نامند. اگر در بازار قیمت این اوراق قرضه کاهش یابد و به ۹۰۰ دلار برسد، نرخ بازده تا سررسید آن افزایش می یابد.

اگر قیمت آن در بازار افزایش پیدا کند نرخ بازده آن کاهش می یابد. تغییر در نرخ بهره ی بازار باعث تغییر قیمت و نرخ بازده آن خواهد شد. اگر نرخ بهره در بازار بالا برود, باید قیمت اوراق قرضه موجود در بازار کاهش یابد تا نرخ بازده آنها با بازده اوراق قرضه ای که به تازگی با نرخ بهره ی بالاتر منتشر می شوند، برابر گردد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا