تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با منطقه مقاومت مستحکم ۱۲۰۴ تا ۱۲۱۰ مواجه شود و همانطور که دیروز اشاره شد با توجه به عدم توانایی قیمت در عبور از سطح مقاومت ۱۲۱۰ احتمال کاهش قیمت را بوجود آورده است و برای امروز ممکن است قیمت آن به ترتیب به سطوح ۱۱۸۶ و ۱۱۸۲ و پس از آن سطوح ۱۱۷۷ و ۱۱۷۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸  درصدی) کاهش یابد.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این منطقه مقاومت ۱۲۰۴ و ۱۲۱۰ هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۱۳۳۷ (بالاترین سطح ۹ نوامبر ۲۰۱۶) به ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) و خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) به ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) قرار دارند.

قبلا نیز بدان اشاره کردیم موج افزایشی اخیر قیمت که از سطح ۱۱۲۲ شروع شده صرفا یک حرکت برگشتی و پول بک به سمت خط گردن از الگوی نزولی سر و شانه (Head and Shoulders) است که این الگو در میان مدت (طی ۱ الی ۲ ماه) هدف کاهشی ۱۰۸۰ را نشانه  گرفته است و در صورت شکست خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته که امروز بر روی نرخ ۱۱۹۱ واقع شده احتمال کاهش تا محدوده ۱۱۷۱ فراهم خواهد آمد.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها شکست سطح مقاومت ۱۲۱۰ موجب افزایش به سوی سطوح ۱۲۱۸ و ۱۲۲۹ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می شود اما همانطور که در نمودار مشاهده می شود منطقه ۱۲۰۴ تا ۱۲۱۰ به عنوان مقاومت مستحکم برای قیمت جهانی اونس طلا مطرح شده است.

حرکت کاهشی قیمت جهانی اونس طلا از نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۱۰ بیشتر در نتیجه کسب سود معامله گران از پوزیشن های خرید قبلی بوده است و به عبارت دیگر هنگامیکه قیمت جهانی اونس طلا بسیار بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده بودند برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید خود می زنند و به این پدیده در بازار کسب سود  (Profit Taking) می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است.

همچنین ارزش دلار آمریکا مقداری از حرکت نزولی دیروز خود را جبران کرده است و از سطح ۱۰۰٫۷۰ به بالای ۱۰۱٫۳۰ افزایش یافته که همین نیز یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت جهانی اونس طلا از بالاترین نرخهای ۷ هفته ی گذشته می باشد. یلن رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا صحبت خاصی در مورد وضعیت اقتصادی و سیاست های پولی آمریکا نکرد و به همین خاطر اظهارات بامداد امروز وی تاثیری بر اونس طلا نداشت.

در هر صورت می توان گفت حداقل تا زمانیکه قیمت اونس طلا پایین سطح مقاومت ۱۲۱۰ تثبیت شده است، دیگر چندان حرکت رو به بالای برای اونس طلا پیش بینی نمی شود و حتی قیمت جهانی اونس طلا ممکن است با نزدیک شدن به مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب آمریکا (در روز ۲۰ ژانویه) و جلسات بعدی بانک مرکزی آمریکا در ماههای فوریه و مارس،  دوباره تحت فشارهای نزولی قرار گیرد.

بنابراین از نظر تحلیل تکنیکال نیز تثبیت قیمت بالای سطح مقاومت ۱۲۱۰ کمی مشکل به نظر می رسد و فعلا قیمت در حال مقاومت شدن بوده و همانطور که دیروز گفته شد نتوانست بالای ۱۲۱۰ برود. صندوق جهانی سرمایه گذاری اسپایدر (SPDR) نیز مدتی است که هیچ طلایی از میزان ذخایر خود نه کاسته و نه اضافه کرده است و همچنان ۸۰۴٫۹۹۶ تن باقی مانده است.

امروز در تقویم اقتصادی آمار خرده فروشی، قیمت تولیدکنندگان و تمایلات مصرف کنندگان میشیگان در آمریکا احتمالا تاثیر زیادی بر روی قیمت اونس طلا خواهد گذاشت و اگر آمارهای امروز از آمریکا بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شوند، باعث شکست خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته (۱۱۹۱) و شل شدن دوباره قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح ۱۱۷۱ می شود که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا