تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLG7) پیش بینی می شود قیمت آن موقتا با سطح مقاومت ۵۳٫۳۴ دلار در هر بشکه مواجه شود و مدتی در پایین این سطح مقاومت در نوسان باشد یا اینکه مقداری به سوی سطح حمایت ۵۲٫۱۶ برگردد.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی از چرخه پنج موجی از سطح ۴۲٫۲۰ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶) به ۵۵٫۲۴ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) تشکیل شده است که این سطح همچنین محل برخورد قیمت به خط روند نزولی رسم شده از سطح ۵۵٫۲۴ می باشد که فعلا نزدیکی سطح ۵۳٫۳۴ را تبدیل به مقاومت قیمت نفت آمریکا کرده است.

برغم افزایش شارپی قیمت نفت آمریکا از سطح ۵۰٫۷۱ (پایین ترین سطح ۱۰ ژانویه) اما در کوتاه مدت هنوز حرکت اصلاحی و نزولی که از سطح ۵۵٫۲۴ شروع شده تکمیل نشده است و برای امروز تنها به شرط شکست سطح مقاومت ۵۳٫۵۵ (بالاترین سطح دیروز) تاییدی در جهت شکست سطح مقاومت ۵۳٫۳۴ با حد تارگت ۵۴٫۳۳ (خط فیبوناچی ۷ درصدی) می باشد که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید.

در واقع از منظر تحلیل بنیادی می توان گفت قیمت نفت در طول این هفته عمدتا به خطر شک و تردید های فعالان بازار در مورد میزان کاهش سطح تولیدات نفت اوپک با کاهش مواجه بوده است و نگرانی های جدید در خصوص سلامت اقتصادی چین پس از آنکه امروز اعلام شد میزان صادرات چین شدید ترین کاهش از سال ۲۰۰۹ به این سو را تجربه کرده بیشتر شده است.

به نظر می رسد حتی اگر اوپک طبق توافق قبلی اقدام به کاهش سطح تولیدات خود کنند، افزایش تولیدات شیل آمریکا و افزایش عرضه از سمت برخی از اعضای اوپک مثل نیجریه و لیبی هر گونه کاهش در سطح تولیدات نفت را جبران کند. لازم به ذکر است امروز شمار دکل های حفاری نفت شرکت بیکر هیوز آمریکا ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران اعلام می شود. (شمار دکل های حفاری قبلی ۵۲۹).

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH7) پیش بینی می کنیم با توجه به عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۵۶٫۵۵  قیمت آن مقداری به سوی سطوح ۵۵٫۴۳ و ۵۵٫۰۰ اصلاح کند که این هدف را در نمودار پایین مشاهده می کنید.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۵۶٫۵۵ بر روی خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی ۴۵٫۹۲ (پایین ترین سطح ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶) به ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) تشکیل شده است که هنوز موفق به شکست آن نشده است، از این رو برای تجمیع انرژی نیاز است که قیمت آن کمی عقب نشینی و برای نفس گیری استراحت کند.

از نظر تحلیل تکنیکال نیز هنوز حرکت اصلاحی که از سطح ۵۸٫۳۷ آغاز گردیده به طور کامل تکمیل نشده است و احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی به سوی سطوح ۵۵٫۴۳ و ۵۵٫۰۰ وجود دارد. در نمودار به وضوح مشخص است که خط روند نزولی رسم شده از سطح ۵۸٫۳۷ نیز به عنوان مقاومت قیمت در نزدیکی سطح ۵۶٫۵۵ عمل کرده است.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط شکست سطح ۵۶٫۵۵ تاییدی در جهت افزایش قیمت به سطح ۵۷٫۵۰ دلار در هر بشکه می باشد که این سطح در نمودار روزانه نفت برنت دریای شمال بر روی خط فیبوناچی ۷ درصدی مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن