تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز دلار آمریکا تقریبا تمام آنچه را که بعد از سخنرانی ترامپ از دست داده بود عمدتا به خاطر افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا مجددا احیا کرد و در حال حاضر ارزش دلار آمریکا مقداری از حرکت نزولی دیروز خود را جبران کرده است و از سطح ۱۰۰٫۷۰ به بالای ۱۰۱٫۶۰ افزایش یافته است.

باید به یاد داشته باشیم که همچنان بسیاری از نظریه پردازان با استناد به شاخصهای بلند مدت کلان اقتصادی آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری و احتمال ارائه جزئیات بیشتر از سیاست های مالی ترامپ در روز ۲۰ ژانویه، بر احتمال تقویت دلار آمریکا پافشاری می کنند.

امروز نیز هر چند آمار خرده فروشی آمریکا مقداری کمتر از حد پیش بینی ها اعلام شد اما بعد از اعلام آمار مثبت قیمت تولیدکنندگان آمریکا (PPI)، نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا از %۲٫۳۲ به بالای سطح %۲٫۳۸ افزایش یافت که باعث تقاضای دلار آمریکا در بازارها مخصوصا در مقابل ین ژاپن گردیده است.

در مجموع، رویدادهای امروز می تواند به تقویت نرخ بازدهی اوراق قرضه و دلار آمریکا بیانجامد و از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که امروز گزارش میزان درآمد دو بانک بزرگ بانک آو آمریکا و جی پی مورگان در سه ماهه چهارم سال گذشته مثبت اعلام شدند که همین مساله به تقویت شاخص های سهام آمریکا کمک کرده و روند ریسک پذیری نیز بهبود یافته است که در نتیجه، این امر به تقویت دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن خواهد انجامید.

در نرخ برابری یورو – ین ژاپن نیز قیمت آن بعد از لمس سطح حمایت ۱۲۱٫۲۴ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۱۱۲٫۰۸ به ۱۲۴٫۰۷) موجب تقویت قیمت شده است و در حال حاضر در تلاش برای عبور از سطوح مقاومت ۱۲۲٫۴۵ (خط تنکان سن و خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۲۱٫۱۹ به ۱۲۳٫۷۱) و ۱۲۲٫۵۶ (خط کیجون سن) می باشد که اگر موفق به شکست و تثبیت قیمت بالای آن شود سیگنال افزایش به سوی سطوح مقاومت بعدی ۱۲۳٫۷۱ و ۱۲۴٫۰۷ صادر خواهد کرد.

در سایر تحولات از نظر تحلیل تکنیکال خطوط میانگین متحرک (SMA) همیشه برای فعالان بازار از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و نسبت به آن واکنش نشان می دهند. یکی از این خطوط مهم خط میانگین متحرک ۵۵ روزه در برابری یورو نسبت به دلار می باشد که این سطح برای امروز محل برخورد قیمت به سطح ۱٫۰۶۴۶ می باشد.

عدم توانایی یورو برای تثبیت در بالای خط میانگین متحرک ۵۵ روزه احتمال شروع مجدد روند نزولی را فراهم خواهد کرد و برای شروع حرکت نزولی، همچنان باید منتظر ماند و امروز با توجه به حمایت جزئی یورو در نزدیکی سطح ۱٫۰۶۰۰ در صورت توانایی یورو برای عبور از سطح ۱٫۰۵۶۰ فرصتهایی مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش با تارگت های خطوط میانگین متحرک ۲۱ و ۱۰ روزه گذشته بوجود خواهد آمد.

ارزش پوند نیز بعد از آنکه اعلام شد هفته آینده روز سه شنبه ترزا می نخست وزیر انگلیس برنامه های خود را در خصوص خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تشریح خواهد کرد، از شب گذشته با کاهش مواجه شد و در مقابل یورو به کمترین نرخهای ۹ هفته ی گذشته نزول کرد و در مقابل دلار آمریکا نیز دوباره از ۱٫۲۳ به سوی نرخهای پایین ۱٫۲۲ کاهش یافته است.

در صورتیکه روز سه شنبه خانم ترزا می حرف های روز یکشنبه خود را در مورد اولویت دادن به موضوع مهاجرت نسبت به دسترسی انگلیس به بازارهای اتحادیه اروپا تکرار کند که در واقع از آن به عنوان “خروج سخت” یاد می شود، باید انتظار موج دیگری از تضعیف پوند در مقابل دلار آمریکا را داشت که احتمالا در کوتاه مدت سطح ۱٫۲۰۳۳ (پایین ترین سطح ۱۱ ژانویه ۲۰۱۷) و پس از آن سطح ۱٫۱۸۳۸ را نشانه خواهد گرفت. در حرکت اصلاحی سطوح مقاومت اولیه پوند بر روی نرخ ۱٫۲۲۳۰ و پس از آن سطوح ۱٫۲۲۷۷ و ۱٫۲۳۱۶ قرار دارند.

لازم به ذکر است هفته آینده روز دوشنبه در ایالات متحده نیز به مناسبت “روز بزرگداشت مارتین لوتر کینگ” معامله گران در تعطیلات خواهند بود و آن روز اکثر بازارها در روندی آرام و کم تحرّک قرار خواهند گرفت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت شاخص جهانی دلار آمریکا