تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود در حرکت صعودی افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۲۱۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۰۴۵ به ۱۳۷۴ ) و تثبیت دو ساعته بالای ۱۲۱۲ می تواند زمینه صعود قیمت تا سطح ۱۲۲۹ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۳۳۷ به ۱۱۲۲) را هموار کند. سطح حمایت اولیه بر روی ۱۲۰۳ و ۱۲۰۰ تشکیل شده است و در حال حاضر ملاحظات بنیادی بر تکنیکال چیره شده اند.

انتشار شایعاتی در بازار مبنی بر آنکه خانم تراز می، نخست وزیر انگلیس در سخنرانی امروز خود اعلام خواهد کرد که برای بازیابی قدرت خود در کنترل مهاجرت و مرزهایش حاضر است ” خروج سخت” موسوم به Hard Brexit که منجر به قطع دسترسی این کشور به بازار واحد اروپایی می شود را بپذیرد فعلا به تقویت قیمت اونس طلا به بالای سطح ۱۲۱۰ کمک کرده است.

در حرکت صعودی، معامله گران برای خرید اونس طلا از بالای نرخ ۱۲۱۲ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن با تارگت های ۱۲۱۸ و ۱۲۲۹ وارد عمل خواهند شد. منابع خبری روز سه‌ شنبه گفتند که ترزا می نخست وزیر محافظه کار انگلیس در سخنرانی امروز بر خروج سخت بریتانیا از اتحادیه اروپا که دربرگیرنده خارج شدن از بازار واحد اروپایی و اتحادیه گمرکی اروپا است تاکید خواهد کرد و این مساله در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا را به بالاترین نرخهای ۷ هفته ی گذشته افزایش داده است.

بطور سنتی، در زمان بحران و شوک به بازارهای مالی، ارزش دارایی های مطمئن سرمایه گذاری از جمله اوراق قرضه ، طلا ، فرانک سویس و ین ژاپن افزایش می یابد و به عنوان پناهگاه (Safe Haven) بازار محسوب می شوند و امروز یکی از آن روزها است و فرصتهای خرید اونس طلا در پیش روی معامله گران قرار گرفته است که در نمودار پایین مشاهده می فرمایید.

انتظار می رود قیمت جهانی اونس طلا در نیمه ی اول سال جاری بیشتر به خاطر نگرانی ها از خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا، فشارهای نزولی بر ارزش پول چین و عدم اطمینان بازارها از سیاست های دونالد ترامپ با تقاضا روبرو شود. موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز برای اولین بار از روز ۹ نوامبر به این سو به ۸۰۷٫۹۶۰ تن افزایش یافته است.

باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود کاهش ارزش شاخص جهانی دلار آمریکا از سطح ۱۰۳٫۸۲ به پایین سطح ۱۰۱٫۰۲ سبب می شود تا این فلز برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزانتر برسد و در نتیجه تقاضا بالا رفته و قیمت را نیز بالا می برد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

در تقویم اقتصادی امروز، اخبار متعددی به چشم می خورد که در میان آنها سخنرانی مهم خانم تراز می نخست وزیر انگلیس در ساعت ۱۵:۱۵ به وقت تهران می تواند تعیین کننده مباحث مرتبط با خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا باشد. در تقویم اقتصادی آمریکا نیز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار صنعتی امپایر استیت در ماه ژانویه (پیش بینی بازار ۸٫۵ ، رقم قبلی ۹٫۰۰) اعلام خواهد شد. دادلی و برینارد از اعضای بانک مرکزی آمریکا نیز به ترتیب ساعت ۱۷:۱۵ و ۱۸:۳۰ به وقت تهران سخنرانی خواهند داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا